مناطق دیدنی کاشان در عید نوروز

مناطق دیدنی کاشان در عید نوروز

این مطلب را بخوانید تا با مناطق دیدنی شهر تاریخی کاشان آشنا شوید.

دنیای قلم- کاشان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که به خاطر داشتن جاذبه های دیدنی و متنوع از اهمیت زیادی در صنعت گردشگری ایران برخوردار است.مراکز دیدنی این شهر با فاصله کمی از یکدیگر قرار داشته و با یک سفر ۲-۳ روزه میتوان از اکثر این مراکز دیدن کرد.

کاشان در فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب تهران و در بین دامنه کوه کرکس نطنز و دشت کویر در استان اصفهان قرار دارد.

در این مطلب برخی از مکان های دیدنی کاشان را به شما معرفی میکنیم.

 

 

باغ و حمام فین

 

کاشان

 

یکی از جاهای دیدنی کاشان که حسابی شیفته‌اش خواهید شد، باغ فین است که در خیابان امیرکبیر قرار دارد و در آن هم می‌توان از طبیعت لذت برد هم از آثار تاریخی. سرسبزی این باغ در کنار معماری خاص عمارت آن، نقش مهمی در جذابیت توریستی کاشان دارد. روی سنگ‌فرش‌های خواستنی این باغ قدم بزنید و از شیطنت فواره‌های خوش‌صدای آن لذت ببرید. در تمام مسیر درختان بلند و خوش قد و قامت باغ شما را همراهی می‌کنند تا فراموش کنید که در یک منطقه‌ی کویری قرار دارید. سرسبزی باغ فین زیباترین تضاد آب‌وهوایی را در ایران به نمایش می‌گذارد.


در بخش جنوبی باغ زیبای فین حمام فین قرار گرفته و در حقیقت از دو حمام تشکیل شده است. ساخت یکی از این حمام‌ها که به حمام برزگ یا سلطنتی شناخته شده، به فرمان فتحعلی‌شاه بوده است. حمام دیگر که با نام حمام کوچک یا صفوی معروف است، همان مکانی است که یکی از سیاه‌ترین صفحه‌های کتاب تاریخ ایران را به خود اختصاص داده؛ امیرکبیر، صدراعظم پر افتخار ایرانی دراین حمام به قتل رسیده و به همین سبب این بنا در بین جاهای تاریخی اهمیت بالایی دارد.

 


قمصر

 

کاشان

 

از زیباترین و جالب‌ترین نقاط ایران‌زمین، قمصر کاشان است که همه آن را بواسطه گلاب خوش‌عطر و مشهورش می‌شناسند. سرزمینی مملو از گل‌های محمدی که در اواسط فصل بهار، به بهشتی بی‌نظیر در کره خاکی تبدیل شده و میزبان جمع بسیاری از گردشگران و توریست‌های سراسر جهان است.
 
مشاهده چشم‌انداز بی‌نظیر مزارع گل‌محمدی، استشمام عطر مدهوش‌کننده آن، تنفس هوای مطلوب بهاری و تماشای آیین گلاب‌گیری در قمصر کاشان را می‌توان در زمره دوست‌داشتنی‌ترین و هیجان‌انگیزترین کار‌هایی قرار داد که هر گردشگر در بدو ورود به این سرزمین رویایی، با آن مواجه خواهد شد.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی مکان‌های دیدنی شهر تهران

 

 

شهر زیر زمینی نوش آباد 

 

کاشان

 

آنچه به عنوان شهرهای زیر زمینی در جهان معروف هستند در واقع ساختارهای متراکم و پیچیده و گسترده ای چون دالان های باریک تو در تو و اتاق هایی با ابعاد کوچک است. در بعضی از این شهرها علاوه بر موارد فوق معبد و محل تدفین در دل زمین ایجاد شده است. شهرهای زیر زمینی که جنبه پناهگاهی دارند به دو شکل ایجاد شده اند یا در بیرون از شهرها و در دل تپه های طبیعی یا در زیر شهرهای مسکونی تا عمق حتی 50 متری از سطح زمین ایجاد شده اند.

