نگاهی بر سریال سوران

نگاهی بر سریال سوران

آیا سریال سوران سریال جذابی است

دنیای قلم -مائده کاشیان : شبکه یک پس از پایان سریال «گیل‌دخت»، بلافاصله یک مجموعه تاریخی دیگر یعنی «سوران» ساخته سروش محمدزاده را روانه آنتن کرد و از این پس کنداکتور شبکه یک در روزهای پایانی هفته چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه به این مجموعه اختصاص دارد. روزهای چهارشنبه و پنج شنبه،‌ قسمت‌های جدید «سوران» و جمعه ها نیز خلاصه دو قسمت پخش‌ شده، روی آنتن می‌رود. این مجموعه با محور بودن شخصیت آزاده و جانباز دفاع مقدس امیر سعیدزاده معروف به سعید سردشتی، مبارزات او را در غرب کشور به تصویر می‌کشد.


قصه مبارزات و فداکاری «سوران»


سریال «سوران» پس از «همبازی»، «نوار زرد 2» و مجموعه نمایش خانگی «سیاوش»، سومین ساخته سروش محمدزاده است. این سریال از کتاب «عصرهای کریسکان» نوشته کیانوش گلزار راغب اقتباس شده و قصه آن در سال 57 و اوایل انقلاب می‌گذرد. این مجموعه در قسمت های اول و دوم، همکاری کاراکتر اصلی قصه یعنی «سوران» را با نیروهای انقلابی و همچنین مبارزات آن‌ها با گروهک کومله و ضدانقلاب را نشان داد. به این ترتیب سریال در نقطه شروع، مخاطب را با حال‌وهوای کلی قصه، همچنین شخصیت «سوران» و خانواده‌اش آشنا کرد، به همین دلیل تماشاگر از همان ابتدا در جریان قصه قرار می‌گیرد و می‌تواند با سریال همراه شود. فعلا در قسمت‌های ابتدایی این مجموعه، گوشه‌هایی از مبارزات پنهانی سعید سردشتی و دستگیری او را دیدیم، احتمالا با اوج گرفتن مبارزات، التهاب و هیجان قصه نیز بیشتر خواهد شد. فضاسازی باورپذیر «سوران» هم یکی از نقاط قوت این مجموعه است. این سریال در 18 قسمت ساخته شده، بنابراین انتظار می‌رود روایت آن با سرعت منطقی و مناسبی پیش برود.


یک ترکیب نه چندان آشنا


بیشتر بازیگران سریال «سوران»، چهره‌های مشهوری نیستند و همین موضوع کار سریال را برای دیده شدن آن و جذب مخاطب سخت می‌کند. مهدی نصرتی به عنوان بازیگر اصلی سریال که نقش سعید سردشتی را برعهده دارد، دو فیلم‌ «لباس شخصی» و «ضد» را در کارنامه دارد که هنوز هیچ کدام از آن‌ها اکران نشده‌اند. با پیشرفت بیشتر قصه و نمایش ابعاد دیگر شخصیت شهید سردشتی، بهتر می‌توان کار مهدی نصرتی را ارزیابی کرد،اما فعلا با توجه به قسمت‌های اولیه، این بازیگر در «سوران» بازی خوبی داشته و لهجه کُردی را راحت و مسلط ادا می‌کند. زنده‌یاد حسام محمودی و علیرضا جعفری هم دیگر چهره‌های آشنای «سوران» هستند که هنوز وارد قصه نشده‌اند. مریم کاظمی هم در این سریال نقش آفرینی می کند و علی‌اکبر اصانلو که در چهلمین جشنواره فجر دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در «نگهبان شب» دریافت کرد، نیز در «سوران» حضور دارد.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.