مغز شما چند ساله است

مغز شما چند ساله است

مغز شما جوان‌تر از شماست یا پیرتر؟

دنیای قلم -خیلی پیش آمده که خود را جوان‌تر یا مسن‌تر از سن واقعی‎تان احساس کنید. ممکن است فردی ۴۵ ساله باشید، اما وقتی با بچه‌های‌تان بازی می‌کنید، دوباره احساس ‌کنید که ۱۲ساله شده‌اید. یا این‎که بعد از یک روز سخت احساس کنید ۷۰ ساله هستید.

به نوشته نشریه پزشکی prevention، مغز ما می‌تواند خیلی زودتر از بدن ما پیر شود. بسته به وضعیت سلامت، سبک زندگی و رفتارهای شما، ممکن است مغزتان بسیار جوان‎تر یا مسن‌تر از آن‎چه تصور می‌کنید، باشد. اما چه علایمی نشان‎دهنده پیری مغز هستند؟


توجه‌تان بسیار پرت می‌شود| یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافتند که «حواس‌پرتی‌های پی در پی، نشانه پیری شناختی است. این ویژگی می‌تواند در ۳۰ سالگی در مغز ظاهر شود و یکی از نشانه‌های احتمالی آلزایمر باشد.»


اطرافیان می‌گویند که فراموشکار شده‌اید| دکتر توماس آر. ویدیک، عضو انجمن علوم عصبی آمریکا می‌گوید: «افرادی که با مشکل حافظه روبه‎رو هستند، معمولاً نمی‌پذیرند که این مشکل را دارند. بنابراین، مهم است که دوستان و خانواده به شما چه می‌گویند. آیا متوجه مشکلات حافظه در شما شده‌اند؟ اگر بله، به آن‎ها توجه کنید و با متخصص مشورت کنید.»


در طول روز خسته هستید| خواب‌آلودگی در طول روز یک نشانه کلیدی از پیری مغز است. به گفته متخصصان کلینیک مایو «خواب کافی یک گام مهم برای حفاظت از سلامت مغز است». تحقیقات نشان داده است که اختلال خواب می‌تواند باعث کوچک شدن هیپوکامپ (که بخش کلیدی از مغز برای یادگیری و حافظه است) شود. اختلال خواب باعث کمبود اکسیژن نیز می‌شود که می‌تواند به مغز آسیب بزند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که درمان اختلالات خواب می‌تواند آن را به حالت طبیعی بازگرداند. شما برای سلامت مغز به حدود هفت و نیم تا هشت ساعت خواب خوب در شب نیاز دارید.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.