شهر زیر زمینی نوش آباد شهری سه طبقه است که طبقه ی اول آن در عمق سه متری و طبقه سوم آن در عمق 16 متری از سطح زمین ساخته شده است. تمام فضاهای آن به وسیله حفاری ظریف و دقیق در زیر زمین ایجاد شده و شامل دالان هایی با ارتفاع 180 و در برخی نقاط 90 سانتی متر با عرض های متفاوت که در دو طرف آنها اتاق هایی با ابعاد مختلف ایجاد شده است که انتهای راهروها با چاکهایی به طبقه راهرو بعدی منتقل می شود. این شهر زیرزمینی در محل به «اویی» معروف است. اویی همان آهای در لهجه کاشانی است. هنگام کندن شهر زیر زمینی وقتی سطلی را پر از خاک می شده مقنی می گفته « اوی» و از آنجا که مسیر طولانی بوده شاگرد به محض شنیدن اوی سطل خاک را بالا می کشیده است که این وجه تسمیه توسط کارشناسان تاریخ و مردم شناسان مطالعه و تدوین شده است.    

 


آرامگاه‌ سهراب‌ سپهری‌

 

کاشان

 

سهراب‌ سپهری‌، شاعر عارف‌ مشرب‌ و طبیعت‌ گرای‌ معاصر در روستای‌ مشهد اردهال‌ كاشان به‌ خاك‌ سپرده‌ شده‌ است‌. این‌ شاعر معاصر نوعی‌ رمانتیسم‌ زلال‌ توأم‌ با دل‌ آزردگی‌ از محیط‌ را در اشعارش‌ منعكس‌ كرده‌ است‌.

 

 

بیشتر بخوانید: مناطق زیبا و دیدنی اطراف تهران برای سفر

 

 

خانه بروجردی ها 

 

کاشان

 

در شهر کاشان، می‌توان عمارات و خانه‌های قدیمی با معماری زیبا و شگفت‌انگیز بسیاری را مشاهده کرد که بواسطه‌ معماری جالب و منحصر‌به‌فرد، از شهرتی مثال‌زدنی برخوردار بوده و امروزه به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا و تاریخی، تبدیل شده است. خانه‌ی بروجردی‌ها از جمله این بناهای ارزشمند تاریخی است که در زمان حکومت قاجار ساخته شده است. از ویژگی‌های این خانه‌ی کهن، بادگیرهای هلالی شکل و قرینه‌ی آن است که بام تالار و کلاه‌فرنگی قرار گرفته است.

 

 

بازار سنتی کاشان

 

کاشان

 

یکی از جاهای دیدنی کاشان بازار سنتی‌اش است. این بازار دیدنی از اواسط خیابان بابا افضل تا حدود دروازه دولت ادامه پیدا می‌کند و بناهای تاریخی زیادی را در خودش جای داده که از جمله آنها مسجد میدان میر عماد، کاروانسرای میر پنج، زغالی‌ها، غفار پور، رباط، بروجردی‌ها، نراقی‌ها، تیمچه معروف امین‌الدوله، در بازار میانچال، تیمچه بخشی، تیمچه سید آقا، تیمچه صباغ، آب انبار بالا بازار، آب انبار درب زنجیر، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد کفش‌دوزها و مسجد بالا بازار و…. است.
هر کدام از قسمت‌های بازار محل فعالیت صنفی خاص است. در یکی از قسمت‌هایش مسگرها و کفش‌دوزها و رنگرزها فعالیت می‌کنند و از ده‌ها سال پیش کارشان را تا امروز سرپا نگه داشته‌اند و در بخش دیگری زرگرها، بزازها و خیاط ها. از بازار کاشان می‌توان مهمترین و مرغوب‌ترین سوغات کاشان مثل انواع شیرینی و عرقیجات را هم خرید.

