این خوراکی‌ها سرماخوردگی را درمان می کند

این خوراکی‌ها سرماخوردگی را درمان می کند

با چه خوراکی‌هایی به جنگ سرماخوردگی برویم؟

دنیای قلم -در روزهای سرد سال می‌توان با کمک یکسری خوراکی‌ها و تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن مثل ویتامین سی، با سرماخوردگی مقابله جدی داشت
همان‌طور که احتمالا می‌دانید، در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستیم و از هر طرف توصیه‌هایی برای درمان و مقابله با این بیماری‌ها می‌شنویم. برخی از تاثیر مفید ویتامین سی و عسل می‌‌گویند. عده‌ای دیگر نیز درباره زیان‌های شیر هشدار می‌دهند. مایکل دل جونکو، پزشک خانواده در کالیفرنیا، به یاهو لایف می‌گوید: «‌ویتامین سی آنتی‌اکسیدانی است که اثر مثبتی بر حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. ویتامین سی با تحریک تولید و کارکرد گلبول‌های سفید خون عمل می‌کند که مانع اصلی در برابر عفونت بدن‌اند. طبق برخی پژوهش‌ها، ویتامین سی به کاهش مدت‌ و شدت علایم سرماخوردگی در خانه کمک می‌کند.» در ادامه با راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی بیشتر آشنا می‌شویم.


  غوغای ویتامین سی


به گزارش «یاهو لایف»، تاثیر ویتامین سی بر افراد متفاوت است. به گفته مایکل دل جونکو، مصرف بیشتر ویتامین سی از طریق خوردن میوه‌ها و سبزیجات سرشار از این ویتامین، مانند پرتقال، کیوی، فلفل دلمه‌ای، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی، ضرری ندارد. دل‌ جونکو ضمن تایید این که ویتامین سی پیشگیری‌کننده مهمی از سرماخوردگی است، بر مصرف آن از طریق مواد غذایی غنی از این ویتامین تاکید دارد. 


  روی یا زینک


اگرچه پژوهش‌های زیادی درباره روی (زینک) و رابطه‌اش با سرماخوردگی صورت گرفته است اما نتایج آن‌ها درباره اثربخشی روی متفاوت است. دل جونکو می‌گوید: «طبق برخی پژوهش‌ها، مکمل‌های روی- به‌ویژه زمانی که در ۲۴ ساعت پس از شروع علایم سرماخوردگی مصرف کنید- در کوتاه‌تر شدن دوره سرماخوردگی اثر دارد.»   روی یا زینک نیز، مانند ویتامین سی، با اثربخشی روی کارکرد و تولید گلبول سفید به حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. نتیجه مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در اوپن جاما منتشر شد نشان داد که مصرف روزانه ۷۵ تا ۱۰۰ میلی‌گرم روی به‌محض آشکار شدن نخستین نشانه‌های سرماخوردگی مدت بیماری‌ را به‌طور متوسط دو روز کوتاه‌تر می‌کند و شدت علایم سرماخوردگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.


 دوری از شیر؟


دوری از شیر و دیگر لبنیات توصیه رایجی است که معمولا در هنگام بیماری و سرماخوردگی می‌شنویم. با این حال، دل جونکو می‌گوید: «هیچ شاهدی بر این که در طول بیماری باید از مصرف شیر پرهیز کنیم وجود ندارد.» او می افزاید: «اگر به نارسایی لاکتوز دچارید، از مصرف شیر خودداری کنید. اما در غیر این صورت، باید بدانید که شیر منبع عالی کلسیم و پروتئین است و برای مقابله با بیماری مفید است.»


 عسل برای تسکین گلودرد و سرفه


دل جونکو در این‌باره می‌گوید: «عسل طبیعی خواص ضدباکتری و ضدویروسی و ضدقارچی دارد. همچنین، دارای خواص ضدالتهابی است. اما نکته این‌جاست که افزودن آن به چای قدرت فوق‌العاده آن را کاهش می‌دهد.» او توضیح می‌دهد: «از حرارت دادن عسل خودداری کنید، زیرا فرایند حرارت دادن باعث تغییر پروتئین‌ها و آنزیم‌ها می‌شود و در نتیجه، خاصیت مفید آنزیم‌ها از بین می‌رود. البته، این به معنای پرهیز کامل از ترکیب عسل با چای نیست، به‌خصوص   زمانی که مریض شده‌اید و این ترکیب برای شما تسکین‌دهنده‌ است.» بردی توصیه می‌کند: «صرف‌نظر از این که کدام داروهای سرماخوردگی را انتخاب می‌کنید، ریه‌ها و مجاری بینی را مرطوب نگه دارید. همچنین، داشتن رژیم غذایی متعادل، آب‌رسانی به بدن  و رعایت بهداشت مناسب همگی در بهبود کارکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارند.»

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.