چرا باید یا برگردد یا برود؟

چرا باید یا برگردد یا برود؟

امیر بابایی در یادداشتی در صفحه‌اش در اینستاگرام به بررسی حضور فرزندان مسئولان در خارج از کشور پرداخته است.

دنیای قلم -۱- اخیرا رییس جمهور جمله ای درباره حضور فرزند یکی از مسئولان در خارج از کشور گفت که "اگر فرزند رفت خودش هم برد" این جمله آن میزان تاثیرگذار بود و نشانه تفاوت ماهوی دولت رییسی با دولت های پیشین بود که مخالفان سریعا برای خنثی کردن آن حضور فرزند انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در کانادا را رو کردند.

۲- رو شدن حضور فرزند انسیه خزعلی در کانادا، در حالی اتفاق افتاد که هم مخالفان قبلا از این موضوع اطلاع داشتند و هم دستگاه های مسئول. اینکه دستگاه های مسئول این گزارش را به رییس جمهور داده بودند یا نه، نمی دانم، اما چرا مخالفان دولت این کار را کردند، پاسخ روشن است.

۳- کاملا مشخص است که برای خنثی کردن تفاوت های دولت رییسی با دولت های پیشین چنین طرحی اجرا شده تا "این، همانی" را در ذهن مردم تثبیت نمایند و بگویند که دولت رییسی نیز تفاوتی با دولت های پیشین ندارد.

۴- فرزندان خاتمی و روحانی در خارج از کشور زندگی می کردند و می کنند و خود روحانی نیز سالها در خارج از کشور بوده و تحصیل کرده، این توجیه را ایجاد کرد که فرزندان سایر مدیران آنها نیز همین کار را بکنند تا جاییکه این دو رییس جمهور قبلی اصلا نمی‌توانستند ایراد نیز بگیرند و حتی شاید به نظر آنها ایرادی هم نداشت بلکه حسن هم به شمار می‌رفت.

۵- نفس حضور هر ایرانی در خارج از کشور ممکن است عاری از ایراد باشد اما حضور فرزندان مسئولان در خارج از کشور بالاخص کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، انگلیس و دو سه کشور دیگر، دو ایراد اساسی دارد؛ اول اینکه کاملا تبعیض‌آمیز است ومهمتر اینکه پیام بسیار نامطلوبی برای جامعه و خصوصا جوانان دارد، بگذریم از اینکه ممکن است طعمه سرویس های جاسوسی شده یا حداقل این است که خواسته یا ناخواسته، علاقه درونی به آن کشورها پیدا کنند و نتوانند منافع ملی را اولویت دهند.

۶- دولت رییسی با هویت متفاوت، خودش را معرفی کرده و بر اساس همین هویت، پایگاه اجتماعی و سرمایه اجتماعی خودش را ساخته است، اگر قرار باشد "این، همانی" (تطبیق این دولت با دولت‌های پیشین) در ذهن پایگاه اجتماعی دولت تثبیت شود یقینا آثار نامطلوبی خواهد داشت.

۷- بر این اساس، مخالفان دولت بازی دو سر برد را شروع کرده اند و حضور فرزند خزعلی در خارج از کشور را رو کرده اند، اما باخت بزرگ، نه بازگشت فرزند خزعلی و نه کناره گیری خود خزعلی، بلکه عبور از کنار این موضوع است تا نه تنها تفاوت ماهوی دولت رییسی با دولت های پیشین کمرنگ شود بلکه دیگر مدیران دولت نیز جسارت پیدا کنند و همین مسیر را بروند....
و نهایتا یک سوال، چطور ممکن است اجازه ندهند هر دیپلمات یا حتی هر خبرنگاری بیش از چهار سال در یک کشور اقامت داشته باشد با این دلیل که پس از این مدت، به مرور به محیط خو و علقه پیدا می کند و نمی تواند حافظ منافع ملی باشد اما فرزندان مسئولان به راحتی سالها در خارج از کشور زندگی می کنند و احیانا قرار است در آینده مسئولیت بگیرند یا حداقل اینکه بر خانواده خود موثرند؟!!
۸- بر زمین ماندن سخن رییس جمهور مبنی بر این که "فرزندش رفت خودش هم برود" آغاز بر زمین ماندن سخن های رییس جمهور خواهد بود.
۹- آنها که می خواهند از کنار این موضوع بگذرند باید توجه داشته باشند اولویت، نه شخص خزعلی (ولو اینکه در عملکرد، دیوید کاپرفیلد باشد)، بلکه ماهیت دولت، پایگاه و سرمایه اجتماعی آن و اقتدار رییس جمهور است.
تردید نکنید ته دل مخالفان این است که ای کاش، نه پسر خزعلی برگردد، نه خود خزعلی کناره‌گیری کند، چون خود رییس جمهور، هدف آنهاست.

و نهایتا یک سوال، چطور ممکن است اجازه ندهند هر دیپلمات یا حتی هر خبرنگاری بیش از چهار سال در یک کشور اقامت داشته باشد با این دلیل که پس از این مدت، به مرور به محیط خو و علقه پیدا می کند و نمی تواند حافظ منافع ملی باشد اما فرزندان مسئولان به راحتی سالها در خارج از کشور زندگی می کنند و احيانا قرار است در آینده مسئولیت بگیرند با حداقل اینکه بر خانواده خود موثرند؟!

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.