فساد گسترده در ساختمان متروپل

فساد گسترده در ساختمان متروپل

مخبر از فساد گسترده در حادثه متروپل گفت

دنیای قلم -در پنجمین روز از حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، تلاش‌ها برای جستجوی افراد گرفتار زیر آوار ادامه دارد.

ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۲۴ نفر جانباخته اند و تعدادی نیز مصدوم شده اند.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: تا صبح امروز جمعه پیکر ۲۱ شهروند از زیر آوارهای متروپل شناسایی، رهاسازی و به آرامستان آبادان انتقال یافته است. 

وحید شعبانی ضمن تقدیر از تلاش همه جانبه همه عوامل امدادی و دست اندرکاران در پنجمین روز از عملیات امدادرسانی به متاثرین حادثه ریزش ساختمان متروپل اظهار کرد: با تلاش‌های شبانه‌روزی و بدون وقفه تیم‌های جستجو و نجات، آواربردار، آنست، آتش‌نشان‌ها و نیروهای جهادی تا صبح امروز جمعه ۶ خردادماه پیکر ۲۱ شهروند از زیر آوارها شناسایی، رهاسازی و به آرامستان آبادان انتقال یافته است. 

به گزارش ایسنا به نقل از جمعیت هلال احمر خوزستان، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان همچنین با اشاره به استمرار عملیات امداد و نجات،افزود: تا کنون ۴۸ نفر نیز مورد امدادرسانی قرار گرفته‌اند.

وی با توصیه به پرهیز از ازدحام در محل حادثه، گفت: شرایط ناپایدار سازه‌ها ضریب خطر وقوع حوادث ثانویه را در منطقه بالا برده و عملیات آوار برداری را با پیچیدگی و سختی مواجه کرده است.

شعبانی در پایان بار دیگر تاکید کرد: جمعیت هلال احمر تا پایان عملیات آواربرداری و خروج همه افراد محتمل در ساختمان متروپل در میدان خدمت و در کنار مردم صبور ، نجیب و فهیم آبادان خواهد ماند. 

 

 

احسان عباسپور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات فوتی‌های حادثه متروپل تا صبح امروز جمعه به ۲۲ نفر افزایش یافته است.

وی افزود: تعداد مصدومان حادثه ۳۷ نفر است که از این تعداد ۳۴ نفر به آغوش خانواده بازگشته‌اند.

عباسپور گفت: نیروهای نظامی امنیتی امدادی در  محل حادثه هستند و به صورت شیفت در حال انجام وظیفه هستند.

وی افزود: از مردم تقاضا داریم در محل تجمع نکنند زیرا سازه باقی‌مانده از متروپل ناپایدار است. امکانات به اندازه کافی وجود دارد و نیروهای مردمی در اطراف محل برای اقدامات اجتماعی حضور دارند.

فرماندار آبادان گفت: برای خدمات‌رسانی عمومی در آواربرداری نیازی به نیروهای مردمی نیست. مردم در منازل حضور داشته باشند و به شایعات در فضای مجازی توجه نکنند.

 

وزیر کشور از محل آواربرداری متروپل بازدید کرد

 

وزیر کشور صبح امروز جمعه در محل آواربرداری ساختمان متروپل آبادان حضور پیدا کرد.

احمد وحیدی صبح امروز جمعه با حضور در محل حادثه ساختمان متروپل از آخرین روند آواربرداری و حضور ماشین‌آلات جدید در این منطقه دیدن کرد.

به گزارش ایسنا، وی در این بازدید از آخرین اقدامات انجام شده توسط نیروهای امداد و نجات مطلع شد.

ار ابتدای وقوع حادثه، وزیر کشور تاکنون در آبادان مستقر است.

معاون اول رئیس جمهور از متروپل بازدید کرد

معاون اول رئیس جمهور از محل حادثه متروپل بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، محمد مخبر دزفولی معاون اول رئیس جمهور صبح امروز جمعه با حضور در آبادان از محل حادثه ساختمان متروپل بازدید کرد.

