معرفی مکان‌های دیدنی شهر تهران

معرفی مکان‌های دیدنی شهر تهران

این مطلب را بخوانید تا با ۱۰ مکان دیدنی شهر تهران آشنا شوید.

دنیای قلم- تهران پایتخت ایران دارای مکان‌های تاریخی و مدرنی است که بسیار دیدنی هستند. این شهر یکی از بزرگ‌ترین شهر‌های غرب آسیا و بیست و هفتمین شهر بزرگ دنیا است. شهر تهران، در شمال کشور ایران و جنوب دامنهٔ رشته کوه البرز واقع شده‌است.

در این مطلب برخی از مکان‌های دیدنی شهر تهران را به شما معرفی میکنیم.

 

 

کاخ موزه‌ سعدآباد

 

تهران

 

یکی از جاهای دیدنی تهران که می‌‌تواند یک روز تعطیل را به یک روز به‌یاد ماندنی تبدیل کند، «کاخ موزه‌ سعدآباد» است. مجموعه‌ فرهنگی و تاریخی سعدآباد، در «دربند»، یکی از خوش‌آب‌و‌هواترین مناطق تهران ساخته شده است. این مجموعه حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، چشمه‌سار، قنات، باغستان، گل‌خانه و… دارد و چهار دوره‌ تاریخی قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و پس از انقلاب اسلامی را به چشم دیده است. بعد از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷، این مجموعه به شکل موزه درآمد. کاخ فعلی «ریاست جمهوری» در جوار این مجموعه قرار دارد.

 


خانه موزه مقدم

 

تهران

 

موزه مقدم محل زندگی خاندان احتساب‌الملک، یکی از درباریان صاحب منصب سلسله قاجار بوده است. این خانه سپس محمدتقی‌ خان احتساب‌الملک به فرزندش دکتر محسن مقدم استاد باستان‌شناس دانشگاه تهران و همسر فرانسوی‌اش سلما رسید و این زوج با ذوق و علاقه‌ای بی‌نظیر به کار جمع‌آوری آثار تاریخی از سراسر ایران‌زمین پرداختند و از آنها در معماری و تزیین خانه خود استفاده کردند. در سال ۱۳۵۱ استاد مقدم خانه پدری خود و اشیای گردآوری شده در آن را وقف دانشگاه تهران کرد.

 


برج میلاد  

 

تهران

 

برج میلاد با ارتفاعی نزدیک به ۴۳۰ متر در شمال غرب تهران واقع شده و بلندترین برج ایران و ششمین برج بلند مخابراتی جهان به شمار می رود . این برج شامل موزه، واحد های تجاری و فرهنگی، رستوران ویژه ، فود کرت، فضاهای نمایشگاهی،  پینت بال، سینما گیم هفت بعدی، لیزریوم و ... است.

 


کاروانسرای خانات

 

تهران

 

کاروانسرای خانات یکی از اماکن تاریخی و گردشگری تهران است که در شمال میدان شوش، جنوب چهار راه مولوی، میدان امین السلطان، خیابان صاحب جمع قرار دارد. ساخت کاروانسرای خانات را با توجه به ویژگی‌های معماری به اواخر دوران ناصرالدین شاه قاجار و سال‌های حدود ۱۲۶۱ هجری شمسی نسبت داده‌اند. هرچند از تاریخ دقیق ساخت بنا اطلاعی در دست نیست اما در نقشه تهران نیز که در سال ۱۲۷۰ هجری شمسی توسط نجم‌الملک تهیه شده است، عمارت کاروانسرا وجود دارد.

 


بازار بزرگ تهران  

 

تهران

 

کوچه های شلوغ پر پیچ و خم بازار بزرگ تهران که پر از همهمه جمعیت و مغازه داران است، حدود دویست سال قدمت دارد. در این بازار حدود ده کیلومتر مغازه های مختلف وجود دارد که هر نوع وسیله ای که لازم داشته باشید بی شک در آن پیدا می‌کنید. هر خط بازار به یک کالای خاص اختصاص یافته مانند بازار فرش، مس، طلا، کاغذ، اسباب بازی و ...... بازدید از بازار علی رغم شلوغی همیشگی آن خالی از لطف نخواهد بود.

