بورس و ابهامات

بورس و ابهامات

همه افرادی كه وارد بازار سرمایه می شوند باید بدانند كه روی كسب و كار سرمایه‌گذاری می‌كنند

دنیای قلم - پیمان مولوی : هر زمان كه بازار سهام كشور با رشدی نسبی همراه شود و نشانه‌های رشد و سود در این بازار نمایان می‌شود، زمزمه‌ای میان سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی شكل می‌گیرد كه «نكند بازار همان راهی را برود كه سال 99 پیمود.» در سال 99 دولت با اعتماد به نفس كامل اعلام كرد كه میزبان خوبی برای سرمایه‌های مردم خواهد بود و از ایرانیان خواست كه نقدینگی خود را به سمت این بازار هدایت كنند تا تولید و اقتصاد كشور در مسیر رشد قرار بگیرد، اما در ادامه مشكلات فراوانی برای سرمایه‌های مردم شكل گرفت بدون اینكه كسی پاسخگوی مشكلات باشد. اتفاقی كه در سال 99 رخ داد به دلیل دعوت عام و گروهی توسط دولت بود. از سوی دیگر این بازار بدون ریسك نشان داده شد كه این هم اشتباه بود.

 

اما همه افرادی كه قصد دارند وارد بازار سرمایه شوند باید بدانند كه سهام نمی‌خرند بلكه روی كسب و كار سرمایه‌گذاری می‌كنند. بنابراین باید به داده‌های كلان شركت‌های اقتصادی دقت كنند. اینكه فلان فرد چه گفته و بهمان مقام مسوول چه كرده را كنار بگذارند و به واقعیت‌های بنیادین بازار و اقتصاد توجه كنند. سرمایه‌گذارانی كه سرمایه اضافی ندارند، بهتر است وارد بازار سرمایه نشوند، چراكه این بازار ریسك‌های خاص خود را دارد. مهم‌تر از همه این افراد در صورتی كه به هر دلیلی تصمیم به ورود به بورس گرفتند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجوز‌دار استفاده كنند. در وب‌سایت سازمان بورس، لیست این صندوق‌های مجوز‌دار درج شده است. درنهایت اگر فردی اولویت‌های مهم‌تری برای سرمایه‌گذاری دارد و قصد خرید خانه و... را دارد، بهتر است به جای بورس، اولویت‌های خود را دنبال كند. بازار سرمایه به نسبت بازارهای دیگر در 2 سال گذشته حركت صعودی زیادی نداشته و با 30درصد نقدینگی می‌توان وارد این بازار شد و امیدوار بود. درنهایت در انتهای سال بازه دلاری بازارهای موازی به ‌شدت به هم نزدیك خواهد بود، اما پاسخ به این پرسش كه دولت چه كاری نباید انجام دهد؟ می‌توان گفت كه دولت كاری با بازار نداشته باشد. 

 

نباید سرمایه‌گذاران را برای ورود به بازار تهییج كرد. در سال 99 دولت روی پدال بورس فشار آورد و این روند باعث ایجاد سود بیش از 6500درصدی برای تعداد معدودی از افراد و جریانات و زیان فراوان برای عده كثیری شد. مجموعه این عوامل باعث خواهد شد تا بورس به سمت یك رشد مستمر و پایدار حركت كند. این روزها برخی اعلام می‌كنند دلیل رشد بورس به خاطر همگرایی بازارهاست؛ عده دیگری به خروج سرمایه‌های مردم از بازار خودرو و گسیل شدن آنها به بازار سرمایه اشاره می‌كنند. دلایل دیگری هم ممكن است عنوان شود اما دلیل رشد بورس هر چه باشد، باید اجازه داده شود، بازار سهام كشور مسیر طبیعی خود را طی كند. دخالت در این بازار نه به نفع اقتصاد است نه به نفع دولت و نه به نفع سرمایه‌گذاران.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.