5 کاری که مغز را به شدت تقویت می کند

5 کاری که مغز را به شدت تقویت می کند

اگر می خواهید در کهنسالی مغزی قوی داشته باشید این مطلب را بخوانید

دنیای قلم -جیسون شپرد، دانشیار عصب‌شناس دانشگاه یوتا و تالیا لرنر، استادیار علوم اعصاب در دانشگاه نورت‌وسترن،  چند نکته مهم برای سلامت مغز را در گفت‌وگو با نشریه «اینسایدر» توصیف کردند که با هم مرور می‌کنیم: 


1- خواب مفید یعنی شش تا هشت ساعت خواب شبانه یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت مغز انجام دهید. خواب به تقویت انعطاف پذیری مغز و توانایی آن برای سازگاری با موقعیت‌ها و تجربیات جدید کمک می‌کند.
2- گردش خون قلب را بالا ببرید| این عصب‌شناس، بر ورزش روزانه برای حفظ سلامت مغز تاکید می‌کند، چرا که ورزش منظم، جریان خون در مغز را افزایش می‌دهد. در واقع قلب قوی با گردش خون کافی به مغز کمک می‌‌کند تا عملکرد بهینه خود را حفظ کند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که منظم ورزش می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند. توصیه علمی ۱۵۰ دقیقه ورزش طی یک هفته است، اما هر مقدار که بتوانید بدن خود را به حرکت درآورید، بهتر از هیچ است.
3- با دوستانتان معاشرت کنید |  به طور کلی، طول عمر افرادی که ارتباط اجتماعی قوی دارند، بیشتر است. گذران وقت با دیگران برای زندگی عاطفی ما بسیار مفید است. همین موضوع به سلامت مغز هم  کمک شایانی خواهد کرد. با توجه به  مطالعات، ارتباطات اجتماعی قوی به کاهش خطر افسردگی و اضطراب منجر می‌شود و به افراد کمک می‌‌کند تا با مسائل دشوار بهتر کنار بیایند.
4- کار جدید را تجربه کنید | برای تامین سلامت مغز فقط نباید به دنبال تغذیه و... بود. گاهی رفتارهای ما از جنبه روحی، سلامت جسمی را تامین می‌کند. به‌طور مثال قرار گرفتن در معرض افراد، مکان‌ها و چالش‌های جدید، طراوت ذهن را حفظ می‌کند، انعطاف‌پذیری مغز را بهبود می‌بخشد و آن را تقویت می‌کند. سفر بروید، عکاسی کنید و جمع‌ها و دوستان جدید را تجربه کنید.
5- رژیم غذایی سالم و کاملی داشته باشید|  غذاهای فراوری‌شده با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل رابطه دارند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که غذاهای بسیار فراوری‌شده مانند غذاهای نیمه‌آماده بسته‌بندی‌شده یا سیب‌زمینی سرخ‌شده برای سلامت بدن مضر‌ند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، کلسترول یا فشار خون بالا را افزایش می‌دهند. اگر فشار خون بالا دارید، احتمالا در معرض خطر ابتلا به مشکلات مغزی مانند سکته یا زوال عقل‌ قرار دارید. پس بدانید که غذاهای فراوری‌شده سلامت مغز شما را تهدید می‌کنند. برای حفظ سلامت مغز و بدن خود، از
غذاهای فراوری‌شده بپرهیزیدوسعی کنید از یک رژیم غذایی کامل شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی و غلات کامل استفاده کنید.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.