در این بازدید احمد وحیدی وزیر کشور، گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده در خصوص آواربرداری و فراهم آوردن امکانات و تجهیزات به منطقه برای تسریع در روند آواربرداری و جستجوی مفقودین ارائه داد.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان و سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولیعصر (عج) نیز در این بازدید حضور داشتند.

ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۲۲ نفر جانباخته اند.

 

تعداد جانباختگان متروپل به ۲۴ نفر افزایش یافت

 

فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان متروپل به ۲۴ نفر خبر داد.

احسان عباسپور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات، تعداد جانباختگان حادثه متروپل تاکنون به ۲۴ نفر رسیده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تعداد مصدومان حادثه ۳۷ نفر است که از این تعداد ۳۴ نفر به آغوش خانواده بازگشته‌اند.

 

انتشار هر گونه اخبار کذب درباره متروپل، جرم است

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از مردم خواست تا با توجه به انتشار اخبار و اطلاعات کذب و شایعات متعدد طی روزهای گذشته در فضای مجازی، اخبار را از مبادی و مراجع رسمی پیگیری کنند.

صادق جعفری چگنی اظهار کرد: مراجع رسمی وظیفه اطلاع‌رسانی صحیح را به عهده دارند و این اقدام طی روزهای گذشته در حال انجام است.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری خوزستان، وی افزود: انتشار هر گونه اخبار کذب در این خصوص جرم است و با افرادی که با انتشار شایعات به دنبال بهره‌برداری در جهت مطامع خود هستند، با جدیت برخورد قانونی می‌شود.

 

آواربرداری و جستجو در متروپل سرعت گرفته است

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان آخرین وضعیت عملیات جستجو و امدادرسانی در محل حادثه ساختمان متروپل را تشریح کرد.

وحید شعبانی با اشاره به سرعت گرفتن روند عملیات آواربرداری، گفت: با تلاش‌های فراوان صورت پذیرفته توسط همه دست اندرکاران، بخشی از ساختمان ریزش کرده در خیابان امیری آبادان آواربرداری و قسمت‌هایی نیز برای ادامه عملیات، ایمن‌سازی شده است لذا نجاتگران هلال‌احمر، آتش‌نشانان و نیروهای جهادی موفق شده‌اند در چند ساعت اخیر پیکر چهار نفر دیگر را از زیر آوار خارج کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از جمعیت هلال احمر استان خوزستان، وی افزود: با کشف فوتی‌های اخیر، تعداد متوفیان حادثه متروپل تاکنون به ۲۴ تن رسیده و به ۴۸ مصدوم نیز امدادرسانی شده است.

شعبانی در پایان با اشاره به فعالیت بیش از ۲۲۰ نجاتگر این جمعیت در قالب ۵۲ تیم عملیاتی که مشغول ارائه خدمت در محل حادثه متروپل هستند، بر تداوم عملیات جستجو و آواربرداری تا کشف آخرین فرد زیر آوار مانده تاکید کرد.

 

ابراز همدردی با خانواده جانباختگان

معاون اول رییس‌جمهور صبح امروز(جمعه) بلافاصله پس از ورود به شهر آبادان در محل ریزش ساختمان متروپل حضور یافت و با توضیحات مسئولان مربوطه در جریان نحوه امدادرسانی به مصدومان، زوایای مختلف ریزش ساختمان و چگونگی عملیات آواربرداری قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، محمد مخبر در این بازدید میدانی که استاندار خوزستان، رییس جمعیت هلال احمر، مقامات محلی و متصدیان امور امدادرسانی و درمانی حضور داشتند، با گزارش مسئولان مربوطه در جریان پیشرفت عملیات جست و جو و آواربرداری از این ساختمان ۱۱  طبقه قرار گرفت و همچنین در گفت و گویی با نجاتگران هلال احمر، آتش نشانی و نیروهای مردمی از زحمات آنان قدردانی کرد.

وی در ادامه بازدید دستورات لازم برای تسریع در عملیات جستجو را صادر و تصریح کرد که عملیات جست و جو تا یافتن آخرین فرد زیرآوارمانده ادامه می یابد.

