خودکش‌های تهران  و بی توجهی مسئولان

خودکش‌های تهران و بی توجهی مسئولان

مدتهاست سعی میکنم خبرهای سرسام آور خودکشی را نه ببینم نه بشنوم. اما اننتشار خبر خودکشی سه نفر در   در یکی دو روز نمی‌گذارد آرام بمانم .

دنیای قلم - عذرا فراهانی در یادداشتی در باره اخبارخودکش های اخیر در جامعه نوشت:

طی سه روز اخیر سه خودکشی موفق در تهران به ثبت رسید، شمال، مرکز شهر و جنوب تهران . انگار مرگ را به مساوات تقسیم کردند در این روزگاری که هیچ خبری از برابری و عدالت نیست.  دو مرد 40 ساله و دختری هفده ساله هر کدام جداگانه به زندگی خود خاتمه دادند.

یکی خودش را از درختی در کوهستان آویزان کرد تا جان دهد. آنقدر مطمئن بود که می‌خواهد جان دهد، دقایق آخر زندگیش باارسال یک پیام به خانواده از آنها حلالیت طلبید و آخرین خداحافظی عمرش را برای آنها فرستاد. او یک کوهنورد بود و کوه را برای خاتمه دادن به زندگی انتخاب کرده بود و حتما آن درختی که خودش را از آن حلق آویز کرده ، بارها و بارها دیده و برای مرگ انتخابش کرده بود. او برای مردن مصمم بود. این گونه انتخاب‌ها برای مرگ‌های خود خواسته راهی است بدون بازگشت. 

2- دیگری در مرکز شهر مقابل چشم صدها مسافر خودش را زیر ریل قطار مترو انداخت تا همه را به نا‌امیدی خودش مطمئن سازد. می‌دانست این نوع خودکشی کمی دیگران را به دردسر می‌اندازد ولی این راه مطمئن را برای مردن انتخاب کرد. راهی خشن، تلخ و بیرحم.

می‌دانست راننده قطار اولین کسی است که باید پاسخگو باشد. می‌دانست ممکن است راننده قطار صحنه مرگ او را تا آخرین روز زندگیش فراموش نکند. می‌دانست برای مردمی که کنار او ایستاده اند دردسر درست خواهد شد، حداقل روح و روان آنها تا مدتها درگیر باقی خواهد کاند، اما او برای رفتن مطمئن بود و شاید برای آزار دیگران.

3-سومین نفر یک دختر 17 ساله بود. خودش را از سقف پشت بام حلق آویز کرد. در جنوب تهران در نازی آباد. نازی آباد محله ای آشنا برای همه اهالی سیاست و مطبوعات این مملکت . چه سالیان پیش که بسیاری از تصمیمات در آنجا و در برخی محافل گرفته می‌شد و چه چند سال اخیر با ویدئوهایی که از برخورد لباس شخصی‌ها با جوانان این منطقه بارها و بارها در فضای مجازی دست به دست کشته است، باعث شده تا بارها و بارها نام نازی آباد در دهان‌ها بچرخد.

او فقط 17 سال داشت. چرا خود را حلق آویز کرده، نمی‌دانیم ولی یک واقیعت تلخ بر همگان آشکار است. دختری 17 ساله خود را حلق آویز کرده در جایی که ساعاتی پس و پیش دو مرد 40 ساله هم همین راه را برگزیرند. رفتن، خلاصی و رهایی از چیزی که آزارشان می داد و حتما رنجشان را افزون می کرد. 

ای کاش مسئولان دولتی و حکومتی نگاهی به این آمار و ارقام می‌انداختند. نگاهی به سن و سال این افراد، نگاهی به فراوانی این پدیده در همه سطوح شهر تهران و حتی در شهرهای دیگر.  ای‌کاش خودشان را جایی خانواده‌های این افراد بگذارند. ای‌کاش بدانند جان آدمی ارزشمند است و یک خانواده برای به ثمر رساندن فرزندش چه‌سختی‌ها که تحمل نمی‌کند. 

 

خمودکشی های تهران

خودکشی در متروی دروازه تهران 

ساعت 19:30 دقیقه 14 مهرماه، خبر خودکشی مرد جوانی در ایستگاه متروی دروازه شمیران به پلیس گزارش شد.
رضازاده بازپرس شعبه یازدهم دادسرای جنایی تهران میگوید: به دلیل حساسیت‌های پیش‌آمده در خصوص خودکشی این مرد، پرونده برای بررسی‌های بیشتر به دادسرای جنایی ارجاع داده شده است.
 با بازبینی دوربین‌های مداربسته توسط کارآگاهان اداره آگاهی و طبق فیلم‌های دوربین، مشخص شد که این مرد چند دقیقه قبل از ورود قطار، روی صندلی ایستگاه مترو نشسته بود و به محض نزدیک شدن قطار، به سمت سکو رفته و وارد محوطه ریل شد. مرد جوان پس از ورود به محوطه با بلند کردن دستان خود نشان می‌دهد که قصد خودکشی دارد. تلاش راننده قطار برای ترمز و جلوگیری از برخورد بی‌نتیجه بود و در نهایت پس از برخورد با قطار جان باخت.

 

خودکشی کوهنورد 40 ساله  

روزگذشته مرد 40 ساله‌ای که برای کوهنوردی به درکه رفته بود که به زندگی خود پایان داد. این مرد پیش از  خودکشی، پیامی با متنی درباره حلالیت‌ گرفتن و خداحافظی برای خانواده‌اش ارسال کرد.
پلیس کوهستان دوساعت بعد از خودکشی جسد او را در بالای کوه، در حالی که از درخت آویزان بود، پیدا کرد.پلیس در بررسی‌های اولیه متوجه تلفن همراه متوفی شد و در تماس تلفنی پسر عمو متوفی مشخص شد که سابقه خشونت داشته است.
جسد برای انجام بررسی‌های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شده و پرونده این حادثه تلخ در شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران در دست بررسی است.

 

خودکشی دختر جوان در نازی آباد

در تاریخ ۱۶ مهرماه، گزارشی درباره مرگ یک دختر جوان به پلیس ارائه شد و مأموران کلانتری ۱۶۰ خزانه به محل حادثه اعزام شدند.
در بررسی‌های اولیه صحنه جرم، مشخص شد که دختر جوان خودش را از سقف پشت بام خانه شخصی شان با طناب حلق آویز کرده است.
با توجه به شواهد اولیه، تیم جنایی به این نتیجه رسید که این حادثه یک خودکشی بوده است.
جسد دختر جوان برای بررسی‌های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شد و تحقیقات در خصوص انگیزه این اقدام هولناک توسط کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران در حال انجام است.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.