تهران چه سوغاتی‌هایی دارد؟

تهران چه سوغاتی‌هایی دارد؟

گردشگران و مسافران نوروزی زمانی که برای سفر به تهران می‌آیند از سوغاتی‌های پایتخت خریداری می‌کنند و به شهر خودشان ببرند.

دنیای قلم -بازار سفر‌های نوروزی در این ایام داغ داغ است. شهروندان با کوله بار و چمدان‌های بسته عازم استان‌هایی از سراسر ایران می‌شوند که هر کدام از این استان‌ها پر از جاذبه‌های گردشگری و سوغاتی‌های ارزنده‌ای هستند. اما سوغات شهر تهران چیست؟
برخی هموطنان در پاسخ به این سوال گفتند که تهران سوغاتی ندارد و ما فقط هدایایی خریداری کرده ایم تا به بندرعباس یا دیگر شهر‌های مقصد سفرمان ببریم و در این سال‌هایی که ما در تهران زندگی کرده ایم چیزی به عنوان سوغات تهران ندیده ایم.
برای مسافرانی که با تهران شناختی ندارند سوغاتی این شهر و شهر‌های اطراف آن شهر‌های خاکستری و سراسر دود و ترافیک معنا ندارد و با شنیدن کلمه سوغاتی کمی جا می‌خورند.
اما بازدید میدانی ما سطح شهر و صحبت با کسبه‌ای که کارشان با صنایع دستی و سوغاتی‌های شهرستان هاست، نشان داد که پایتخت سوغاتی‌هایی همچون خوراکی و صنایع دستی دارد و در کشور زبانزد است.

بالاخره سوغات این شهر پرترافیک چیست؟


 محسن صفرزاده تهران شناس گفت: اگر بخواهیم سوغاتی تهران را تعریف کنیم از دو منظر قابل تعریف است یکی صنایع دستی همچون جاجیم بافی، تابلو فرش، قالیبافی، نقاشی بر روی چرم، کار روی سفال، شیشه، پارچه بافی و چاپ روی پارچه از هنر‌های شهر تهران است و در خصوص خوراکی‌های سوغاتی تهران نیز باتوجه به شرایط اقلیمی شهر‌های اطراف تهران سیب و عسل دماوند، کشمش و انگور شهریار و در داخل شهر تهران لواشک دربند، بستنی اکبرمشتی و طباخی‌های قدیم در پایتخت از سوغاتی‌های شهر تهران محسوب می‌شود.
البته در دو تا سه دهه گذشته کتاب نیز یکی از سوغاتی‌های فرهنگی شهر تهران نام گرفته است و گردشگران و مسافران نوروزی زمانی که برای سفر به تهران می‌آیند از سوغاتی‌های پایتخت خریداری می‌کنند و به شهر خودشان ببرند.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.