چطور سلامت مغز را تضمین کنیم

چطور سلامت مغز را تضمین کنیم

بررسی روان‌شناسانه ادعای دکتر «سانجی گویتا»، جراح سرشناس مغز و اعصاب درباره یکی از راه‌های شگفت‌آور تقویت مغز که در شبکه‌های‌ اجتماعی پربازدید شده است

دنیای قلم - نویسنده کتاب «تیزذهن بمانید» و جراح سرشناس مغز و اعصاب در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده، می‌گوید: «یکی از کارهایی که می‌تونین برای تقویت مغزتون انجام بدین و شاید براتون شگفتی‌آور باشه چون خیلی به حل جدول یا رژیم غذایی خاصی ربطی نداره، بیشتر به سه چیز ساده مربوط می شه: 1- فعالیت؛ این که چقدر تحرک داریم. 2-تعامل‌های اجتماعی که دارین و 3-این که درباره بعضی نگرانی‌هاتون حرف بزنین. بنابراین یکی از کارهایی که می‌تونین امروز انجام بدین اینه که با یک دوست صمیمی برین پیاده‌روی و درباره نگرانی‌هاتون حرف بزنین.

شاید به نظرتون چنین کاری بی‌فایده یا زیادی ساده باشه، اما واقعا تاثیر داره و مغزتون خیلی سریع تغییر می‌کنه، مثل عضله‌سازی نیست که زمان زیادی ببره، این تغییر خیلی سریع اتفاق می‌افته و در نحوه تصمیم‌گیری شما تاثیر می‌ذاره.» اما آیا واقعا این کار از منظر روان‌شناسی جواب می‌دهد؟ در یک کلام؛بله، بسیار هم مفید است. چرا؟

 

  کاهش استرس و ایجاد آرامش


فعالیت فیزیکی باعث ترشح ماده‌ای در مغز می‌شود که مسئول کاهش درد است. برای همین بعد از پیاده‌روی یا ورزش حس بهتری داریم. از سوی دیگر معاشرت با افرادی که با آن‌ها حس صمیمیت داریم ماده‌ای را ترشح می کند که باعث لذت می‌شود. ترکیب این دو ماده، آرامش ایجاد می‌کند. صحبت کردن و درددل کردن با یک دوست، باعث کاهش استرس هم می‌شود. در مجموع همین حرکت ساده عملا باعث کاهش استرس و افزایش حس شادی می شود.همه می‌دانیم استرس یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب‌های مغزی است. در واقع استرس و اضطراب باعث افزایش پدیده از بین رفتن سلول‌های مغزی می‌شود. به عبارت دیگر، استرس نقش سمی را دارد که باعث مرگ سلول‌های مغزی می‌شود. بنابراین کارهایی که باعث افزایش آرامش و کاهش استرس می‌شود، برای حفظ سلامت فیزیکی مغز هم مهم است.


  این صحبت‌ها مشکل را حل نمی‌کند اما ...


از جنبه روان شناختی هم ارتباط‌های اجتماعی نقش شبکه‌های حمایتی را دارد که در مواقع نیاز و بحران می‌توانیم روی آن‌ها حساب کنیم. همدردی و گوش‌دادن به صحبت‌های اطرافیان و دوستان مشکلات را رفع نمی‌کند، اما حس تنها نبودن و حامی داشتن را به انسان می‌دهد. در نتیجه رویارویی با مشکلات بسیار راحت‌تر خواهد شد تا زمانی که حس کنیم به تنهایی باید از پس مشکلات برآییم. در نهایت برای افزایش سلامت ذهنی و روانی خود فعالیت‌های سبک فیزیکی به همراه دوستان صمیمی را امتحان کنید.
دکتر مهدی سودآوری| ‌ روان شناس و مدرس دانشگاه
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.