برای رهایی از افسردگی ‌تابستانی چه کنیم

برای رهایی از افسردگی ‌تابستانی چه کنیم

با تغییرات آب ‌و ‌هوا، خلق‌ و ‌خوی انسان هم تغییر می‌کند و برای بعضی افراد با گرم‌ شدن هوا، افسردگی رخ خواهد داد.

دنیای قلم - احتمالا همه ما  اسم افسردگی فصلی به گوش‌مان خورده‌ و خیلی از اطرافیان ‌مان را دیدیم که با رسیدن فصل زمستان دچار افسردگی می‌شوند اما باید بدانید افسردگی فصلی فقط مختص زمستان نیست و با تغییرات آب و هوا خلق و خوی انسان هم تغییر می‌کند و برای بعضی افراد با گرم شدن هوا، افسردگی رخ خواهد داد. البته احتمال دارد علت این نوع از افسردگی مسائل دیگری باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.


 
 شکسته ‌شدن روال‌های کاری در تابستان


اگر قبلا افسردگی داشته‌اید احتمالا می‌دانید که وجود یک روال مشخص برای کار‌ها می‌تواند از علایم افسردگی جلوگیری کند. در تابستان روال ‌های کاری معمول شکسته می‌شود، این موضوع استرس‌زاست و به ایجاد افسردگی دامن می‌زند. برای مثال اگر فرزندی دارید که به مدرسه می‌رود، با تعطیل شدن مدرسه‌ها مجبور به سرگرم نگه داشتن او در طول روز می‌شوید. یا  اگر فرزند دانشجویی دارید که در شهر دیگری زندگی می‌کند، ناگهان پس از ۹ ماه غیبت با وسایلش به خانه باز می‌گردد. تعطیلات کار، خواب و عادت‌های غذایی شما را مختل می‌کند و همه‌ این‌ها در ایجاد افسردگی تابستانی نقش دارند.


 نگرانی ‌های مالی برای تعطیلات‌ تابستانی


تابستان فصل تعطیلات است و تعطیلات یعنی سفر یا تفریحاتی که نیازمند هزینه هستند. اگر فرزند داشته باشید مجبورید هزینه زیادی را صرف کلاس‌ های تابستانی کنید. تمام این هزینه‌ها به شما فشار می آورد و می‌تواند احساس افسردگی تابستانی را تقویت کند.

برای رهایی از افسردگی ‌تابستانی چه کنیم
 نگرانی درباره‌ ظاهر بدن


ما با گرم شدن هوا به پوشیدن لباس‌ های نازک روی می‌آوریم و همین موضوع می‌تواند برای عده‌ای وحشتناک باشد. آن‌ها از نشان دادن ظاهر بدن‌شان احساس نگرانی می‌کنند یا حتی بعد از رفتن به استخر در زمان شنا کردن، با استرس زیادی مایو به تن می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود افراد از حضور در مهمانی‌ها، جمع‌های دوستانه مختلف و ... منصرف شوند. اجتناب از حضور در موقعیت‌های اجتماعی یکی دیگر از دلایل ابتلا به افسردگی تابستانی است.


 چطور با افسردگی تابستانی مقابله کنیم؟


خواب کافی داشته باشید| باید بدانید که کم خوابیدن عامل اصلی افسردگی است، پس بهتر است در تعطیلات هم به موقع بخوابید تا از افسردگی تابستانی در امان بمانید.
ورزش کنید| بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت بدنی منظم می‌تواند از شما در برابر افسردگی محافظت کند.  اما اگر ورزش در تابستان باعث می‌شود بیشتر احساس گرما کنید، به دنبال راه‌های دیگری برای فعالیت باشید. می‌توانید صبح زود یا پس از غروب آفتاب که دیگر هوا به گرمی طول روز نیست ورزش کنید.
برای گذراندن تعطیلات برنامه‌ریزی کنید| بدون فشار آوردن به خودتان برای تعطیلات برنامه‌ریزی کنید. لازم نیست برنامه یک سفر پر هزینه را بچینید همین که کمی از خانه فاصله بگیرید به حال و هوای شما کمک می‌کند.
خود را سرزنش نکنید| وقتی شما دچار افسردگی تابستانی هستید ممکن است احساس کنید دیگران از تعطیلات نهایت لذت را می‌برند، اما چرا شما نمی‌توانید لذت ببرید؟ پس  حتما ایرادی دارید. خود سرزنش‌گری یکی از دلایل تشدید افسردگی تابستانی است.


منبع: خراسان

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.