همچنین در این بازدید جمعی از خانواده های جانباختگان حادثه متروپل آبادان با معاون اول رییس جمهور  گفت و گو کردند و مخبر ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده های داغدار تاکید کرد که با تمام مقصران این حادثه دلخراش بدون هیچ اغماضی و به طور قاطع برخورد خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور همچنین دستورات لازم برای رسیدگی به خانواده جانباختگان حادثه متروپل آبادان را صادر کرد.

پس از این بازدید، مخبر در مرکز فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حضور یافت و مسئولان ذیربط گزارشی از اقدامات انجام شده، نحوه امدادرسانی به مصدومان در روزهای گذشته، عملیات آوار برداری و خاکبرداری، اقدامات در راستای تسریع عملیات جست و جو، مشکلات و برخی نیازمندی ها برای پیشرفت عملیات آواربرداری را ارایه کردند.

 

تداوم عملیات آواربرداری در متروپل آبادان به صورت شبانه‌روزی

 

رئیس جمعیت هلال احمر از تداوم عملیات امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه ریزش ساختمان متروپل در شهرستان آبادان به صورت شبانه‌روزی خبر داد.

به گزارش ایسنا دکتر پیرحسین کولیوند با اشاره به این که محیط امدادرسانی با خطر ریزش ساختمان مواجه است، گفت: عملیات جست و جو، نجات و آواربرداری به صورت شبانه روزی در حال انجام است و هم ‌اکنون نیروهای امدادی ۲ پیکر دیگر را هم رها سازی کردند.

بر اساس اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، وی افزود: تلاش می شود تا با حفظ سرعت در امدادرسانی نکات ایمنی نیز در دستور کار قرار گیرد تا امدادرسانی بدون آسیب صورت گیرد. در این عرصه تمامی ارگان ها و مجموعه ها در حال همکاری هستند و در زمینه تجهیزات و ادوات کمبودی وجود ندارد و عملیات با مدیریت وزیر کشور به خوبی پیش می رود.

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر این که اولویت اول هلال احمر جست و جو و نجات است، ادامه داد: در کنار مردم و شهروندان هستیم تا عملیات جست و جو و نجات به صورت کامل صورت گیرد؛ اما باید توجه داشت که با ماموریتی سخت و پیچیده مواجه هستیم.

 متروپل قابل مقایسه با پلاسکو نیست

 

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه فاجعه بسیار بد و غیر قابل تحملی رخ داده است، گفت: فساد گسترده ای بین پیمانکار، سازنده، ناظر، دستگاه های صادر کننده مجوز و برخی جاهای دیگر که به آنها اعلام شده و عمل نکردند وجود دارد.

محمد مخبر در حاشیه بازدید از حادثه متروپل که امروز (۶ خردادماه) انجام شد، اظهار کرد: به دستور رئیس جمهور و دستور کتبی مقام معظم رهبری، از لحظه اول بسیج امکانات انجام شده اما به منظور بررسی کمبودها در منطقه حضور و بازدید کردم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: خوشبختانه وزیر کشور، استاندار و دیگر مسئولان و دستگاه‌ها به صورت فعال در منطقه حضور دارند؛ متاسفانه تاکنون ۲۴ فوتی داشتیم و احتمال اینکه هنوز افرادی زیر آوار باشند وجود دارد.

معاون اول رئیس جمهور  با بیان اینکه با تمام توان کار در حال انجام است، گفت: این حادثه تاکنون ۳۷ مصدوم داشته که حال سه تا چهار نفر حاد بود که در حال بهبود هستند. امیدوارم در یکی دو روز آینده تکلیف همه چیز روشن شود.

مخبر تصریح کرد: البته کار در متروپل بسیار پیچیده است و قابل مقایسه با حادثه پلاسکو نیست. این ساختمان در بافت کوچه‌های تنگ و باریک قرار دارد و از طرف دیگر، ساختمان وضعیت بسیار بدی دارد؛ به نظر می‌رسد فساد گسترده‌ای بین پیمانکار، سازنده، ناظر، دستگاه‌های صادرکننده مجوز و برخی جاهای دیگر که به آن‌ها اعلام شده و عمل نکردند، وجود دارد. 

