روش هایی برای درمان خانگی سرماخوردگی

روش هایی برای درمان خانگی سرماخوردگی

فرد مبتلا به سرماخوردگی می‌تواند از چند روز قبل از بروز عوارض این بیماری تا زمانی که علایم آن به پایان برسد، ویروس آن را در محیط اطراف منتشر کند. در این مطلب نکاتی را برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مرور می‌کنیم

دنیای قلم -شاید برای اغلب افراد که سیستم ایمنی معمولی دارند، سرماخوردگی بیماری خطرناکی به شمار نیاید، اما بدن‌درد، تب و کوفتگی عضلانی ناشی از ابتلا به آن باعث می‌شود که کار و زندگی چند روز مختل شود. اغلب راه‌های جلوگیری از سرماخوردگی، شبیه همان اخطارهای بهداشتی دوران پس از همه‌گیری کروناست که بیش از دو سال درگیر آن بودیم. بر اساس راهنمایی‌های سرویس سلامت عمومی بریتانیا (ان اچ اس)، فرد مبتلا به سرماخوردگی می‌تواند از چند روز قبل از بروز عوارض این بیماری در خود تا زمانی که این عوارض به پایان برسد،ویروس آن را در محیط اطراف منتشر کند. در این مطلب مروری داریم بر راه‌های پیشگیری و درمان‌های خانگی سرماخوردگی.


 
 راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی


بعید است راه‌های پیشگیری از این دردسر را بلد نباشید؛ اما یک‌بار دیگر با هم مرور می‌کنیم: دست‌ها را مرتب با آب گرم و صابون بشویید. حوله یا لوازم شخصی کسی را که سرماخورده است، از دیگران جدا کنید. در صورت تماس با ویروس، به چشم‌ها یا بینی خود دست نزنید. ورزش کنید، چون تناسب‌اندام و سلامت عمومی بدن اغلب از بیمار شدن جلوگیری می‌کند. در ضمن به یاد داشته باشید که واکسن آنفلوآنزا به پیشگیری از آنفلوآنزا کمک می‌کند؛ نه سرماخوردگی.


 
ویروس چطور منتقل می‌شود؟ 


عامل ابتلا به سرماخوردگی، ویروس است و به‌راحتی به افراد دیگر سرایت می‌کند. تا زمانی‌که همه عوارض بیماری از بین نرود، فرد مبتلا «ناقل» است. این بازه انتقال معمولا یک تا دو هفته طول می‌کشد. ویروس سرماخوردگی با ترشحات سرفه و عطسه منتقل می‌شود و می‌تواند ۲۴ ساعت روی دست‌ها و سطوح زنده بماند. پس اگر شخص بیماری در اتاق بود، تا یک روز پس از آن، هنگام لمس اشیا محتاط باشید. دستمال‌کاغذی‌های استفاده‌شده هم از دیگر منابع انتقال میکروب سرماخوردگی‌ است. هرگز آن‌ها را روی میز کنار تخت یا در جیب‌تان نگه ندارید. در اولین فرصت ممکن، این منابع میکروب را راهی سطل زباله دردار کنید.


 
سراغ آنتی‌بیوتیک‌ها نروید


پزشکان برای درمان سرماخوردگی آنتی‌بیوتیک تجویز نمی‌کنند. دلیل آن هم روشن است: آنتی‌بیوتیک نه عوارض این بیماری را تسکین می‌دهد و نه تاثیری روی سرعت بهبود فرد خواهد گذاشت، چون کاربرد آن‌ها، از بین بردن عفونت‌های باکتریایی است؛ درحالی‌که سرماخوردگی بیماری‌ ویروسی است. مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان سرماخوردگی باعث می‌شود هم باکتری مفید روده از بین برود، هم گوارش‌تان دچار مشکل شود، هم در مواقع ضروری این داروها روی عفونت باکتریایی موثر نباشند.


 
 اما درمان‌های خانگی


چنان‎چه زمان و شرایطش مهیا باشد، بدن فردی معمولی که به بیماری‌های مزمن یا نقص ایمنی مبتلا نباشد، می‌تواند به‌راحتی با سرماخوردگی مقابله کند.
1 دو نکته کلیدی برای کمک به بهبود سریع‌تر، استراحت و خواب‌ است.
2  برای جلوگیری از کم‌آبی بدن [هنگام ابتلا به سرماخوردگی] مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید.
3  قرقره آب‌نمک برای تسکین گلودرد خوب است؛ اما برای کودکان توصیه نمی‌شود.
4 انسداد بینی را با افشانه‌ها یا قرص‌های ضداحتقان برطرف کنید. البته داروهای ضداحتقان نباید به کودکان زیر شش سال داده شود. کودکان شش تا ۱۲ ساله نباید آن‌ها را بیش از پنج روز مصرف کنند.
5 برخی از داروهای ضد تب و ضد التهاب برای  نوزادان و زنان باردار مناسب نیستند، پس حتماً با پزشک مشورت کنید.
6  نوشیدن آب پرتقال و خوراکی‌های مفید و دوری از سرخ‌کردنی و فست‌فود را هم فراموش نکنید.
نکته مهم: از آن‌جایی که این روزها ویروس‌های زیادی منتشر شده و ابتلا به آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کرونا رایج شده است، برای اطمینان از نوع بیماری با پزشک مشورت کنید.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.