 

 

بیشتر بخوانید: مناطق گردشگری و دیدنی اطراف تهران

 

 

خانه طباطبایی ها

 

کاشان

 

یکی از زیباترین خانه های تاریخی کاشان. این خانه با حیاط دلنشین و حوض بزرگش آدم را مجذوب می‌کند. خانه را که در محله سلطان امیراحمد واقع شده مرحوم سیدجعفر طباطبایی، از تجار معروف فرش کاشان در سال ۱۲۵۰ هجری ساخته و شامل اندورنی و بیرونی و قسمت مربوط به خدمه است.

اتاق شاه‌نشین با پنجره‌های مشبک رنگی، آیینه کاری و گچبری‌ها از زیباترین قسمت‌های خانه است و  اختلاف ارتفاع ۸ تا ۱۰ متر با سطح کوچه باعث شده نسیم خنکی که از سطح حوض حیاط مرکزی وارد زیرزمین می‌شود، به خصوص در فصل تابستان ۱۵ تا ۲۰ درجه اختلاف دما بین زیرزمین و بیرون ایجاد کند.

خانه طباطبایی ها ۴۷۰۰ متر است و با ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۴ سرداب (زیرزمین)، ۳ بادگیر و ۲ رشته قنات یکی از بی‌نظیرترین بناهای کاشان به شمار می‌رود.

 

 

مسجد جامع کاشان

 

کاشان

 

کهن‌ترین بنای تاریخی در کاشان، مسجد جامع این شهر است که قدمت آن به دوران حکومت سلجوقیان بازمی‌گردد. این اثر ارزشمند تاریخی، به همت دختر مالک اشتر «صفیه خاتون»، ساخته شده است.

این بنای تاریخی و ارزشمند مذهبی، در ادوار مختلفی همچون «کریم‌خان زند» و «عبدالرزاق خان» حاکم کاشان، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. از زیبایی‌های قابل توجه این مسجد می‌توان به هنر خطاطی استادانی، چون «عبدالکریم» و «ابن محمد حسین محمد کاظم اصفهانی» اشاره کرد که بر دیواره‌های آن وجود دارد.

 

 

خانه عامری ها

 

کاشان

 

خانه عامری ها که این روزها علاوه بر جاذبه گردشگری، یکی از بهترین هتل های سنتی کاشان هم است، خانه تاریخی بزرگی است و علاوه برآن بلندترین بادگیر را بین خانه‌های این شهر دارد. عامری‌ها در دوران قاجار به وسیله سهام‌السلطنه عامری به عنوان محل سکونت فامیلی ساخته و بعدها بناهای دیگری هم به آن اضافه شده.
این خانه ۸۵ اتاق و چندین حیاط دارد و گچ‌بری‌ها، مقرنس‌کاری و منبت‌کاری‌ها از آن بنایی با معماری خیره‌کننده ساخته است؛ خانه‌ای که در تمام حیاط هایش اصل تقارن در ضلع شمالی، جنوبی، شرقی و غربی به چشم می‌خورد. به دلیل تبدیل شدن این خانه به هتل شاید نتوانید در همه جایش قدم بزنید، ولی غذا خوردن در تالار آیینه سرای عامری‌ها را از دست ندهید.

 


خانه عباسیان

 

کاشان

 

به عقیده بسیاری، خانه عباسیان زینت خیابان علوی و کوی سلطان میراحمد کاشان است. خانه عباسیان، ۵ حیاط دارد و سبک معماری‌اش گودال باغچه است، به این معنی که بنا پایین‌تر از سطح کوچه ساخته شده تا هم دسترسی به آب قنات راحتر شود و هم خاصیت عایقی مصالح، خانه را از گرما و سرما حفظ کند.

صد سال پیش هر کدام از ورثه سهم خود را می‌فروشند و تاجر فرش معروفی به اسم عباسیان حیاط بیرونی خانه را هزار تومان می‌خرد و از آن زمان به بعد اسمش روی خانه می‌ماند.
خانه عباسیان که اوج هنر معماری و گچ‌بری را در اتاق‌هایش می‌توان دید نامزد دریافت جایزه زیباترین و ارزشمندترین بنای مسکونی ایران شده، خانه‌ای که سریال‌هایی مثل خانه‌ای در تاریکی، مسافر ری و ملاصدرا هم در آن ساخته شده.


 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.