وی با بیان اینکه  فاجعه بسیار بد و غیر قابل تحملی رخ داده است، افزود: این مسائل باید به گونه‌ای مورد رسیدگی قرار بگیرد که درسی باشد تا دیگر چنین کاری تکرار نشود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، تصریح کرد: هنوز ساختمان‌هایی در کشور و منطقه وجود دارند که باید به سرعت به آن‌ها رسیدگی شوند که این کارها در حال پیگیری است تا احتمال وقوع چنین حوادثی به حداقل برسد.

 

 لزوم همکاری مردم در تسریع آوار برداری

 

امام جمعه اهواز با انتقاد از برخی تناقض گویی‌ها درباره حادثه متروپل آبادان، بر وجود یک سخنگوی واحد در این موضوع تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالنبی موسوی‌فرد در بحشی از نماز جمعه امروز اهواز، حادثه تأسف بار آبادان را به همه کسانی که مصیبت دیده‌اند، تسلیت گفت و اظهار کرد: از روز دوشنبه که این اتفاق افتاده است، وزیر کشور شب و روز آنجا اوضاع را مدیریت می‌کند. مسئولان استانی آنجا هستند. معاون اول رئیس جمهور امروز با یک هیئت وارد آبادان شد و در حال پیگیری موضوع است. حقیر مکرر آنجا بودم. در حوادث این چنینی برخی تصور می‌کنند که صد یا صد و پنجاه جوان از مردم عادی مشغول کار هستند. کار این جوانان در خور تقدیر است، اما بدانید کسانی که زیر آوار هستند یک درصد احتمال وجود دارد که زنده باشند.

وی تصریح کرد: وقتی با برخی از جوانان صحبت می‌کنیم می‌گویند از ساعت‌های اولیه فقط ما آنجا بودیم و کسی نبود. از ساعت‌های اول که این اتفاق افتاد، امکانات زیادی، از کامیون و جرثقیل از شهرهای مختلف به آنجا آمدند. التماس کردیم کنار بروند. برای در آوردن یک جنازه باید ده ساعت کار کنند تا آن را در بیاورند. این ابزارها آماده است که می‌تواند کار ۵ هزار نفر را بکنند، اما برخی اجازه نمی‌دهند و می‌گویند که خانواده‌های داغدار ناراحت می‌شوند. ما به این خانواده‌ها تسلیت عرض می‌کنیم.

امام جمعه اهواز افزود: برخی که ما را می‌بینند می‌گویند آمده‌اند عکس بگیرند و بروند. باور کنید دولت تمام قد ایستاده است. آقای مخبر الان در آبادان است و وزیر نیز آنجا است، اما یک تعداد می‌گویند هیچ امکاناتی نیست. تقاضای بنده این است که حال که جنازه‌ها زیر آوار است، کنار بروید تا بتوانند در چند ساعت آنها را در بیاورند. آنجا به مردم التماس می‌کنیم که کنار بروند، غالبا کنار می‌روند، اما برخی حرف گوش نمی‌کنند. راه‌های منتهی به پاساژ جمعیت جمع می‌شود. می‌خواهم بگویم طولانی شدن برخی چیزها به دست خودمان است. خیابان‌های اطراف آن ساختمان مملو از ابزارهایی است که از شهرهای تهران، شیراز و چند استان دیگر با افراد تجربه آمده‌اند. ابزارهای پیشرفته‌ای هستند که در چند ثانیه می‌توانند یک ستون را ببرند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان ادامه داد: موضوع دیگر این است که مسئولان وقتی زبان باز می‌کنند، چالش درست نکنند؛ مثلاً می‌گویند فلان فرد را گرفتیم و بعد می‌گویند که فلان فرد مرده است. این تناقض‌ها چیست؟ من خبر قطعی نمی‌توانم بدهم. یک سخنگوی واحد در این حادثه باید باشد که خبر بدهد. آنجا خواستند با من مصاحبه کنند، من حاضر به مصاحبه نشدم. برخی می‌گویند مدیریت واحد آنجا نیست‌. مدیریت واحد هست. وزیر آنجا است. شما نمی‌گذارید.

