خشونت علیه زنان در ملاء عام

خشونت علیه زنان در ملاء عام

تصویری از پلاکاردی پشت یک موتور در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده که نوشته: «زن کوزه نیست که بشکنه، از زدنش دریغ نکن»

دنیای قلم -فریبا البرز: خشونت علیه زنان، پدیده شایع و تاسف باری است که ابعاد گسترده آن زمینه آسیب‌های فردی و اجتماعی متعدد را به آن‌ها، خانواده و جامعه فراهم می‌آورد. تنبیه بدنی اساسا نشان‌دهنده عقب ماندگی فرهنگی و یادگار دوران مرد سالاری در خانواده است که امروزه با توجه به تحولاتی که از حیث فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته این امر به شدت مورد نکوهش است. به‌تازگی تصویری از یک پلاکارد در پشت یک موتور در شبکه‌های‌اجتماعی پربازدید شده ،به همین بهانه، ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد. البته ممکن است این عکس طنز باشد یا اصلا راکب موتور، متاهل نباشد اما شوخی با چنین مسائلی هم آسیب‌زاست.
 

 آسیب‌شناسی زنان کتک‌خورده


بسیاری از زنانی که از همسرشان کتک می‌خورند، اشتباهی خودشان را گناهکار و مقصر می‌دانند. در این مواقع وقتی که شخص آسیب‌زننده معذرت‌خواهی می‌کند، سریع حرفش را قبول می‌کنند. آن‌ها باید یاد بگیرند که چطور این چرخه اشتباه معیوب را نگه دارند. زنی که کتک می‌خورد و مورد آسیب واقع می‌شود، آن‌قدر توسط همسرش دچار تکان روانی و اختلال روحی شده که حتی اگر در محیطی امن باشد بازهم احساس خطر و ترس خواهد کرد.


 ویژگی زنان آسیب‌دیده


بسیاری از قربانیان  خشونت خانگی فکر می‌کنند هدف خشونت قرار گرفتن از سمت شوهر، تقصیر زنان است؛ آن‌ها نمی‌توانند دیگران را به‌ دلیل این خشونت و کتک سرزنش کنند؛ آن‌ها نگران فرزند و زندگی هستند و توان مدیریت آن را ندارند.


  چرا زنان این شرایط آزار را تحمل می‌کنند؟


چنین افرادی می‌ترسند که در نگهداری از خود و فرزندان ناتوان و بی‌عرضه باشند؛ دنبال نکات مثبت در همسرش است بلکه بتواند خود را قانع کند؛ واقعا قبول دارد که همسرش می‌تواند و می‌خواهد به او کمک کند؛ زن کتک خورده به یاد دارد که چرا عاشق شد و باور می‌کند که با کمک هم
می توانند  به همان زمان اول آشنایی برگردند؛ امکان دارد اعتمادبه‌نفس پایینی داشته باشد زیرا این مسئله را باور دارد که چیزی نصیب اش شده که لیاقتش را داشته است؛ نگران این است که اگر همسرش بفهمد که او قصد ترک او و رفتن دارد، شدت خشونت و کتک را افزایش دهد. در واقع کتک خوردن باعث له شدن و ترور شخصیت و عزت‌نفس زن می‌شود.


 خروج از چرخه کتک و سوءاستفاده


به چنین خانم‌هایی توصیه می‌شود که در مواقع عصبانیت مرد، سریع محل را ترک کنند تا بیشتر برافروخته نشود. همچنین خانم‌ها موقع عصبانیت مردان اصلا جواب ندهند تا شرایط آرام شود. در ضمن، زنان نباید مردی راکه دست بزن دارد، تحمل کنند بلکه باید به مشاوره بروند و راه درمانی پیدا کنند و در صورت نیاز، از راه قانونی پیگیر حل این مشکل باشند.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.