ردصلاحیت روحانی سیاسی است

ردصلاحیت روحانی سیاسی است

معتقدم شورای نگهبان، اساسا همتراز حسن روحانی نیست كه بخواهد درباره ردصلاحیت او اعلام نظر كند.

دنیای قلم - اسماعیل گرامی‌مقدم: روشن است كه ردصلاحیت حسن روحانی، موضوعی سیاسی است و ایشان بنا به دلایل سیاسی احراز صلاحیت نشده است. وقتی شخصیتی كه سال‌های مستمر در شورای عالی امنیت ملی كشور مسوولیت داشته، 5دوره نماینده مجلس، دو دوره نایب‌رییس مجلس، عضو مجلس خبرگان رهبری و نهایتا 8سال رییس‌جمهور كشور بوده، ردصلاحیت می‌شود، طبیعی است كه با یك شرایط عادی طرف نیستیم. افراد و جریاناتی در حاكمیت تلاش می‌كنند از طریق انحصارگرایی، تعداد زیادی از افراد نقش‌آفرین در سال‌های ابتدایی انقلاب را از قطار نظام پیاده كرده و خالص‌سازی مورد نظر خود را عملی كنند.

این نوع ردصلاحیت‌ها و حذف‌ها دقیقا در جهت خالص‌سازی و انحصارگرایی اركان حكومت از افراد طرفدار جمهوریت است. هیچ نام دیگری بر آن نمی‌توان گذاشت. اما نمی‌توان تردید داشت كه این اتفاق عملا منجر به عدم مشاركت در انتخابات خواهد شد. در واقع جریانی كه قصد دارد قدرت را در كشور یكدست كرده و آن را قبضه كند و اساسا برایش اهمیتی ندارد كه مردم در انتخابات شركت كنند یا نه، اقدام به حذف روحانی هم كرده است. اما ردصلاحیت حسن روحانی را می‌توان با ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 92 شبیه سازی كرد. تنها تفاوت این دو رخداد آن است كه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ردصلاحیت شد و حسن روحانی برای انتخابات خبرگان رهبری. 

معتقدم شورای نگهبان، اساسا همتراز حسن روحانی نیست كه بخواهد درباره ردصلاحیت او اعلام نظر كند. در این میان، سطوح بالاتری از اركان حاكمیت باید به این بحث ورود و این ردصلاحیت را كان لم یكن كرده و روحانی را واجد صلاحیت اعلام كند. ما قبل از سال 1400، بارها هشدار و تذكار داده و پیش‌بینی كردیم كه این نوع ردصلاحیت‌ها باعث كاهش مشاركت در انتخابات می‌شود. قطعا ردصلاحیت چهره‌ای كه 8سال رییس‌جمهور این كشور بوده و 24میلیون رای در آخرین انتخاب خود كسب كرده، بخش‌های زیادی از شهروندان را كه به انقلاب و كشور اعتقاد داشتند دچار یأس ساخته و باعث ریزش‌های بسیاری می‌شود. ریزش این طیف‌های مردمی به سبد اقبال براندازها می‌افزاید. این رفتارها به جز تضعیف جمهوریت نظام هیچ معنای دیگری ندارد. با چه استدلالی؟ چه رویكردی، چه دورنمایی؟

روحانی ردصلاحیت شده است. جامعه این ردصلاحیت را هضم نمی‌كند. به نظرم لازم است شخص رهبری در این زمینه وارد شده و مساله ردصلاحیت روحانی را دنبال كند. ردصلاحیت این نوع افراد به نفع انتخابات، مشاركت و نهایتا به نفع كشور نخواهد بود. این نوع رخدادها باعث شادی آن دسته از افراد و گروه‌هایی می‌شود كه ذیل گروه‌های اقلیت تعریف می‌شوند. این افراد در یك انتخابات مشاركتی به هیچ‌وجه شانسی برای پیروزی ندارند، بنابراین از طریق ردصلاحیت افراد صاحب شانس، تلاش می‌كنند زمینه پیروزی خود را فراهم سازند. جریاناتی كه اساسا جمهوری اسلامی را قبول نداشته و تنها حكومت اسلامی را قبول دارند. به نظر من نگرش و نگاه حكومت اسلامی كه از آستین شورای نگهبان و هیات‌های نظارت بیرون آمده باعث افزایش ردصلاحیت‌ها شده است.

این طیف‌های افراطی، طرفداران جمهوریت نظام را ردصلاحیت می‌كند تا به زعم خود جمهوریت نظام را تضعیف سازد. از این منظر آینده روشنی را از مسیر ردصلاحیت‌ها برای كشور نمی‌توان پیش‌بینی كرد. كسانی كه با همه مشكلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به دنبال ایجاد تحول در كشور از طریق انتخابات بودند، ناامید شده و اعتقاد خود را به انتخابات از دست می‌دهند. 

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.