راه رفتن چطور سلامت قلب را تامین می کند

راه رفتن چطور سلامت قلب را تامین می کند

قلب شما ۱۰۰ هزار بار در روز می‌تپد، اما اغلب در مورد سلامت قلب خود ابراز نگرانی نمی‌کنید مگر اینکه مشکلی پیش بیاید.

دنیای قلم -قلب شما ۱۰۰ هزار بار در روز می‌تپد، اما اغلب در مورد سلامت قلب خود ابراز نگرانی نمی‌کنید مگر اینکه مشکلی پیش بیاید. اما دانستن نکاتی جهت حفظ روند پمپاژ قلب و پیشگیری از حمله و سکته قلبی ضروری است. در مورد چگونگی حفظ روند پمپاژ این اندام حیاتی چه باید بدانیم؟

سلامت قلب


قلب ما خود ماهیچه‌ای است که بیش از سایر ماهیچه‌ها و عضلات بدن نیاز به سوخت و ساز و استراحت مناسب و مراقبت دارد. به نوشته روزنامه گاردین، در این مطلب چهار متخصص قلب توصیه های خود را در مورد چگونگی حفظ این حیاتی ترین عضو بدن ارائه داده‌اند.

 

ورزش کلید اصلی است

پروفسور دان آگوستین، متخصص قلب در «بیمارستان یونایتد بث» می‌گوید: اگر ورزش را یک قرص فرض کنید، احتمالا بهتر از هر قرصی خواهد بود که پزشک می‌تواند برای بهبود سلامت قلب به شما بدهد. آگوستین می‌گوید: سرویس ملی بهداشت بریتانیا ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت با شدت متوسط، مانند پیاده‌روی تند یا ۷۵ دقیقه ورزش با شدت بالاتر، مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری را توصیه می‌کند. گراهام استوارت، مدیر پزشکی «اسپورتز کاردیولوژی» انگلستان می گوید: اگر به دوران باستان فکر کنید، ما ماشین نداشتیم، و پای پیاده همه جا راه می رفتیم. تمام فرآیندهای بدن طوری طراحی شده اند که فعال باشند.

 

از توانایی بدن خود آگاه باشید؛ چکاپ‌های خود را منظم انجام دهید

 

آگوستین می‌گوید: اگر در گذشته هیچ تمرین ورزشی انجام نداده‌اید، باید آن را تقویت کنید. افراد مسن هنگام ورزش مشکلات قلبی بیشتری دارند. اگر بیش از ۴۰ سال دارید، باید عوامل تهدید سلامتی خود را احساس کنید، برای مثال، اگر سیگار می‌کشید یا سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونر دارید. آگوستین توصیه می‌کند که چکاپ‌های بهداشتی منظم را انجام دهید. این چکاپ‌ها شامل نظارت بر فشار خون، سطح کلسترول و خطرابتلا به دیابت است.

 

افراط در ورزش هم برای قلب بد است

به طور کلی، شما نمی‌توانید بیش از حد ورزش کنید. آگوستین می‌گوید: مساله نگران کننده این است که افراد بدون اینکه از بیماری زمینه‌ای عروق کرونر خود آگاه باشند، بیش از حد ورزش ‌کنند. این عدم آگاهی می‌تواند دلیل زمین خوردن افراد سالم در طول ماراتن یا مردان میانسالی که در حال دوچرخه سواری دچار حمله قلبی می‌شوند، باشد.

 

از سبک زندگی بی تحرک بپرهیزید

آگوستین می‌گوید: فقط با ورزش از وصعیت جسمانی صفر به ۱۰۰ درصد نخواهید رسید، بلکه باید به این نیز فکر کنید که در طول روز چقدر می‌نشینید. استوارت می گوید: اگر هر روز ۱۰ هزار قدم برمی دارید، خیلی خوب است. دکتر فیزا چودری، مشاور متخصص قلب در سنت بارتولومئو در لندن، می‌گوید که عصرها در خانه‌اش قدم می‌زند تا به این هدف برسد.

 

بررسی خطر حمله قلبی ارثی

آگوستین می گوید: اگر یکی از اعضای خانواده شما زیر ۶۰ سال دچار حمله قلبی شده است، باید به پزشک مراجعه کنید. گراهام استوارت نیز می‌گوید: اگر والدین، خواهر و برادر یا خویشاوندی دارید که مشکل قلبی ارثی دارد باید خودتان را معاینه کنید یا توسط پزشک عمومی معاینه شوید.

 

رژیم غذایی نقش مهمی ایفا می‌کند

استوارت می گوید: برای بهبود سلامت قلب یک رژیم غذایی به سبک مدیترانه‌ای را توصیه می‌کنم؛ میوه، سبزیجات، آجیل و حبوبات برای عروق خونی و برای قلب مفید هستند. آگوستین می‌گوید: نان سفید، برنج و پاستا را با نسخه‌های سبوس‌دار جایگزین کنید، زیرا فیبر بیشتری دارند. آن‌ها سیر کننده‌تر هستند و دیر هضم می‌شوند. پروتئین واقعا مهم است و به رشد و ترمیم بدن کمک می‌کند. ماهی چرب (روغن دار) برای کاهش کلسترول بد، التهاب و کاهش فشار خون واقعا مفید است.

