شادابی با عمل به‌ توصیه یک مرد 100 ساله!

شادابی با عمل به‌ توصیه یک مرد 100 ساله!

ویدئویی از یک آقای ۱۰۰ ساله در شبکه‌های‌اجتماعی پربازدید شده که می‌گوید برایتان یک نصیحت متفاوت اما فوق‌العاده دارم

دنیای قلم - توصیه‌های یک پیرمرد 100 ساله که یک راه‌حل کم هزینه برای لذت بردن از زندگی را مطرح کرده، توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را جلب کرده است. او در یک ویدئوی 40 ثانیه‌ای می‌گوید: «سال 2023 تقریبا 100 سال از تولدم می‌گذره، گذشت شب و روزهای زیادی رو شاهد بودم. اما نصیحتی که می‌خوام بهت بکنم از همه نصیحت‌ها مهم‌تره. برو بیرون و در طبیعت باش، هوای تازه استشمام کن. خیره شدن به آینه جادویی یا همون گوشی و نشستن در خانه، ذهنت رو دیوانه می‌کنه. پیاده‌روی اون بیرون، ابرهای شک و تیرگی رو از ذهنت بیرون می‌کنه. عالی باش دوست من. عمو جک هستم و پایان.» آیا پیاده‌روی در طبیعت، از منظر روان‌شناسی هم توصیه می‌شود؟
 

   از افزایش شادابی تا پیشگیری از افسردگی


بر اساس پژوهش‌های جدید روان شناسی، طبیعت گردی و قدم زدن باعث افزایش سطح انرژی و شادابی می‌شود. یکی از مهم ترین تاثیرات پیاده‌روی در طبیعت کاهش و حتی پیشگیری از افسردگی است. دیدن زیبایی‌های موجود در طبیعت و دوری از زندگی روزمره شهری برای انسان، آرامش روانی را به دنبال دارد که مانند یک داروی آرام بخش اثر می کند و در درمان افسردگی بسیاری از افراد مثل یک معجزه عمل خواهد کرد. افرادی که از اختلالات افسردگی خفیف تا شدید رنج می‌بردند، هنگام قرار گرفتن در طبیعت، خلق و خوی شان به طور درخورتوجهی بهبود می یافت. همچنین این افراد برای بهبودی و بازگشت به حالت عادی، انگیزه و انرژی بیشتری داشتند. تحقیقات اخیر نشان داد که بیرون از منزل بودن با کاهش ترشح هورمون «کورتیزول»، استرس را کاهش می دهد. پیاده‌روی در طبیعت و انجام فعالیت‌های دیگر در خارج از منزل باعث تقویت توجه و تمرکز می‌شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ارتباطات محیطی قوی با عملکرد بهتر، افزایش تمرکز و کاهش احتمال ابتلا به اختلال کمبود توجه مرتبط است. مطالعه‌ای در دانشگاه کانزاس نشان داد که گذراندن زمان بیشتر خارج از منزل و صرف زمان کمتر با دستگاه‌های الکترونیکی، می‌تواند مهارت‌های حل مسئله را افزایش دهد و توانایی‌های خلاق را بهبود بخشد.


  جسم سالم، لازمه داشتن روان‌آرام


همه ما می‌دانیم جسم سالم لازمه داشتن ذهن فعال و روان آرام است. طبیعت با تاثیر بی‌نظیری که بر جسم و بدن ما می گذارد، ما را به ذهنی سالم، فعال و روحیه‌ای آرام و با نشاط می‌رساند. طبیعت نور آفتاب و فواید بی‌نظیرش را به جسم هدیه می‌کند. نور آفتاب از منابع مهم برای تامین ویتامین d بدن است. گردش و تفریح در طبیعت از ساده‌ترین روش های جذب نور آفتاب و به دنبال آن ویتامین d است و باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود. ویتامین d علاوه بر استحکام استخوان‌ها از بروز سرطان‌های مختلف هم جلوگیری می کند و احتمال ابتلا به بیماری ام‌اس را که یک بیماری خودایمنی است با افزایش ایمنی بدن به شدت کاهش می‌دهد.


  پاک سازی ذهن با پیاده‌روی


پیاده‌روی طولانی‌مدت در طبیعت، در واقع فرصتی برای پاک‌سازی ذهن است. وقت‌گذرانی در طبیعت به ما کمک می‌کند تا در لحظه زندگی کنیم؛ در هوای آزاد نفس بکشیم، به صدای پرندگان گوش دهیم و گلبرگ‌های یک گل زیبا را لمس کنیم. می‌توانیم از طبیعت درس‌های ارزشمندی بیاموزیم. طبیعت حقایقی را آشکار می‌کند که به ما کمک می‌کند رابطه بهتری با درون‌مان داشته باشیم، بنابراین باید توصیه این مرد 100 ساله را جدی گرفت.
دکتر سید‌علی ظریفی| ‌ روان‌شناس
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.