معمای نوسانات دلار

معمای نوسانات دلار

با هر خبر مثبت درباره مذاكرات و مناسبات ارتباطی ایران با سایر كشورها، بازارها واكنش مثبت نشان می‌دهند و هر خبر منفی درباره نوسانات بازارها را وارد دوره‌ای از بحران و نوسان می‌كند

دنیای قلم - پیمان مولوی : اقتصاد ایران به نوسانات مرتبط با نرخ دلار پیوند خورده است؛ برای درك این موضوع كافی است به واكنش بازارها نسبت به خبر آزادسازی دارایی‌های مسدودی ایران در سایر كشورها نگاه شود. با هر خبر مثبت درباره مذاكرات و مناسبات ارتباطی ایران با سایر كشورها، بازارها واكنش مثبت نشان می‌دهند و هر خبر منفی درباره نوسانات بازارها را وارد دوره‌ای از بحران و نوسان می‌كند.


از پوشاكی كه به تن داریم تا لپ‌تاپ و موبایلی كه در دست داریم و.... همه به بازار ارز و نوسانات مرتبط با آن مرتبط هستند. كافی است شاخص كالایی  crb index را ببینید كه متوجه شوید از انرژی تا كشاورزی و از فلزات اساسی تا فلزات گرانبها همه و همه مبتنی بر دلار جهانی usd index حركت كرده و دچار تغییر می‌شوند. امروز در اقتصاد ایران تورم بالای 40درصد سالانه را از سر می‌گذراند، امریكا هم تورم 9درصدی خود را به 3درصد كاهش داده است.

تورم در امریكا معادل 3درصد بوده و برای همه فعالان اقتصادی مشخص است كه ریال می‌تواند در یك سال 37درصد كاهش ارزش داشته باشد. این روند در اقتصاد ایران رخ می‌دهد و خبر آزادسازی 6 میلیارد دلار دارایی‌های مسدودی ایران هم نمی‌تواند خدشه‌ای به آن وارد سازد. علت این مشكل هم در نظام تصمیم‌سازی‌های داخلی كشور نهفته است و نباید ریشه آن را در خارج جست‌وجو كرد. ازسوی دیگر نوسانات نرخ دلار سرنوشت همه ما را تحت‌الشعاع قرار داده است. حفظ ارزش ریال دراختیار دولت‌ها و از وظایف بانك مركزی است، ولی وقتی از مهم‌ترین ابزار‌ها در زمانی كه باید بهره ببرد، نمی‌برد، شما نمی‌توانید انتظار معجزه داشته باشید. برای اینكه ببینیم ریال بیش از این ارزش از دست خواهد داد یا نه، به سه پرسش زیر باید فكر كرد: آیا نقدینگی با همین شیب صعودی خواهد بود؟ آیا رشد اقتصادی ایران زیر ۳درصد خواهد بود؟ آیا تورم در همین سطح پایا خواهد شد؟

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.