فساد گسترده‌ای میان عوامل متروپل وجود دارد / بقیه ساختمان‌های مالک در خرمشهر و آبادان هم خطرناکند

معاون اول رئیس جمهور گفت: در حادثه متروپل فساد گسترده‌ای میان سازنده، پیمانکار، مالک و دستگاه‌های مجوزدهنده وجود دارد که باید به سرعت به آن رسیدگی شود.

محمد مخبر دزفولی در حاشیه بازدید از ساختمان متروپل در آبادان در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان حادثه متروپل اظهار کرد: در زمان وقوع این حادثه رئیس جمهور در خارج از کشور حضور داشت و به سرعت سفر خود را جمع و به ایران بازگشت.

به گزارش ایسنا، وی افزود: آقای رئیسی از همان جا مرتبا در تماس بود و دستورات موکدی در بسیج امکانات برای رسیدگی به حادثه متروپل صادر کرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: پس از این دستور، وزیر کشور به سرعت به آبادان اعزام شد و همچنین همه مسئولان مجربی که در حادثه پلاسکو حضور داشتند به سرعت به محل متروپل فرستاده شدند.

مخبر دزفولی گفت: همه امکانات بسیج شده است و امیدواریم هرچه سریعتر این وضع را به پایان برسانیم. کار کاری پیچیده، سخت و زمان‌بر است به ویژه اینکه جان انسان‌ها مطرح است و نمی‌توان بی‌محابا عمل کرد و باید با دقت عمل کنیم.

وی ادامه داد: در حادثه متروپل فساد گسترده‌ای میان سازنده، پیمانکار، مالک و دستگاه‌های مجوزدهنده وجود دارد که باید به سرعت به آن رسیدگی شود. این رسیدگی باید به شکلی باشد که بازدارنده باشد تا در هیچ جای کشور کسی جرات چنین کاری نداشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری از همان ابتدای حادثه موضوع را دنبال می‌کردند، گفت: این موضوع روز گذشته علنی شد اما ایشان از همان روز دستوراتی را در این زمینه دادند.

مخبر دزفولی با بیان اینکه باید به شکلی عمل شود تا این موضوع تکرار نشود، عنوان کرد: در خرمشهر و آبادان ساخت و سازهایی از سازنده متروپل وجود دارد که محل خطر است. باید به این ساختمان‌ها نیز رسیدگی شود.

وی افزود: باید با عاملان حادثه متروپل که چه مقصر و چه قاصر باشند با جدیت برخورد شود. اینکه کسی بخواهد به این شکل جمع‌آوری مال نامشروع آن هم به قیمت جان مردم کند، اصلا قابل قبول نیست. دولت دو موضوع را دنبال خواهد کرد؛ اول اینکه مساله را به سرعت جمع کند و دوم به خانواده‌های آسیب‌دیده در این حادثه رسیدگی کند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: ممکن است برای آواربرداری نیاز به تخریب برخی از خانه‌ها باشد و یا خانه‌ای آسیب ببیند که دولت در این زمینه خسارات را جبران خواهد کرد.

مخبر دزفولی عنوان کرد: از همکاری مردم صمیمانه تشکر می‌کنم. مثل همیشه دولت مدیون مردم است و مردم آبادان و خرمشهر نهایت همکاری را با ما داشتند.

جلسه ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حادثه متروپل برگزار شد

جلسه ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور برگزار شد.

جلسه فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان امروز جمعه ششم خردادماه در پنجمین روز حادثه ساختمان متروپل آبادان برگزار شد.

این جلسه با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، احمد وحیدی وزیر کشور، صادق خیلیان استاندار خوزستان، رئیس جمعیت هلال احمر کشور، سردار خادم سیدالشهدا فرمانده قرارگاه کربلا در جنوب غرب کشور، سردار شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) و دیگر مسئولان برگزار شد.

محمد مخبر دزفولی امروز برای بازدید از آخرین وضعیت آواربرداری ساختمان متروپل به آبادان سفر کرده است.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.