معرفی اماکن دیدنی و تاریخی تبریز؛ سومین شهر بزرگ ایران

معرفی اماکن دیدنی و تاریخی تبریز؛ سومین شهر بزرگ ایران

این مطلب را بخوانید تا با مناطق دیدنی شهر تبریز آشنا شوید.

دنیای قلم- تبریز سومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران و مشهد است که دارای جاذبه‌های تاریخی و دیدنی بسیاری است. این شهر با عنوان «دیار اولین‌ها»  نیز شناخته می‌شود و به دلیل داشتن غذاهای خوشمزه مقصد مناسبی برای شکموها نیز هست.

تبریز در زمان پایتختی صفویان، بعنوان پنجمین شهر بزرگ جهان شناخته میشد و همچنین بزرگترین، مهمترین و متجددترین شهر ایران در عصرقاجار بود. این شهر پایتخت سیاسی ایران در زمان خوارزمشاهیان، ایلخانان، چوپانیان، جلایریان، اتابکان، تیموریان، قره قویونلو، آق قویونلو، صفویان و پایتخت دوم (ولیعهد نشین) قاجاریان محسوب میشد.
این شهر خواهرخوانده‌هایی همچون استانبول، ارزروم، باکو، گنجه و …، دارد و با سفر به تبریز، گویی به این شهرها سفر کرده‌اید.

 

 

قدمت تبریز

 

تبریز

 

تبریز پایتخت استان آذربایجان شرقی ، شهری باستانی است و قدمت آن به حدود 4500 سال پیش می رسد. باستان شناسان شواهدی از این دست در حفاری های نزدیک مسجد آبی تبریز پیدا کرده اند. شهرهای تبریز بسیار مورد توجه هستند زیرا این شهر نیز همچون منطقه آزاد کیش ویژگی ها منحصر به فرد خود را دارد. در تبریز نیز میتوان با خودروهای خارجی و به روز، ارزان تردد کرد و در مرز جلفا به خرید ارزان دسترسی داشت. 

همچنین دانشگاه تبریز اهمیت خوبی در سطح علمی ایران دارد. 

مرکز استان آذربایجان شرقی 310 کیلومتری جنوب شرقی بازرگان (مرز ایران و ترکیه) است. در 159 کیلومتری جنوب جلفا در مرز ایران و آذربایجان واقع شده است و با جاده مناسبی که دارد به خوبی می توانید از آن عبور کنید. راه آهن تبریز 742 کیلومتر با تهران فاصله دارد، همچنین با اتصال به اروپا و مسکو گزینه ای مناسب برای سفرهای خارجی استانبول و سایر شهرهای بزرگ است.

 

 

بیشتر بخوانید: مناطق دیدنی کاشان در عید نوروز

 

 

آب و هوای تبریز

 

تبریز

 

آب و هوای تبریز دارای چهار فصل می‌باشد. این شهر تابستانی ملایم و کوهستانی و زمستانی سرد دارد. در برخی روزهای زمستان در این شهر برف می‌بارد. میانگین بیشینه دما در این شهر ۱۸+ درجهٔ سانتی‌گراد و میانگین کمینه دما ۶٫۹+ درجهٔ سانتی‌گراد است؛ و میانگین بارش سالانه ۳۱۰ میلی‌متر بوده و روزهای یخبندان سالانه ۱۰۴ روز است.

 

 

مساجد تاریخی و اماکن مذهبی تبریز

 

تبریز

 

مسجد صاحب الامر (صاب امر مچیدی)
مسجد جامع تبریز
مسجد کبود (گوی مچید)
مسجد استاد و شاگرد
مسجد سید حمزه
مسجد مقبره
مسجد ظهیریه
مسجد قراملک

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی مکان‌های دیدنی شهر تهران

 

 

موزه‌های تبریز

 

تبریز

 

موزه مشروطیت
موزه آذربایجان
موزه سنجش
موزه اسناد آذربایجان
موزه قاجار
موزه شهرداری
موزه عصر آهن

 

 

مناطق تاریخی تبریز

 

تبریز

 

پل قاری (قاری کورپوسو)
مسجد علی‌شاه (ارک علیشاه)
برج آتش‌نشانی
بازار قدیمی تبریز
بازار امیر
تیمچه مظفریه
راسته بازار
بازار شیشه گرخانه
دالان‌های بازار تبریز
کاخ شهرداری تبریز
مقبره الشعرای تبریز
بقعه عون بن علی

 

 

بیشتر بخوانید: مناطق زیبا و دیدنی اطراف تهران برای سفر

 

 

خانه موزه‌های قدیمی

 

تبریز

 

خانه اردوبادی
خانه امیرنظام گروسی
خانه بهنام

 

 

خانه‌های تاریخی تبریز

 

تبریز

 

