مناطق زیبا و دیدنی اطراف تهران برای سفر

مناطق زیبا و دیدنی اطراف تهران برای سفر

این مطلب را بخوانید تا با ده منطقه‌ زیبا و دیدنی در اطراف تهران آشنا شوید.

دنیای قلم- مناطق دیدنی زیبایی در اطراف تهران وجود دارد و اگر بخواهیم به جایی نزدیک سفر کنیم تا چند ساعت یا چند روز را به استراحت و تفریح بپردازیم، میتوانیم این مناطق را انتخاب کنیم.
در این مطلب ده مورد از این مناطق را به شما معرفی میکنیم.

 

 

روستای خور 

 

گردشگری تهران

 

این روستا را می توان از جاذبه های گردشگری اطراف تهران دانست. روستای خور در ارتفاع ۲۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. این روستا در دامنه غربی قله گندم چال واقع شده که دارای ارتفاع ۳۶۰۰ متری از سطح دریاست. خور  قله ای در شمال غرب تهران می باشد و جزو مناطق مرتفع البرز مرکزی بوده که باعث شده است در فصل تابستان آب و هوایی خنک و عاری از رطوبت داشته باشد. در این منطقه «آبشار خور» یکی از منحصر به فردترین مناطق گردشگری تهران محسوب می‌شود.
آبشار خور دارای ارتفاعی در حدود ۵۰ متر است. این آبشار در حومه روستای خور در استان البرز و در فاصله ۱۷ کیلومتری جاده کرج -چالوس قرار دارد. فاصله روستای خور تا آبشار تقریباً ۲ کیلومتر است و با زمانی حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه و با گذر از بین مناطق سرسبز و درختان سیب ترش، گوجه سبز، زردآلو و گیلاس می‌توان به این آبشار رسید. برای جلوگیری از هدر رفت آب چشمه، مسیر نهر از آبشار تا روستای خور توسط کانال کوچکی هدایت می‌گردد و با کمک دریچه‌هایی باغات این منطقه آبیاری می‌گردد. ریزش آب این آبشار بصورت صخره‌ای و کاملاً عمود بر زمین می‌باشد. در فصول سرد سال با یخ زدن آب آبشار منظره واقعاً فوق العاده ای ایجاد می‌شود که دیدن آن خالی از لطف نیست.

 

 

پارک ملی کویر

 

گردشگری تهران

 

قدیمی ترین و بزرگترین منطقه حفاظت شده در ایران که در شهرهای اصفهان، گرمسار، قم و تهران قرار دارد؛ پارک ملی کویر است که به عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران شناخته میشود. این پارک ملی یکی از بهترین مکان‌های برای علاقمندان به طبیعت و به خصوص کویرنوردی است. وسعت این منطقه در حدود 670 هزار هکتار است که 250 هکتار از آن به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته میشود. مناظر بسیار زیبای تپه‌های شنی، آسمان پرستاره شب و قدم زدن روی شن‌ها تنها بخشی از جذابیت‌های این کویر هستند. علاوه بر این موارد شما میتوانید از تفریحات دیگری مانند سافاری (آفرود سواری) و شتر سواری و… استفاده کنید و لذت ببرید.

 

 

روستای چلاو

 

گردشگری تهران

 

«چلاو» نام روستایی است که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر آمل قرار دارد. این روستا در منطقه‌ای جنگلی و با طبیعتی بکر واقع شده است که در غرب خود جاده هراز را نظاره گر است. اکثر ایام سال در این منطقه بارندگی وجود دارد. تجمع ابرهای سیاه در دره چلاو، علت فراوانی بارندگی بوده و همین بارش‌ها باعث شده است منطقه همیشه سرسبز و پر درخت و باطراوت نگه داشته شود.

در گویش محلی مردم مازندران به بارش شدید «شلاو» گویند و احتمال می‌رود که نام این ناحیه بر گرفته از این واژه باشد. برای دسترسی به منطقه چلاو، باید از مرکز شهرستان آمل به سمت جاده هراز (به سمت استان تهران) در حدود ۲۵ کیلومتر حرکت نمود و پس از گذر از روی پلی در سمت چپ جاده (که به پل منگل معروف است) و نیز طی مسافت ۱۵ کیلومتر دیگر به منطقه سرسبز چلاو رسید.

