بلایی که سکوت در برابر خشونت خانگی بر سر زن ها می آورد

بلایی که سکوت در برابر خشونت خانگی بر سر زن ها می آورد

به بهانه ماجرای مرد سنگدلی که همسرش را زیر مشت و لگد کشت چند نکته خطاب به خانم هایی که قربانی خشونت خانگی هستند

دنیای قلم -  خبر غم‌انگیز مرگ یک زن که زیر مشت و لگدهای شوهرش به قتل رسید، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. متهم مرد جوانی بوده است که با همسرش مشکلات زیادی داشته و به دلایلی چون پولی که از پدرزنش خواسته بود و به او نداده بودند، آن‌قدر همسرش را کتک زده تا او بیهوش و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده اما ساعاتی بعد هم فوت کرده است (منبع خبر: اعتماد آنلاین). بررسی‌ها و پژوهش‌های متعدد در کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد که خانم‌ها به بهانه‌های مختلف ممکن است در مقابل خشونت همسر سکوت کنند و به عبارتی دیگر، هیچ واکنشی برای اصلاح رفتار شوهرشان انجام ندهند. در ادامه این مطلب، چند نکته خطاب  به خانم‌هایی داریم که شوهرشان دست‌ بزن دارند و جان‌شان در خطر است.

 

اگر می‌خواهید سکوت خود را بشکنید


اگر قربانی خشونت خانگی هستید و نمی‌خواهید سکوت کنید، به گزینه‌های مختلف فکر و گزینه‌ای را انتخاب کنید که برای شما و ازدواج شما بیشترین منفعت را دارد. به صورت کلی توصیه می‌شود انجام اقدام قانونی را جز در مواردی که ضرب و شتم شدید است، به عنوان اولین گزینه در نظر نگیرید چرا که شانس تغییر همسر را به شدت کاهش می‌دهد.
 صحبت با یکی از اعضای خانواده همسر و درخواست از او برای صحبت با همسر؛ در مواردی که رابطه همسر با خانواده خودش خوب است، روی این گزینه می‌توان بیشتر حساب کرد.
  صحبت با یکی از اعضای خانواده خود و درخواست از او برای صحبت با همسر؛ از خانواده خود بخواهید در ابتدا به صورت فردی با او صحبت کنند تا این گفت وگو شکل قشون‌کشی به خود نگیرد.
   تماس با تلفن 123 اورژانس اجتماعی و درخواست کمک و راهنمایی از آن‌ها؛ اگر ضرب و شتم شدید بوده اما توان مالی برای شکایت یا حمایت خانواده خود را ندارید، توصیه می‌شود حتما با این شماره تماس بگیرید.


  مراجعه به بزرگان منطقه زندگی خود مانند دهیار یا امام جماعت مسجد محل و درخواست کمک.
   مراجعه به مشاور خانواده یا روان‌شناس در گام اول و سپس درخواست از همسر برای مراجعه؛ برای مواردی که همسر ابراز پشیمانی کرده و تمایل به تغییر دارد، مناسب است.
  اقدام برای شکایت قانونی، مراجعه به کلانتری و تنظیم شکایت و سپس پزشکی قانونی برای معاینه؛ در مواردی که ضرب و شتم شدید بوده و به آسیب جسمی منجر شده، در اولین فرصت این کار را انجام دهید. 
نرگس عزیزی| ‌ کارشناس ارشد مشاوره خانواده

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.