دستور پخت رشته پلو؛ غذای مخصوص چهارشنبه سوری

دستور پخت رشته پلو؛ غذای مخصوص چهارشنبه سوری

یکی از غذاهایی که شب چهارشنبه سوری تهیه می‌شود، رشته پلو است. دستور پخت آن را در این مطلب بخوانید.

دنیای قلم- همانطور که می‌دانید یکی از غذا‌های که شب چهارشنبه سوری خورده می‌شود رشته پلو است. مردم معتقدند که با پختن این غذا سر رشته کار در سال جدید بدستشان می آید. تهیه این غذا بسیار ساده و کم هزینه است، فقط باید توجه داشته باشید که رشته پلویی علی رغم داشتن ترکیبات یکسان با رشته آش رشته فرق داشته و به خاطر سبوس بیشتر، رنگ تیره‌تری دارد.

 

 

مواد لازم برای تهیه رشته پلو زعفرانی 

 

 رشته پلو

 

برنج: دو و نیم پیمانه

رشته پلویی خرد شده: ۳۰ گرم

کره یا روغن گیاهی: به مقدار لازم

زعفران دم کرده: نصف قاشق چایخوری

نمک: به مقدار لازم

پیاز: یک عدد بزرگ

کشمش طلایی: یک سوم پیمانه

کشمش سیاه: یک سوم پیمانه

خرما: نصف پیمانه

 

 

دستور تهیه رشته پلو زعفرانی 

 

 رشته پلو

 

برای تهیه رشته پلو، این غذای اصیل ایرانی ابتدا باید برنج را بشویید. سپس درست مثل اینکه بخواهید برنج آبکشی تهیه کنید. برنج را در چهار پیمانه آب که دو تا سه قاشق غذاخوری نمک به آن افزوده اید چند ساعت بخیسانید. داخل یک قابلمه بزرگ پنج پیمانه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. آب برنج را خالی کرده و به آرامی آن را داخل قابلمه آب جوش بریزید. شعله را زیاد کنید تا آب و برنج به جوش بیایند.

رشته پلویی را به آب در حال جوش اضافه کرده و بگذارید تا حدودهفت تا ۱۰ دقیقه بجوشند. برنج را تست کنید که برای آبکش کردن آماده باشد. وسط برنج بایستی سفت و اطراف آن نرم باشد. رشته‌ها هم باید کمی نرم و کمی سفت باشند. سپس برنج را آبکشی کنید و با آب خنک شستشو دهید.

قابلمه را بشویید و روی شعله بگذارید، دو تا سه قاشق غذاخوری روغن یا کره و یک تا دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده داخل قابلمه بریزید. با استفاده از یک کف‌گیر بزرگ برنج را داخل قابلمه ریخته و به فرم هرم در بیاورید. برای خروج بهتر بخار از داخل برنج با ته کفکیر چند سوراخ داخل برنج ایجاد کنید.

بدون اینکه درب قابلمه را بگذارید، برنج را روی شعله تقریبا زیاد به مدت پنج تا هفت دقیقه قرار دهید تا وقتی که بخار شروع به خارج شدن کند، سپس یک فنجان آب دور برنج بریزید و درب قابلمه را گذاشته و شعله را کم کنید و اجازه دهید تا ۴۵ دقیقه دم بکشد. در همین حین در یک تابه متوسط پیاز ریز خرده شده را با روغن سرخ کنید تا طلایی شود.

سپس کشمش پاک کرده و شسته شده و خرمای پوست گرفته را اضافه کرده و به مدت پنج دقیقه تفت دهید و کنار بگذارید. بعد از اینکه برنج دم کشید، مقداری از زعفران دم کرده را با مقداری از برنج مخلوط کنید و کنار بگذارید. رشته پلو را داخل دیس بکشید و با برنج زعفرانی و کشمش و خرما روی آن را تزیین کنید. رشته پلو را می‌توانید با گوشت قلقلی یا مرغ هم میل کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی مشهدی در خانه برای نوروز

 


دستور تهیه رشته پلو با مرغ

 

 رشته پلو

 

