مشاركت، زمینه می‌خواهد

مشاركت، زمینه می‌خواهد

با توجه به نارضایتی‌های مردم در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی و با توجه به رخدادهای اعتراضی پس از مرگ مهسا امینی، مردم مطالبات خود را در اعتراضات به سمع و نظر دولت و نظام حكمرانی رساندند اما پاسخ مناسبی از سوی سیستم دریافت نكردند.

دنیای قلم - اسماعیل گرامی‌مقدم : اصلاح‌طلبان برخلاف اصولگرایان به ‌طور طبیعی خواستار افزایش مشاركت در انتخابات هستند چرا كه تجربیات گذشته حاكی است مسیر توفیق و پیروزی آنان از مشاركت و حضور بالای مردم می‌گذرد. این روزها برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا با انتشار اخبار كذب و غیرواقعی تلاش می‌كنند، تصویری غیرواقعی از انتخابات ارایه كنند، اما باید دید چرا مشاركت در انتخابات در سال‌های اخیر مطابق توقع‌ها نبوده است؟ عدم اقبال به انتخابات طی سال‌های اخیر دلایلی دارد كه می‌توان آنها را به صورت زیر دسته‌بندی كرد: 

1) با توجه به نارضایتی‌های مردم در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی و با توجه به رخدادهای اعتراضی پس از مرگ مهسا امینی، مردم مطالبات خود را در اعتراضات به سمع و نظر دولت و نظام حكمرانی رساندند اما پاسخ مناسبی از سوی سیستم دریافت نكردند. امروز مردم احساس می‌كنند مطالبات‌شان روی زمین مانده و توجهی به آنها نمی‌شود. هرچند نظرسنجی شفافی در این زمینه صورت نگرفته اما مشخص است تورم 40 درصدی، فیلترینگ گسترده، افزایش محدودیت‌ها و... باعث رضایتمندی مردم و افزایش مشاركت آنها نمی‌شود. اصلاح‌طلبان هم به عنوان طیفی كه همواره نسبت نزدیكی با مطالبات مردم داشته‌اند، احساس می‌كنند فضای لازم برای پاسخگویی به مطالبات مردم وجود ندارد.
2) دلیل دیگر مرتبط با تجربیات انتخابات اخیر است. اصلاح‌طلبان تجربه ردصلاحیت‌های گسترده را همراه دارند. در سال‌های گذشته به خصوص سال‌های 98 و 1400 چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب به بهانه‌های واهی ردصلاحیت شدند و پاسخ مناسبی هم از شورای نگهبان دریافت نكرده‌اند. طبیعی است كه این طیف با احتیاط بیشتری وارد آوردگاهی شود كه تیغ تیز ردصلاحیت‌های آن را احساس كرده‌اند.
3) بیایید فرض را بر این بگذاریم كه دو اشكال یاد شده رفع شوند. یعنی از یك طرف، مردم احساس رضایت كرده و مشاركت بالایی داشته باشند و از سوی دیگر شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی، نظارت استصوابی را ملغی اعلام كرده و همه اصلاح‌طلبان را تایید صلاحیت كنند. فرض بگیریم اصلاح‌طلبان هم رای بیاورند و راهی بهارستان شوند. همچنان نشانه‌ای برای كارآمد بودن حضور آنان در مجلس مشاهده نمی‌شود، چرا كه مجلس طی سال‌های اخیر از كاركرد اصلی خود خارج شده است. اصلاح‌طلبان احساس می‌كنند مجلس از ماهیت خود خالی شده است. بنابراین پروسه افزایش مشاركت در انتخابات قبل از هر چیز نیازمند اصلاحات اساسی در نظام حكمرانی و سیاستگذاری‌های راهبردی است.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.