 


 باغ گیاه‌شناسی تهران

 

تهران

 

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، یکی از جاهای دیدنی تهران و بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان و شامل ۳ هزار گونه از گیاهان درختچه‌ای، بوته‌ای و درختی است؛ یک باغ با طبیعتی خیره‌کننده و گیاهان جورواجوری که از سراسر ایران و جهان یک‌جا جمع شده‌اند. اگر اهل طبیعت و گل و گیاهید، در سفر به تهران، فراموش نکنید که باغ گیاهشناسی یکی از جاهای تفریحی تهران است که از گشتن در آن لذت خواهید بود. فقط یادتان نرود چون این باغ بیرون از شهر قرار گرفته، برای دیدنش دست‌کم نصف روز زمان می‌خواهید. همین‌طور بهترین فصل دیدن باغ، بهار است.

 

 

بیشتر بخوانید: مناطق زیبا و دیدنی اطراف تهران برای سفر

 

 

خانه کاظمی

 

تهران

 

در این روزگار که مردم تهران درگیر مشکلات و گرفتاری های روزمره هستند، شاید کمتر کسی به فکر سفر و دیدن اماکن گردشگری ایران بیفتد ولی شما می توانید فقط با چند هزار تومان به تهران قدیم سفر کنید. شاید بیشتر کسانی که در تهران زندگی می کنند اطلاع چندانی از آثار باقی مانده تهران قدیم نداشته باشند. اگر دوست دارید گشت و گذاری در یکی از جاهای دیدنی تهران داشته باشید می توانید به چهار راه سیروس در خیابان 15 خرداد بروید.

خیابان امامزاده یحیی و خیابان جاویدی که کمی جلوتر از چهارراه به سمت خیابان ری قرار دارد، خود نمونه ای از خیابان های طهران است که هنوز با اون مردم صاف و ساده و مهربانش حال و هوای قدیم را دارد. این محله دارای چندین اثر قدیمی است که از آنها می توان به خود امامزاده و درخت چند صد ساله آن، خانه کاظمی، حمام نواب، خانه شهید مدرس، خانه دبیرالملک، خانه مهر انگیز کامبیز ( خانه پدر سالار یا خانه فرهنگ امامزاده یحیی) و خانه فخرالملوک ( رستوران نان و نمک) اشاره کرد.

 


دربند و درکه 

 

تهران

 

اگربه دنبال فهرست کردن اسامی جاهای دیدنی تهران هستید، دربند و درکه را فراموش نکنید. با توسعه‌ی تهران و از بین رفتن باغ‌های شهر، گذراندن ساعاتی در منطقه‌ای مانند دربند، شما را با خاطرات تهران گره می‌زند و فرصت این را دارید که یک نفس عمیق بکشید. کوچه پس کوچه‌های دربند با آن خانه‌های کوچک و بزرگ ویلایی، سرشاژ از انرژی های خوبی است که خستگی را از شما می‌گیرند. بازدید از این منطقه را از دست ندهید.

 


کاخ گلستان

 

تهران

 

کاخ گلستان مجموعه‌ای فاخر و ارزشمند در میان جاهای دیدنی تهران است. این کاخ وسیع که آثار تاریخی بسیاری را در قلب خود نگهبانی می‌کند. این اثر از دوران صفوی در تهران، شروع به رشد کرد اما چندان مشهور نبود. اوج بر زبان افتادن این مجموعه در زمان حکومت زندیه بود. اما با روی کار آمدن خاندان قاجار، و انتخاب تهران به‌عنوان پایتخت، رفته رفته به شکوه و زیبایی این اثر افزوده شد و در هر دوره‌ای بخشی تازه به آن اضافه شد. در زمان ناصرالدین شاه نیز نشانه‌هایی از معماری اروپایی به بنای کاخ گلستان ملحق شد. این اثر شگفت‌انگیز در دوم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در پنوم پن، پایتخت کامبوجبه عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

 


برج آزادی

 

تهران

 

برج آزادی از سالهای گذشته به عنوان نماد تهران شناخته می شد که ترکیبی از معماری دوران ساسانی و معماری اسلامی است . موزه ای نیز در ساختمان این برج قرار دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

 

 

بیشتر بخوانید: مناطق گردشگری و دیدنی اطراف تهران

 

 

باغ موزه نگارستان

 

تهران

 

باغ و بنایی که به تنهایی یک دنیا تاریخ و زیبایی در خود جای داده است. زیباترین فصل برای دیدن باغ‌ موزه نگارستان بهار است که اگر خیلی خوش شانس باشید و بازدید شما با نم‌نم باران همراه شود، خاطره‌ای می‌شود که برای همیشه در گوشه‌ای از ذهن‌تان جا خوش خواهد کرد. به محض ورود یعنی همان جایی که باید بلیط ورودی را تهیه کنید حوض چندضلعی و شمعدانی‌های دور و برش و البته فضای سبز منحصر به فرد، شما را شیفته خود خواهد کرد.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.