رشته پلو با مرغ یکی از محبوب ترین غذای شرکتی کترینگ کیبو محسوب میشه که طرز تهیه اش را در این پاراگراف توضیح میدیم. طرز تهیه رشته پلو با مرغ به این شکل است که شما ابتدا باید سینه های مرغ را با کمی پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه درون مقداری روغن تفت دهید تا دو طرف آن به خوبی طلایی شود. در ادامه یک پیمانه آب را به این ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید تا سینه های مرغ شما به خوبی پخته شود. بعد از پخته شدن مرغ ها اجازه دهید تا به خوبی خنک شوند و حالا زمان آن است که آنها را ریش ریش کنید تا برای رشته پلو با مرغ آماده شوند. بعد از تکه تکه کردن مرغ بهتر است که آن را با کمی زعفران و پودر دارچین تفت دهید تا عطر و طعم بهتری به خود بگیرد.

برای آماده کردن رشته پلو شما ابتدا باید برنج های خود را خیس کنید و سپس آنها را به همراه رشته ها به آب جوش اضافه کنید و چند دقیقه منتظر بمانید و سپس این مخلوط را آبکش کنید. در ادامه با اضافه کردن مقداری روغن به این ترکیب اجازه دهید تا به خوبی دم بکشد و سپس مرغ های خود را نیز در زمان سرو به آنها اضافه کنید.

 


رشته پلو با گوشت

 

 رشته پلو

 

برای درست کردن یک رشته پلو با گوشت خوشمزه شما ابتدا باید برنج های خود را خیس کنید و سپس پیاز و گوشت را به همراه مقداری پیاز خرد شده کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند، بعد از آن ادویه های خود شامل مقداری نمک، فلفل و ادویه کاری را به همراه مقداری رب به این ترکیب اضافه کنید و با یکدیگر مخلوط کرده و اجازه دهید مقداری تفت داده شود تا خامی رب گرفته شود.
در ادامه اضافه کردن مقداری آب اجازه دهید تا گوشت شما به خوبی پخته شود.  حال زمان آن است که برنج و رشته خود را به همراه آب و نمک بر روی شعله قرار دهید تا کمی نرم شود و سپس آنها را آبکش کنید و با مقداری روغن اجازه دهید تا به خوبی دم بکشد. شما می توانید گوشت خود را بر روی تمامی این ترکیب بریزید و یا این که می توانید به صورت لایه به لایه در قابلمه برنج و گوشت قرار دهید و سپس برنج را برای دم کشیدن بر روی شعله قرار دهید. می توانید از گوشت قلقلی هم در طرز تهیه رشته پلو با گوشت استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: چگونه برای عید در خانه شیرینی نخودچی درست کنیم
 

 


نکات کلیدی تهیه رشته پلو

 

 رشته پلو


1.     تفت دادن رشته‌ها باعث خوش عطر شدن آن می‌شود. اما باید دقت کنید حتما حرارت ملایم باشد چون رشته سریع رنگ می‌گیرد و می‌سوزد.

2.    رشته خیلی زود نرم و له می‌شود، پس دقت کنید که بیش از حد در آب جوش نماند.

3.    رشته پلویی معمولا کمی شور است. پس مراقب میزان نمکی که اضافه می کنید باشید تا غذا شور نشود.

4.     در صورت دلخواه می‌توانید گوشت قلقلی و مخلوط کشمش و گردو را لابه لای برنج بریزید و همه ی مواد را باهم بصورت پلو برای دم بگذارید.

5.    هماهنطور که گفته شد رشته پلو با گوشت قلقلی یا مرغ سرو می شود که برای سرو آن با مرغ می توانید از سینه ی مرغ حبه‌ای که همراه با پیاز و ادویه ها و زعفران تفت داده اید استفاده کنید. یا رشته پلو را همراه با مرغ ریش ریش شده و تفت داده شده سرو کنید.

6.    در برخی شهرها رشته پلو را بدون کشمش و گردو و همراه با خورشت‌هایی چون قیمه  یا قورمه سبزی سرو می کنند.

7.     می توانید بجای کشمش از خرمای هسته گرفته نیز استفاده کنید و به همان صورت همراه با پیاز و گردو آنرا تفت دهید.

8.     در بعضی شهرها همراه با کشمش و گردو مقداری برگه زردآلو را خرد و تفت می دهند و روی برنج سرو می کنند.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.