در دره چلاو و در نزدیکی روستای برجی کلاً، «آبشار برجی کلاً» قرار گرفته است. در این منطقه می‌توان چهار آبشار را مشاهده نمود. آبشارهای اول تا سوم بصورت پله‌ای و عریض بوده دارای ارتفاعی در حدود ۷ متر می‌باشند. آبشار چهارم که در واقع آخرین آبشار نیز هستن در حدود ۲۳ متر ارتفاع دارد و دامنه خود حوضچه‌ای نسبتاً بزرگ پدید آمده است. این آبشار کلاً را می‌توان یکی از مناظر شگفت انگیز و بی‌نظیر دره چلاو به حساب آورد.

با بازدید از این منطقه طبیعی، امن، بکر و حفاظت شده می‌توان آرامش و سکوت و زیبایی را تجربه نمود. برای بازدید از این آبشار باید اندکی پیاده روی نمود و افراد با توانایی بدنی کم و حتی کودکان هم قادر به رفتن به آنجا می‌باشند.

 

 

الموت

 

گردشگری تهران

 

برای رسیدن به این منطقه خوش آب و هوا تنها کمی رانندگی لازم است. کافی است از اتوبان تهران- کرج به سمت قزوین بروید، از خروجی قزوین به سمت شهر بروید تا به میدان بزرگ مینودر برسید. جاده الموت در قسمت شمالی این میدان قرار گرفته و وقتی این راه راه طی کردید، به قلعه‌ای سرخ و خاکستری رنگی می‌رسید که یکی از منحصر به فردترین قلعه‌های ایران است. اطراف قلعه از هر چهار جهت پرتگاه است و تنها راه ورود، در انتهای ضلع شمال شرقی واقع شده. بعد از قدم زدن در قلعه الموت نیز اگر بخواهید سفرتان ادامه دارد. چطور؟ به دیدن دریاچه اوان بروید، دریاچه‌ای که یکی از زلال‌ترین آب‌ها را دارد و بهار و تابستان‌ها می‌توان در آن آب تنی، قایق سواری و ماهیگیری کرد.

 

 

روستای کردان 

گردشگری تهران

روستای كردان یكی دیگر از روستاهای زیبا و تاریخی است که در منطقه هشتگرد قرار گرفته است. دیدنی‌های این روستا شامل برج آرامگاهی كردان، پل قدیمی‌ بانو صحرای كردان، امامزاده شاهزاده حسین و بی‌بی شهربانو می‌باشد. پلی قدیمی ‌به نام «بانو صحرا» در دو كیلومتری شمال غرب روستا قرار دارد كه از نام منطقه گرفته شده است. این پل آجری بوده و در دوره صفویه ساخته شده و فقط دوپایه و بخشی از طاق‌های آن بر جای مانده است.

 

لواسان

 

گردشگری تهران

 

لواسان یکی از نزدیکترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران است که برای رفتن به آن نیازی نیست نگرانی خاصی بابت کمبود زمان داشته باشید. شهر لواسان در در دامنه جنوبی کوه‌های البرز قرار گرفته و مرکز بخش لواسانات شهرستان شمیرانات قرار دارد.

وجود رودخانه جاجرود در این شهر و سرریز شدن آن به داخل سد لتیان، آب و هوایی دلپذیر و مناظری چشم‌نواز به لواسان بخشیده است. لواسان یکی از مقاصد چهار فصل اطراف تهران است؛ یعنی شما هر فصلی که هوس یک مسافرت کوتاه اما دلچسب کردید، می‌توانید لواسان را به عنوان یکی از اولین گزینه‌های خود در نظر بگیرید. فاصله لواسان از تهران حدودا ده کیلومتر است و برای رفتن به آن فقط کمتر از یک ساعت در راه هستید!

