جملات انگیزشی برای مهار تورم!

جملات انگیزشی برای مهار تورم!

وقتی تحریم‌ها نهادینه شود، رشد اقتصادی معنا نخواهد داشت. باید توجه داشت، طی یك دهه گذشته متوسط رشد اقتصادی ایران صفر بوده است.

دنیای قلم -پیمان مولوی : به نظر می‌رسد دولت سیزدهم در بیان دستاوردهای اقتصادی و راهبردی‌اش عجله دارد.‌ دولتی كه وعده نصف شدن تورم را داده بود، با آمارها و تفسیرهای عجیب از تورم نقطه به نقطه به گونه‌ای فضاسازی می‌كند كه انگار تورم در كشور مهار شده است. این در حالی است كه مردم ردپای این بهبود شاخص را در سفره‌های‌شان نمی‌بینند.

اساسا هر نوع مهار تورم در ایران نیازمند برنامه‌ریزی‌های درست، علمی و تخصصی است. وقتی این تصمیم‌سازی‌های علمی اتخاذ شوند و مسیر هموار شود، می‌توان نسبت به كاهش مستمر تورم خوشبین بود. اما چنین برنامه‌ریزی‌هایی در نظام تصمیم‌سازی‌های اقتصادی دولت مشاهده نمی‌شود. بنابراین بیان جملات انگیزشی در خصوص مهار تورم برای مردم دیگر فایده ندارد. دستاورد كه با حرف ایجاد نمی‌شود با سنجه‌های مشخص است كه دستاوردها تعیین می‌شوند. وقتی دولت می‌گوید، تورم را مهار كرده، یعنی اجازه نداده است كه تورم بالاتر برود!

یعنی قیمت‌ها بالا می‌رود، اما شدت آن كمی (فقط كمی) كاهش یافته است. این تناقضات احتمالاتی دارد یا دولت در زمان وعده‌های انتخاباتی‌اش نمی‌دانسته با چه شرایطی مواجه است یا اینكه می‌دانسته است و تصور می‌كرده فضای ساده‌تری در برابرش هست.دولت هیچ‌گونه سیاست درستی برای مهار تورم نیندیشیده است؛ سیاست انقباضی تدارك دیده نشده است؛ ساختار بانكی مشكل دارد، نرخ بهره بانكی هم‌اكنون منهای 20 درصد است كه خود یكی از عوامل مشكلات اقتصادی است و نهایتا هم مشكل تحریم‌ها وجود دارد كه ریشه بسیاری از مشكلات را شكل داده است. تورم در ایران فقط با ابزار اقتصادی قابل كنترل نیست، هر كسی هم كه چنین ادعایی كند یا منفعت‌طلب است یا دانش اقتصادی كافی ندارد. اقتصاد ایران باید رشد كند و برای رشد مستمر نیازمند حل مشكل تحریم‌هاست.

وقتی تحریم‌ها نهادینه شود، رشد اقتصادی معنا نخواهد داشت. باید توجه داشت، طی یك دهه گذشته متوسط رشد اقتصادی ایران صفر بوده است. این گزاره دقیقا نشان می‌دهد چرا ایران رو به عقب حركت می‌كند. از زمان بروز تحریم‌ها، ایران رشد اقتصادی صفر داشته؛ نقدینگی در همین بازه زمانی 15برابر شده است و فقر هم گسترش یافته، چراكه قدرت خرید مردم از میان رفته است. اما چه باید كرد؟ 

حل این مشكلات نیازمند برنامه‌ریزی، تخصص و دانش اقتصادی و مدیریتی است. تورم ایران بر اثر بهبود روابط با عربستان به تنهایی كاهش نمی‌یابد. ایران باید مشكلاتش را با غرب حل كند و زمینه پایان دادن به تحریم‌ها و جذب سرمایه‌های خارجی را فراهم سازد. تنها در این صورت است كه می‌توان گام‌هایی برای رشد و مهار تورم برداشت.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.