لزوم تدوین قانون ایمن‌سازی ساختمان‌ها

لزوم تدوین قانون ایمن‌سازی ساختمان‌ها

چرا ایمن سازی ساختمانها مهم است

دنیای قلم -امیر فرجامی : متاسفانه بار فروریزش ساختمان نیمه تخریب شده متروپل آبادان كه متاسفانه منجر به فوت یكی دیگر از هموطنان‌مان شد بار دیگر نشان داد كه ساختمان‌های ناایمن ما تا چه حدی می‌توانند خطرناك باشند. 


واقعیت این است كه ما در كشورمان ساختمان‌های ناایمن زیادی داریم كه یا از منظر سازه‌ای یا از حیث حریق، ناایمن هستند. سازه‌هایی كه اكثرا عمرشان به پیش از تصویب قانون مقررات ملی ساختمان كه در 22 بند تدوین شده است، می‌رسد. این سازه‌های ناایمن بیشتر در زمان ساختن دچار مشكلات فنی بوده‌اند كه یا به آنها توجهی نشده یا از كنار آنها با دیده اغماض! گذر شده است.

چه بسا در عمل مهندسان ناظر هم اینك به فاكتورهایی فانتزی بدل شده‌اند كه فقط حق‌الزحمه نظارتی‌شان را می‌گیرند و چندان كاری با اینكه مالك و سازنده چه می‌كنند، ندارند! البته هنوز در مورد جزییات فروریزش متروپل در هنگام تخریب ایمن‌سازی آن اخبار دقیقی منتشر نشده تا بتوان در مورد آن قضاوت درست و علمی داشت اما به هر صورت آنچه مسلم است، احتمالا این حادثه به خاطر برخی محاسبات اشتباه مهندسی یا اهمال مهندسانی كه در حال تخریب مابقی این ساختمان بوده‌اند، رخ داده است، چراكه اصولا برای ایمن‌سازی و تخریب بناهای ناایمن استانداردهایی وجود دارد كه اگر رعایت نشود، می‌تواند منجر به بروز حوادثی اینچنینی شود.

گرچه كارشناسان ما در كشور، تبحر كافی برای ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن بزرگی مانند آلومینیوم یا متروپل را داشته و دارند ولی این تبحر باید در كنار عزم مسوولان قرار گیرد تا حركتی ملی برای ایمن‌سازی سازه‌های ناایمن در كشور به راه افتد، چراكه در ایران ساختمان‌های ناایمن و بلندمرتبه‌ای كه هر آن ممكن است بر اثر حریق یا فرسودگی و عدم رعایت اصول مهندسی‌ساز، فرو بریزند كم نداریم. ساختمان‌هایی كه بیشترین آنها در پایتخت هستند. برای همین چند وقتی است كه كمیته‌ای برای تدوین مقررات ایمن‌سازی ساختمان‌های قدیمی تشكیل شده كه پیش‌نویسی را نیز در این زمینه تدوین كرده است. براساس این پیش‌نویس، در صورت تصویب، مالكان ساختمان‌های قدیمی موظف خواهند بود تا ساختمان‌های خود را ایمن‌سازی كنند. 

حالا چه ایمن‌سازی از منظر مهندسی و سازه‌ای باشد و چه از منظر ایمنی در برابر حریق. این قانون كه به قوانین 22گانه مقررات ملی ساختمان اضافه خواهد شد هم اینك در شورای تدوین مقررات ملی ساختمان در حال بررسی و امید است با تدوین آن انقلابی در عرصه ایمن‌سازی سازه‌های قدیمی و فرسوده و ناایمن رخ دهد تا دیگر كمتر شاهد حوادث دلخراشی مانند حادثه آتش‌سوزی در پلاسكو یا فروریزش متروپل باشیم. ضمن آنكه دستگاه قضا نیز باید با عزمی جدی برای كارشناسی موضوع متروپل و مشخص كردن عاملان اهمال احتمالی صورت گرفته تلاش كند.


 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.