جرم
مروری بر یک پرونده قضایی

جرم "فریب در ازدواج"

سال‌ها رفت آمد در حوزه‌های خبری در بخش‌های مختلف قوه قضاییه مرا به این قوه و اخبار آن حساس کرده. البته تورق پرونده‌ها نیز همیشه برایم جالب بوده است و به اشتراک گذاشتن برخی از آنها برایم جالبتر.

دنیای قلم -عذرا فراهانی: روزنامه نگار-پرونده‌ایی که امروز در باره‌اش خواهم نوشت "فریب در ازدواج" است که ای‌کاش به گونه دیگری رسیدگی می‌شد. 
دوسال پیش خانمی با مراجعه به دادگستری استان هرمزگان از همسرش شکایت کرده و می‌گوید: چند روز پس از انعقاد عقد متوجه شدم که بر روی سینه همسرم آثارعمل جراحی وجود دارد.

وقتی در باره جای بخیه‌ها سوال کردم، همسرم گفت: جراحی جهت بیرون آوردن غده بوده است. همان روز هنگام تمیز کردن اتاق ایشان متوجه یک سری مدارک پزشکی شدم. همسرم گفت: او بیماری کلاین فلتر دارد و در واقع عقیم است و امکان فرزند آوری ندارند.

در طول تحقیقات همسر او اعلام می‌کند: ده سال است که متوجه بیماری شده و دائم تحت نظر پزشک است برای؛ رشد ریش‌ها ، حفظ ظاهر مردانه و جلوگیری از بزرگ شدن سینه‌ها آمپول استروژن تزریق می‌کند. حتی سینه‌هایش را به دلیل بزرگ شدن، برداشته‌اند تا به حالت طبیعی بازگردد.

(برخی اثار این بیماری عبارتند از؛ صفات ثانویه جنسی زنانه مانند رشد سینه‌ها و عدم یا کمبود رویش مو در صورت ، اختلال دربیضه‌ها که در نتیجه آن اسپرم سازی دچار اشکال می‌شود و مبتلایان به این بیماری اکثرا عقیم می‌باشند)

وکیل شاکی می‌گوید: وی عالما عامدا بیماری را پنهان نموده و موکل را با بحران روبرو کرده. به ویژه اینکه در همین مدت کوتاه رابطه زناشویی کامل نیز بین طرفین حادث شده است.
دربررسی های بعدی مشخص گردیده که معافیت سربازی همسر نیز به همین دلیل بوده است.

 

رای دادگاه 

دادگاه پس از رسیدگی به پرونده رای خود را صادر کرد. در این رای آمده؛ با توجه به اینکه فریب در ازدواج در قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات این گونه بیان شده که هریک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی شغل و سمت خاص و تجرد و امثال آن فریب دهد وعقد بر مبنای هریک از آن‌ها واقع شود، با توجه به مصادیق مندرج در ماده ذکر شده و ضرورت تفسیر مضیق قوانین جزایی، به نظر می‌رسد جرم مورد بحث تنها از طریق رفتار مثبت یا فعل قابل تحقق باشد و از طریق رفتار ترک فعل و سکوت محقق نمی‌شود.

 عبارت ( فریب دهید ) درماده ذکر شده، نیز مبین همین مطلب است. چرا که فریب دادن مستلزم انجام رفتار فریبنده است و صرف سکوت و پنهان کردن را نمی‌توان به منزله فریب دادن دیگری قلمداد کرد. 

همچنین با توجه به عدم احراز سو نیت از سوی مشتکی عنه، انکار شدید وی به اطلاع از موضوع عدم توانایی باروری ( قبل از ازدواج ) و لزوم اثبات جرم بوسیله دلایل قانونی و شرعی مستندا به مواد۴و۲۶۵قانون آیین دادرسی کیفری مصوب۱۳۹۲با الحاقات واصلاحات بعدی۱۳۹۴قرارمنع تعقیب نامبرده را صادر می نماید. رای صادره ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در محاکم محترم تجدید نظر می باشد.

 دادگاه تجدید نظر استان هرمزگان نیزبا اعتراض این زن به رای دادگاه، پس از رسیدگی به این پرونده با استناد به این که منظور از فریب در قانون مجازات اسلامی انجام رفتار فریبنده است و به صرف سکوت و پنهان کردن موضوع نمی‌تواند از مصادیق فریب در ازدواج باشد، رای دادگاه بدوی را تایید کرد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.