آیا شبکه های اجتماعی باعث افسردگی می شود

آیا شبکه های اجتماعی باعث افسردگی می شود

محققان کالج لندن برای پاسخ به این سوال، نتایج ۲۳ پژوهش را که بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۲ انجام شده است، تجزیه و تحلیل کرده‌اند

دنیای قلم -محققان برای پاسخ به یک سوال درباره این‌که استفاده از شبکه‌های اجتماعی، عامل افسردگی است یا پایان تنهایی کسالت‎بار، پژوهش جدیدی را شروع کردند که نتایج آن به‎تازگی اعلام شده است. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کسانی که بیش‌از حد به آن وابسته هستند، می‌تواند به بهبود سلامت روان افراد مبتلا به افسردگی کمک کند.


    رابطه استفاده از شبکه‌های‌اجتماعی و افسردگی


استفاده بیش‌ از حد از رسانه‌های اجتماعی زمانی رخ می‌دهد که افراد به آن وابسته می‌شوند و این اعتیاد در فعالیت‌های روزانه فرد اختلال ایجاد می‌کند. این تحقیقات جدید که نتایج آن به‎تازگی در مجله تحقیقات اینترنتی پزشکی منتشر شد، ۲۳ مطالعه را بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۲ تجزیه و تحلیل کرده است. محققان دانشگاه کالج لندن دریافتند که در ۷۰ درصد از مطالعات، پس از مداخله در استفاده از شبکه‌های اجتماعی، پیشرفت قابل توجهی در درمان افسردگی افراد صورت گرفته است. دکتر «روث پلاکت»، نویسنده اصلی نتایج این مطالعه‌ها، گفت که پس از تجزیه و تحلیل ۱۰ مطالعه درباره تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر انسان، متوجه شد افرادی که تا پایان آزمایش‎ها از شبکه‌های‌اجتماعی استفاده نکردند یا کمتر از آن استفاده  کردند، نسبت به کسانی که مدام در شبکه‌ اجتماعی بودند، «افسردگی کمتری داشتند». خانم «پلاکت» در ادامه افزود: آگاهی رساندن درباره تاثیر شبکه‌های اجتماعی می‌تواند افرادی را که به شبکه‌‌های‌اجتماعی اعتیاد دارند، تشویق کند به فعالیت‌های دیگری روی بیاورند که می‎تواند در آن‌ها حس بهتری ایجاد کند.


     ترک شبکه‌های‌اجتماعی و افزایش تنهایی


دکتر «پاتریشیا شارتاو»، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه گفت: «به عنوان روان‎پزشک، ما باید به‌طور فعال استفاده از رسانه‌های اجتماعی و آثار آن بر سلامت‌روان را در بیمارانی که به  اضطراب و افسردگی مبتلا هستند، بررسی کنیم. به عنوان مثال تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۹ انجام شد، نشان ‌داد نحوه استفاده مردم از شبکه‌‌های‌اجتماعی است که روی سلامت روان آن‌ها می‌تواند تاثیر بگذارد». تخمین زده می‌شود که ۵۷ درصد از افراد ۱۶ تا ۷۴ ساله در اتحادیه اروپا از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. با این حال خانم پلاکت می‌گوید: «رابطه بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و سلامت روان امری پیچیده است. برخی از مطالعات نشان دادند که ترک رسانه‌های اجتماعی می‌تواند آثار منفی مانند افزایش تنهایی داشته باشد. برخی دیگر دریافتند که به کاهش احساس افسردگی کمک می‌کند.» او در ادامه افزود: برای این‌که بدانیم تحت چه شرایطی و برای چه کسانی رسانه‌های اجتماعی می‌توانند مفید یا مضر باشند، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.