خطرات رفلاکس معده

خطرات رفلاکس معده

رفلاکس معده چه خطراتی دارد

دنیای قلم -رفلاکس معده زمانی رخ می‌دهد که اسید و دیگر محتویات معده از دریچه‌ پایینی مری به مری ‌باز گردد. دریچه پایین مری، دریچه‌ای عضلانی به‌ شکل حلقه است که در انتهای مری و ابتدای معده قرار دارد. زمانی‌ که این دریچه ضعیف شود یا آسیب ببیند، ممکن است به‌ درستی عمل نکند و همین موضوع باعث رفلاکس معده می‌شود.به گزارش «ایسنا»، بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، رفلاکس اسید معده به مری، می‌تواند علایم متنوعی از جمله گلودرد یا حتی مشکلات دهان و دندان را به همراه داشته باشد. این علایم شامل این موارد است:

 

گلو درد گلودردی که از بین نمی‌رود و با نشانه‌های سرماخوردگی هم همراه نیست، می‌تواند نشان دهنده ابتلا به رفلاکس اسید معده به مری باشد. در واقع این اسید معده است که گلو را تحریک می‌کند. ترشح بیش از حد بزاق، سکسکه، تهوع و استفراغ،علایم دیگری هستند که کمتر دیده می‌شوند.
سرفه مداوم یا خس خس سینه   این علایم که اغلب در بیماران مبتلا به آسم دیده می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به رفلاکس اسید باشد.
مشکلات دندان ایجاد حفره در دندان‌ها به علت فرسایش مینای دندان یا تغییر رنگ دندان‌ها می‌تواند ناشی از رفلاکس اسید باشد. اسید معده می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد.


زنگ گوش‌ها   زنگ گوش‌ها به خصوص بعد از صرف غذا هم می‌تواند در اثر تاثیر رفلاکس روی سینوس‌ها یا حتی قسمت داخلی گوش باشد. همچنین، رفلاکس معده می‌تواند لوزه سوم و غدد لنفاوی کوچک را هم  تحت تاثیر قرار دهد.


خشونت صدا     رفلاکس معده به ویژه شب هنگام، باعث التهاب حنجره و در نتیجه گرفتگی صدا و احساس توده در گلو می‌شود.
درد قفسه سینه   درد قفسه سینه به دلیل رفلاکس معده شبیه آنژین صدری ناشی از بیماری قلبی است که کیفیت سوزشی و فشارنده دارد. این درد در پشت جناغ سینه احساس می‌شود و به پشت گردن، فک یا بازو گسترش می‌یابد. معمولا درد ،  بعد از غذا خوردن ایجاد می‌شود و ممکن است بیمار حتی از خواب بیدار شود یا درد را با تحریکات هیجانی بیشتر حس کند. درد قفسه سینه ناشی از رفلاکس، ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.
بوی بد دهان   اگر با مسواک زدن یا استفاده کردن از نخ دندان هنوز هم بوی بد دهان را تجربه می‌کنید، برای تشخیص رفلاکس معده به مری به دندان پزشک‌ مراجعه کنید. احساس طعم تلخ یا ترش در دهان هم می‌تواند از علایم دیگر رفلاکس معده باشد.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.