 

 

دریاچه شورمست

 

گردشگری تهران

 

در فاصله ۱۷۰ کیلومتری تهران مکانی زیبا و رویایی وجود دارد به نام دریاچه شورمست. دریاچه‌ای طبیعی به وسعت ۱۵ هزار متر مربع و عمق پنج متر. این دریاچه در پنج کیلومتری غرب شهر پل سفیدو در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمست واقع شده‌است. فاصله زمانی ازمرکز تهران تا دریاچه نزدیک به دو ساعت و نیم است.
نشانی: تهران، فیروز کوه، مدخل ورودی پل سفید، سمت چپ جاده، راهی فرعی که از روی پلی می‌گذرد که زیر آن ریل راه آهن وجود دارد.

 

 

فیلبند

 

گردشگری تهران

 

اگر شما هم از علاقه‌مندان پر و پا قرص ارتفاعات و تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیر از بالای ابرها هستید، پیشنهاد ما به شما فیلبند است.

فیلبند یکی از پرطرفدارترین مناطق دیدنی شمال است که فاصله چندانی با تهران ندارد. روستای فیلبند در اواخر بهار و سه ماه تابستان، هر روز آدمهای زیادی را در دل خود جای می‌دهد.

این روستای زیبا یکی از ییلاقات استان مازندران است که مسیر کوهستانی و پر پیچ و خم آن حقیقتا شما را شگفت‌زده می‌کند. بعد از پشت سر گذاشتن جاده‌ای پیچ در پیچ و سرسبز، با رسیدن به انتهای جاده، اقیانوسی از ابر و زیبایی زیر پاهایتان خواهد بود.

البته هوای فیلبند هر لحظه شما را شگفت‌زده می‌کند؛ چون ممکن است الان ابری باشد و وقتی سر می‌چرخانید، آفتاب از پشت ابرها به شما سلام کنند! برای رسیدن به فیلبند باید مسیری حدودا چهار ساعته را طی کنید و اگر دلتان بخواهد، می‌توانید شب همانجا چادر بزنید و خودتان را به یک شبانه‌روز سراسر لذت مهمان کنید!

البته در نظر داشته باشید که فیلبند بخشی از استان مازندران است و به نوعی از جاهای دیدنی اطراف تهران محسوب نمی‌شود؛ ولی اگر از هیاهوی تهران خسته شده‌اید باید بدانید با این روستای زیبا فاصله‌ی چندانی ندارید. کافی‌ست انگیزه کافی برای رفتن به این بهشت روی ابرها را داشته باشید،آن‌وقت فاصله آخرین چیزی است که باید نگرانش باشید!

 

 

دریاچه تار و هویر

گردشگری تهران

یکی از دریاچه‌های اطراف تهران، دریاچه تار است در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد. مساحت این دریاچه 36 هکتار می‌باشد و در فصلهای پر بارش، بخشهای عمیق این دریاچه حدود 50 متر عمق دارد. در فاصله 500 متری دریاچه تار، دریاچه هویر قرار دارد که به عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران شناخته میشود. مساحت دریاچه هویر حدود 13 هکتار است و بین این دو دریاچه زیبا یک کوه به نام "دوبرار" قرار گرفته است. فاصله کم این دریاچه‌ها تا پایتخت باعث شده که به یکی از بهترین گزینه‌های سفر یک روزه اطراف تهران باشند و گردشگران زیادی در ایام تعطیل و اواخر هفته به دیدن این مناطق بیایند.

 

 

طالقان

 

گردشگری تهران

 

منطقه گردشگری زیبای طالقان در 120 کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده است و مسیر دسترسی به این منطقه از طریق اتوبان تهران – کرج به سمت قزوین است که بعد از هشتگرد و آبیک باید 4 کیلومتر جاده انحرافی طی کنید و بعد از زیاران 28 کیلومتر مسافت را ادامه دهید تا در نهایت وارد دره طالقان شوید. طالقان دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری زیادی است که عبارتند از سد طالقان، دشت های سرسبز، آبشارهای متعدد، چشمه های دائمی و فصلی مانند چشمه آب گرم گنداب، چشمه آب گرم شمال روستای هرنج، چشمه آب گرم گراب بالا طالقان، چشمه آب گرم خچیره. امروزه طالقان با 126 اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.