 

پرهیز از غذاهای ناسالم

فیزا چودری که در زمینه پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی تخصص دارد، می‌گوید: به بیماران می‌گویم سعی کنید چربی‌ها به‌ویژه چربی‌های اشباع‌شده و مقدار روغنی که در غذا می‌ریزید را کاهش دهید. کربوهیدرات را نیز کاهش دهید کربوهیدرات‌ها را نصف کنید و بقیه بشقاب خود را با گوشت سفید، ماهی و سبزیجات پر کنید، سپس کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در شما رخ خواهد داد.

ترک سیگار

تاروشا گوناواردنا، متخصص قلب و عروق که در بیمارستان رویال پاپورث در کمبریج کار می‌کند، می‌گوید: ترک سیگار می‌تواند به طور قابل توجهی طول عمر شما را بهبود بخشد. چودری نیز توضیح می‌دهد که چگونه بیماران او که دچار یک حمله قلبی شده‌اند، حمله قلبی را به مثابه یک زنگ بیدار باش ناگهانی توصیف کرده‌اند و گفته‌اند پس از حمله قلبی دیگر به سمت سیگار نرفته‌اند که این را می‌توان یک اتفاق خوب ارزیابی کرد.

خواب را در اولویت قرار دهید

گوناواردنا که خود در شییفت شبانه نیز کار می‌کند، می‌گوید که نشان داده شده است که کار در شیفت شب باعث التهاب و پیامدهای قلبی بدتر می‌شود، اما او یک جلسه جو جیتسو برزیلی (ورزش رزمی) انجام داده است تا احساس وحشت کمتری نسبت به این قضیه داشته باشد. او می‌گوید: فرایندهای بازسازی زیادی وجود دارد که هنگام خواب اتفاق می‌افتد و تلاش برای داشتن هشت ساعت خواب در روز مهم است. او می‌گوید که می توان با رعایت بهداشت خواب مثبت، اجتناب از نمایشگرهای موبایل، کامپیوتر، لپ تاپ و تبلت و اولویت دادن به استراحت ، به خواب بهتری دست یافت. آگوستین می گوید: قلب شما یک عضله و یک موتور است. نیاز به سوخت و ساز و استراحت دارد.

استرس باعث ایجاد عادات ناسالم می‌شود

آیا شواهدی وجود دارد که بر اساس آن بگوییم اگر از نظر عاطفی استرس دارید، برای قلب شما مضر است؟ آگوستین می‌گوید: نمی‌توانم این را بگویم، اما اگر استرس زیادی دارید و ساعت بدن‌تان در همه زمان‌ها به شدت فعال است، از نظر بدنی به آن اندازه فعال نخواهید بود. استوارت می‌گوید: ما می‌دانیم که اگر بر اثر هیجان یا استرس بالا بدن‌تان آدرنالین بیش از حد ترشح می‌کند، احتمالا ضربان‌ قلب شما غیرطبیعی خواهد بود. اگر در یک محیط دائمی با آدرنالین بالا هستید، احتمال بروز مشکلات قلبی بیشتر است.

گاهی اوقات متوجه ضربان قلب خود می‌شویم

هنگامی که مضطرب یا عصبی هستیم، بیشتر از ضربان قلب خود آگاه می شویم، زیرا خون سریعتر پمپاژ می شود، مانند زمانی که ورزش می کنیم. گوناواردنا توضیح می دهد: معمولا ما متوجه ضربان قلب خود نمی‌شویم، اما گاهی اوقات مردم متوجه می‌شوند. این می‌تواند به این دلیل باشد که اتفاق عجیبی در حال رخ دادن است، گاهی اوقات ممکن است یک پدیده طبیعی باشد اغلب فکر کردن به ضربان قلب به طور ناگهانی باعث می‌شود فرد از وضعیت و تعداد ضربان قلب آگاه شود، اگر فردی نگران تپش قلب است، به خصوص اگر دچار تنگی نفس و درد قفسه سینه است، باید به پزشک مراجعه کند.

گوناواردنا می‌گوید: سخت است که بیش از حد دارو تجویز کنیم. این می تواند یک تجربه بسیار فردی باشد. برخی از افراد ممکن است ریتم قلب غیرطبیعی داشته باشند و علائم بسیار کمی را تجربه کنند و برخی دیگر وجود دارند که پدیده‌های رایج‌تر و غیر محدود کننده زندگی را بسیار مزاحم می‌دانند.

ضرورت یادگیری نحوه احیای قلب (cpr)

گوناواردنا می‌گوید: «نمی‌توانم بگویم چقدر مهم است که مردم بدانند چگونه احیای قلبی ریوی را انجام دهند. اگر نمی دانید چگونه cpr را انجام دهید، نحوه انجام آن را بیاموزید تا در صورت بروز یک عارضه جدی حمله قلبی آماده باشید.

استاتین‌های نجات بخش

چودری می گوید: در ۲۰ سال گذشته یا بیشتر، کاهش کلسترول با داروهایی مانند استاتین‌ منجر به کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی شده است. استاتین‌ها معمولا برای همه بیمارانی که بیماری قلبی داشته‌اند و همچنین افرادی که احساس می‌کنند در معرض خطر بیشتری هستند، چه به دلیل افزایش کلسترول یا سایر عوامل باشد، تجویز می‌شود.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.