راهی برای فراری دادن مردم از مشاركت

راهی برای فراری دادن مردم از مشاركت

باید دید در كشورهایی چون مالزی، اردن، هند و... كه گشت ارشاد وجود ندارد، چرا گرایش مردم به حجاب زیاد است؟

دنیای قلم -اسماعیل گرامی مقدم : گشت ارشاد با نام و عنوان جدی ذیل عنوان گشت خودرویی حجاب دوباره راه‌اندازی شده است. هرچند مقامات دولتی اعلام كرده‌اند كه نقشی در راه‌اندازی این گشت‌ها ندارند، اما به هر حال نمی‌توان از نقش وزارت كشور و دولت و مجلس در یك چنین تصمیماتی چشم‌پوشی كرد. در وهله نخست باید گفت كه یك مشكل قانونی در خصوص این گشت‌ها وجود دارد. در قانون اساسی، آیین‌نامه، اصل و ماده‌ای در خصوص برخورد با افراد كم حجاب یا بدحجاب وجود ندارد؛ بنابراین سیستم حكمرانی اگر قصد دارد، راهبردی در این زمینه داشته باشد، باید از قبل قانون تصویب كند. چرا تا به امروز یك چنین قانونی تصویب نشده است؟

چون دولت به خوبی می‌داند كه گام نهادن در یك چنین ورطه‌ای، باعث افزایش نارضایتی‌ها می‌شود.  به‌طور كلی قانون قراردادی است میان حكومت و مردم و در راستای شكل‌دهی به عدالت اجتماعی. پس از شكل‌گیری رخدادهای اعتراضی سال 1401 در افكار عمومی، حساسیت‌های فراوانی نسبت به موضوع حجاب شكل گرفت. اساسا ریشه اعتراضات عمومی پس از فوت مهسا امینی ایجاد شد كه توسط گشت ارشاد بازداشت و به مقر پلیس منتقل شده بود. نهایتا هم جان خود را از دست داد.

پس از این رخداد مردم نسبت به گشت ارشاد و رویكردهای سلبی دولت، اعتراض كردند؛ در واكنش به اعتراضات عمومی مسوولان نظام هم اعلام كردند، مفهومی ذیل عنوان گشت ارشاد در قوانین موضوعی كشور وجود ندارد. در آن زمان هیچ نهاد، ارگان و گروهی، مسوولیت گشت ارشاد را قبول نكرد. با گذشت مدت زمانی از ماجرای مهسا امینی و فروكش كردن بحران، باز هم طرح‌های مشابه گشت ارشاد عملیاتی شده است. طبیعی است كه این طرح هم منتج به نتیجه مطلوب نمی‌شود. اساسا نظام حكمرانی باید ایده‌هایش را مبتنی بر رضایت مردم عملیاتی كند.

باید دید در كشورهایی چون مالزی، اردن، هند و... كه گشت ارشاد وجود ندارد، چرا گرایش مردم به حجاب زیاد است؟ در مالزی 3گرایش مالایی‌ها، چینی و هندی‌ها وجود دارند، چه می‌شود كه حجاب در این كشور نهادینه می‌شود و در ایران نه؟ معتقدم ایران هم باید پروژه‌های اجتماعی و فرهنگی‌اش را مبتنی بر رویكردهای كارشناسی و مبتنی بر رضایت مردم اجرا كند. تكذیب راه‌اندازی این گشت توسط دولت و مجلس نشان می‌دهد كه مسوولان، خودشان هم متوجه شده‌اند كه این طرح‌ها كارآیی لازم را ندارد، اما فشار برخی طیف‌های رادیكال باعث شده روز به روز بر نارضایتی مردم افزوده شود. نباید فراموش كرد، انتخابات نزدیك است و مسوولان باید زمینه مشاركت‌های افزون‌تر را فراهم سازند. یك چنین طرح‌هایی نه تنها كمكی به افزایش مشاركت نمی‌كند بلكه عاملی برای دوری مردم از صندوق‌های رای می‌شود.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.