مهمترین علایم سرماخوردگی

مهمترین علایم سرماخوردگی

مهم ترین علایم سرمازدگی را بشناسید

دنیای قلم -هرچند این روزها بخش‌های زیادی از کشورمان حال وهوای زمستانی چندانی ندارند اما با سرد شدن هوا همیشه بحث سرمازدگی مطرح می‌شود.

به گزارش نیویورک‌‎پست، سرمازدگی یا هیپوترمی معمولا به‌علت قرارگرفتن در معرض هوای بسیار سرد رخ می‌دهد. البته ممکن است فردی بر اثر سرما، به‌علت قرار گرفتن زیر بارش باران، عرق کردن یا فرو رفتن در آب، در دمای بیشتر از ۵ درجه سلسیوس نیز دچار سرمازدگی شود. علامت‌های سرمازدگی زمانی شروع می‌شود که دمای بدن به ۳۵ درجه سلسیوس برسد.

دمای بدن فرد سالم معمولا حدود ۳۷ درجه است. سرمازدگی شدید زمانی رخ می‌دهد که دمای بدن فرد به ۲۷.۷ درجه سلسیوس (سانتی‌گراد) می‌رسد. دکتر امیلی مک نیل، پزشک اورژانس در بیمارستان کودکان در کارولینای شمالی، می‌گوید: «سرعت سرد‌ شدن بدن به دمای هوا بستگی دارد، اما ممکن است خیلی سریع نیز رخ دهد.»  در سرمازدگی، در حالی که بدن تلاش می‌کند خودش را گرم کند، عملکرد مغز کُند می‌شود. این وضع می‌تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا نمی‌دانید چه زمانی رخ می‌دهد که جلوی آن را بگیرید.

لرز، خستگی، گیجی، دستانی که قدرت عمل ندارند، از دست دادن حافظه، تکلم نامفهوم و خواب‌آلودگی از علایم احتمالی سرمازدگی‌اند. در موارد شدیدتر سرمازدگی، با رنگ پوست مایل به آبی، گشاد‌ شدن مردمک‌ها، کند‌ شدن نبض و تنفس، فشار خون پایین، و از دست‌ دادن هوشیاری مواجه‎ایم. اما در صورت ابتلا به سرمازدگی چه باید کرد؟ کسی که دمای بدنش به زیر ۳۵ درجه می‌رسد، حتما باید به پزشک مراجعه کند.

اما اگر نتوانستید فردی حرفه‌ای برای کمک گرفتن پیدا کنید، حتما به اتاق و محل گرمی پناه ببرید. تمرکز خود را بر گرم‌ کردن نقاط مرکزی بدن‌، یعنی قفسه سینه، گردن، سر و کشاله ران قرار دهید. لباس‌های خیس را حتما از تن‌ درآورید‌ و خودتان را خشک نگه دارید. نوشیدنی گرم دمای بدن را افزایش می‌دهد. همچنین، در شدیدترین موارد ابتلا به سرمازدگی، ممکن است ضربان قلب متوقف شود که در آن صورت به احیای قلبی ریوی یا عملیات سی‌پی‌آر نیاز است.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.