کدام مواد شیمیایی را نباید در خانه استفاده کرد

کدام مواد شیمیایی را نباید در خانه استفاده کرد

مواد شیمیایی که نباید در خانه استفاده کرد را اینجا بخوانید

دنیای قلم -همه ما هر روز در حال استفاده از محصولاتی هستیم که حتی تصور مضر بودن آنها برای سلامتی به ذهنمان خطور نمی کند، این در حالی است که مواد شیمیایی حاصل از این محصولات از طریق تماس با آنها و یا حتی ورود در گرد و غبار خانه می توانند وارد بدن شده و سلامتی ما را به مخاطره بیاندازند. حال در این گزارش به چهار ماده شیمیایی اشاره شده است که هرگز نباید در خانه وجود داشته باشد.

 

فتالات ها

 

فتالات ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که برای ساختن پلاستیک استفاده می شوند؛ بیش از ۲۰ نوع مختلف فتالات وجود دارد که معمولاً در صدها محصول استفاده می‌شود، مانند پرده دوش، کاغذ دیواری، مینی‌پرده وینیل، بسته‌بندی مواد غذایی و بسته‌بندی پلاستیکی، شیلنگ باغ، جوهر چاپ، کالاهای ورزشی، اسباب بازی و پوشاک و لوازم آرایشی.

 در مطالعه بر روی حیوانات مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی موجب بروز مشکلاتی در سلامت باروری و رشد حیوانات می شود. همچنین گزارش شده است که فتالات ها می توانند باعث آسیب به کلیه و کبد می‌شوند.فتالات‌ها همچنین می توانند بالقوه سرطانزا و نیز مختل کننده‌ عملکرد غدد درون ریز باشند و بدین ترتیب بر رشد و سلامت باروری تاثیر گذارند. 

اگرچه وجود فتالات ها باید در برچسب محصولات ذکر شوند، اما اگر به عنوان مواد معطر استفاده شده باشد می توان از ذکر نام آن در برچسب محصول خودداری کرد. 

«هدر پتیساول»، متخصص علوم اعصاب و سم شناسی در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی می‌گوید: صدها ماده شیمیایی را می توان در طبقه مواد معطر قرار داد. بنابراین وقتی از یک پاک کننده با رایحه استفاده می کنید، احتمالاً مقداری فتالات در آن وجود دارد - حتی اگر در برچسب آن محصول به طور خاص وجود فتالات ها ذکر نشده باشد.

قرار گرفتن در معرض فتالات می تواند از طریق بلع ، استنشاق و از طریق تماس با پوست صورت گیرد. ظروف پلاستیکی نگهداری مواد غذایی می توانند غذاها و نوشیدنی ها را آلوده کنند. وقتی مواد آرایشی حاوی فتالات را روی پوست و غشای مخاطی خود قرار می دهیم نیز مقداری از این ماده را جذب می کنیم.

 

بیسفنول a

 

bpa - یا بیسفنول a - یک ماده شیمیایی است که نشان داده شده است برای حیوانات مضرات قابل توجهی دارد و می تواند یک دلیل نگرانی جدی برای به خطر انداختن وضعیت سلامتی  انسان باشد.

«راس هاوزر»، استاد اپیدمیولوژی محیطی و شغلی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، می‌گوید: هدف ما این است که قرار گرفتن در معرض این ماده را کاهش دهیم چه از طریق نوشیدن آب از آب سردکن های پلاستیکی یا بطری های پلاستیکی آب و چه از طریق مصرف غذاهای کنسرو شده.

وی افزود: تنها یک منبع برای قرار گرفتن در معرض bpa وجود ندارد، بلکه صدها منبع تماس مختلف وجود دارد که باعث قرار گرفتن انسان در معرض بیسفنول a، می شود.  به معنای واقعی کلمه صدها منبع مختلف تماس داریم. اگر از آب سردکن های پلاستیکی استفاده نکنید، احتمالاً آن را از منابع دیگر دریافت می کنید - مانند قوطی های غذا،  بطری ها و قوطی نوشابه ها ، همچنین بطری های شیشه شیر کودک  و کامپوزیت های دندانی.

مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام گرفته است، نشان می دهند که میزان اندکی از bpa بر هورمون های کنترل تکامل مغز، سیستم تولید مثل و سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارند. آزمایش هایی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام گرفت، نشان داد که قرار گرفتن این موش ها در معرض bpa با افزایش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها، کاهش تعداد اسپرم و کاهش باروری، بیش فعالی و همچنین با چاقی، دیابت و بلوغ زودرس همراه بوده است.

 

سرب 

سرب سمی معمولاً در رنگ یافت می شود و هر ساله میلیون ها نفر از جمله کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. هر ساله موارد جدیدی از مسمومیت با رنگ سرب در کودکان تشخیص داده می شود.اما نکته قابل تامل این است که سرب می تواند به صورت غبار از طریق دودکش کارخانه هایی که در محصولاتشان از این آلاینده استفاده می کنند نیز وارد هوا شود. 

همچنین سالیان سال است که محققان به وجود این فلز در لوازم آرایشی اشاره کرده اند. در یک تحقیق محققان فرانسوی به این نتیجه رسیدند که بیشتر رنگ موها و سایر لوازم آرایشی حاوی ۴۰ درصد سرب هستند.

عوارض سرب بر بدن بسیار مخرب و در برخی موارد کشنده است. کم خونی یکی از بزرگترین عوارض مخرب ورود این فلز به بدن است. کم خونی می تواند سبب بروز مشکلات دیگری در بدن شود و فعالیت ارگان های دیگر بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

 بزرگسالانی که در معرض رنگ سرب قرار دارند ممکن است از فشار خون بالا، سردرد، سرگیجه، کاهش مهارت های حرکتی، خستگی و از دست دادن حافظه رنج ببرند. حتی سطوح کمی از قرار گرفتن در معرض رنگ سرب می تواند به بزرگسالان آسیب بزند.


خوشبوکننده های هوا

خوشبو کننده های هوا - حتی آنهایی که ادعا می کنند بی خطر و ارگانیک هستند - می توانند مواد شیمیایی بالقوه خطرناکی را در خانه منتشر کنند. محققان دانشگاه «ماساچوست آمهرست» هشدار می دهد: خوشبو کننده های هوا می توانند با افزودن آلاینده های بالقوه خطرناک به هوا بر کیفیت هوای داخل خانه تأثیر بگذارند. 

استفاده از خوشبوکننده‌های هوا با افزایش سطوح ترکیبات آلی فرار (vocs)، مانند فرمالدئید، استالدئید، بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلن‌ها در هوای داخل خانه مرتبط است.استنشاق این مواد آلی فرار ها اغلب در هوا دشوار است، اما می توانند چشم، بینی و گلو را تحریک کنند و همچنین باعث سردرد و حالت تهوع شوند.

انواع و مقادیر این مواد عالی فرار در درجه اول به ترکیب رایحه خوشبو کننده هوا بستگی دارد، نه به نوع خوشبو کننده هوا. یافتن مواد سازنده خوشبو کننده های هوا ممکن است دشوار یا غیرممکن باشد، زیرا تولیدکنندگان ملزم به افشای فهرست کامل مواد نیستند.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.