طرز تهیه دلمه کلم مجلسی و بسیار عالی و خوشمزه

طرز تهیه دلمه کلم مجلسی و بسیار عالی و خوشمزه

طرز تهیه دلمه کلم برگ را اینجا بخوانید

دنیای قلم - دلمه کلم برگ یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که ایرانیان از آن استفاده می کنند. دلمه کلم برگ را در خانه و با مواد دلمه معمولی بپزید. البته این دلمه لپه ندارد و چون طعم گوشت غالب است بنابراین خوشمزه تر است. 

بیشتر بخوانید : فوت و فن سرخ کردن بادمجان با روغن کم و نگهداری در فریزر

دلمه کلم برگ


مواد لازم برای تهیه دلمه کلم برگ

 

کلم برگ: یک عدد
گوشت چرخ کرده:  511 گرم
پیاز:  4 عدد
شکر: 1/2 پیمانه(معادل 75 گرم)
روغن مایع: 191 میلی لیتر
رب گوجه فرنگی : 4 قاشق سوپخوری (معادل 61 گرم)
زعفران دم کرده :   2 قاشق سوپخوری (معادل 28 میلی لیتر)
برنج شسته شده: 2 پیمانه
آبلیمو: 3 قاشق سوپ خوری (معادل 42 میلی لیتر)
دارچین:  1/2 قاشق چایخوری (معادل 1/5 گرم)
آلو: 15 عدد (معادل 151 گرم)
تره، جعفری، شبت، گشنیز، ترخون: نیم کیلو
نمک و فلفل: به میزان لازم

 

بیشتر بخوانید : فیلم طرز تهیه فلافل لبنانی با سس ارده

 


طرز تهیه دلمه کلم برگ

 

ابتدا پیاز را نگینی کرده و سرخ کنید، منتظر شوید تا پیاز کاملاً طلایی شود. سپس نیمی از پیاز را بردارید و با نیم دیگر گوشت را به خوبی تفت بدهید تا جایی که کاملاً با پیاز مخلوط شده و به روغن بیفتد، بعد مقداری از زعفران و نیمی از رب گوجه فرنگی را به همراه دارچین، آبلیمو، نمک و فلفل به گوشت در حال تفت اضافه کنید و کمی تفت دهید. وقتی مواد خوب تفت خورد. حالا با یک دم‌کنی در تابه را ببندید و به مدت یک ربع روی شعله کم مواد را دم بگذارید. تا خوب بپزد و جا بیفتد. بعد سبزی دلمه را که قبلاً خرد کرده اید به آن اضافه کنید و هم بزنید بعد از چند دقیقه زیر اجاق را خاموش کنید.  

سس دلمه کلم برگ
حالا برنج را به صورت جداگانه و بدون روغن بپزید. وقتی برنج کته آماده شد آن را به مایه درست شده اضافه کنید و خوب هم بزنید. 
 حالا نوبت آماده کردن برگ کلم است. کلم را داخل آب جوش بی اندازید و به مدت 5 دقیقه اجازه دهید که بجوشد. بعد آن را از آب جوش بیرون بیاورید و برگ برگ کنید. بعد از اینکه کلم برگ ها را برگ برگ کردید آن را مجدداً در آب جوش قرار دهید تا یکی دو جوش بخورد.
بعد آنها را آبکش کنید و وقتی سرد شدند. مقداری از مایه دلمه را در گوشه ای از برگ کلم قرار دهید و آن را بپیچانید.
پیچیدن دلمه که تمام شد باید برای قرار دادن آن در ظرف آماده شوید. مقداری از روغن که باقی مانده را ته قابلمه قرار دهید و روی آن را با برگ کلم بپوشانید. سپس دلمه ها را داخل قابلمه بچینید و بقیه رب گوجه فرنگی را با کمی روغن تفت دهید و به همراه 2 پیمانه آب و روغن باقی مانده روی دلمه ها بریزید .

آب دلمه ها باید کم باشد و در آخر آبلیمو، شکر، زعفران و دارچین را به آن اضافه کنید. حتماً آبلیمو یا هر چاشنی دیگر را که برای دلمه استفاده می کنید در آخر اضافه کنید.

 

نکته 

میزان شیرینی یا ترشی دلمه بستگی به ذائقه خودتان دارد.
هنگام آماده کردن دلمه ها مقداری نمک هم روی دلمه های پیچیده شده بریزید تا خوشمزه تر شوند. 
برای لذیذتر شدن و ملس تر شدن دلمه ها می توانید در کنار دلمه ها چند عدد آلو برغانی و یا چند عدد آلو خورشتی روی آن بگذارید.
شما می توانید سویا و مرغ پخته ریش، ریش شده را هم جایگزین گوشت چرخ کرده کنید.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.