خانه بهنام
خانه تاجرباشی
خانه پروین اعتصامی
خانه حاج‌محمد آقاحبشی
خانه حیدرزاده
خانه ستارخان
خانه سرخه‌ای
خانه سلطان‌القرائی
خانه سلماسی
خانه شهریار
خانه فرزام
خانه قدکی
خانه کلانتر
خانه گنجه‌ای‌زاده
خانه ثقه السلام
خانه مشروطه (مشروطیت ائوی)
خانه امیر کبیر
خانه شربت‌زاده (موزه سفال)

 

 

بیشتر بخوانید: مناطق گردشگری و دیدنی اطراف تهران

 

 

جاذبه‌های تفریحی تبریز

 

تبریز

 

تله کابین تبریز (تله کابین عون بن علی)
پیست اسکی سهند
پارک مینیاتور (پارک مینیاتور تبریز بزرگ)
منطقه تفریحی عینالی (عون بن علی)

 


پارک‌های تبریز

 

تبریز

 

عمارت ایل گلی
باغلار باغی
پارک آبی تبریز
پارک جنگلی صائب تبریزی


ائل گولی یا شاه گلی یکی از مهم ترین گردشگاه های شهر تبریز است که در جنوب شرق آن و در 7 کیلومتری مرکز شهر واقع شده ‌است. شاه گولی به معنی “استخر شاه” ترجمه شده است. گول در زبان ترکی به معنی استخر می ‎باشد. این پارک تا پیش از روی‌ کار آمدن صفویان، بزرگترین منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغ‌ های مناطق شرقی تبریز تا دروازه تهران و تپلی‌ باغ بوده ‌است. در دوران قاجار در پیرامون استخر ائل گلی خیابان ‌هایی جهت عبور و مرور احداث گردید و در جوار این معابر، درختان تبریزی، بید مجنون و گل‌های اطلسی متعددی در چندین ردیف جهت تزئین گردشگاه و پاکی آب و هوا کاشته شد.

استخر ائل گلی با 5.5 هکتار وسعت، گنجایش 720000 متر مکعب آب را دارد. این دریاچه پیشتر به سبب بزرگی و عظمت، شاه ‌گلی (دریاچه بزرگ) نام داشته که پس از انقلاب اسلامی ایران به ائل گلی یعنی دریاچه مردم تغییر نام داده ‌است. تپه نسبتا بلندی در بخش جنوبی دریاچه ائل‌گلی قرار گرفته که جنگل‌کاری شده و آبشارهای مصنوعی متعددی از این تپه به سمت داخل دریاچه سرازیر می‌شود. همچنین از ضلع جنوبی دریاچه تا مرکز آن و محل کاخ ائل‌گلی، خیابانی کشیده شده که عمارت کلاه‌ فرنگی را به ‌صورت یک شبه جزیره درآورده ‌است. عمق دریاچه ائل گلی 12 متر بوده و در محوطه آن قایقرانی انجام می ‌شود. همچنین شهربازی (لونا پارک تبریز) و نیز مسافرخانه‌های متعددی در داخل این گردشگاه وجود دارد. عمارت کلاه ‌فرنگی هشت‌ ضلعی موجود در مرکز استخرکه به کاخ ایل‌ گلی شهرت دارد، امروزه به ‌صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ائل گلی در دوران حکومت سلطان یعقوب آق قویونلو احداث شده و در دوران سلطنت صفویان گسترش یافته‌ است. قهرمان میرزا (هشتمین پسر عباس میرزا) نیز این پارک را تکمیل‌تر نموده و آن را به‌صورت یک گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار درآورده ‌است.

 


رستوران و غذاهای تبریز

 

تبریز

 

برخی از رستوران ها کباب، برنج، آبگوشت را ارائه می دهند اما اگر داخل یک کبابی معمولی تر قدم بگذارید، شانس این که جدا از برنج و کباب سنتی انتخاب دیگری وجود داشته باشد نیست. یک حمام تاریخی در تبریز وجود دارد که اکنون به یک رستوران سنتی تبدیل شده است و آبگوشت، کوفته تبریزی و سایر غذاها در آن سرو می شود.  تبریزی ها محبوب ترین مواد غذایی را استفاده می کنند که خیلی خوشمزه هستند.
 

 

سوغاتی‌های خوراکی تبریز

 

تبریز

 

نوقا
قرابیه تبریز
باقلوا
اریس
باسلوق
حلوا بَزَرَک
نان روغنی تبریزی
شکلات تسبیحی
شیرینی کنجدی
مربای گل سرخ 
اریس خشک یا چورتمه
لوز تبریزی
رشته ختایی
پنیر لیقوان تبریزی
آجیل و خشکبار تبریز

 

 

سوغاتی‌های صنعتی تبریز

 

تبریز

 

قالی و تابلو فرش
کفش چرم تبریز
نقره‌کاری
چاپ باتیک
وَرَنی بافی یا سوماک
حجاری سنتی تبریزی


 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.