با این کارها زیاد عمر می‌کنید

با این کارها زیاد عمر می‌کنید

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ژاپنی‌‌ها طولانی‌ترین میانگین عمر را دارند و سوئدی‌ها و نروژی‌ها در جایگاه های دوم و سوم ایستاده‌اند. اما راز افزایش طول عمر چیست؟

دنیای قلم -پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ژاپنی‌‌ها طولانی‌ترین میانگین عمر را دارند و سوئدی‌ها و نروژی‌ها در جایگاه های دوم و سوم ایستاده‌اند. اما راز افزایش طول عمر چیست؟ دکتر راشی اگروال، از دانشکده پزشکی راتگرز نیوجرسی، به «یاهو لایف» می‌گوید چند عامل در این موضوع دخیل است از جمله غذا، میزان فعالیت جسمی، سیستم بهداشت و درمان و سیستم اجتماعی کشورها. وقتی بحث طول عمر پیش می‌آید، برخی عوامل مانند ژنتیک از دست ما خارج است، اما چند کار هست که می‌توانید انجام دهید تا زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری داشته باشید.


برنامه غذایی‌ مبتنی بر سبزیجات

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که برنامه غذایی که بیشتر متشکل از سبزیجات باشد به افزایش طول عمر کمک می‌کند. تا حد امکان از مصرف گوشت قرمز و غذاهای فراوری‌شده بپرهیزید. سعی کنید برنامه غذایی‌تان حاوی گیاهان سبز و برگ‌دار، توت‌ها و سایر غذاهای سرشار از مواد مغذی گیاهی باشد. 


آرام و بدون عجله غذا بخورید

 سالم‌خواری فقط درباره آن چه می‌خورید نیست بلکه درباره رابطه‌تان با غذاست. باید هنگامی که غذا می‌خورید، دست از کارهای دیگر بکشید، بنشینید و با توجه و لذت غذا بخورید. این کار از احتمال پرخوری می‌کاهد. عجله در خوردن به پرخوری و در نتیجه، افزایش وزن و خطر بروز برخی عارضه‌ها منجر می‌شود.


تحرک داشته باشید

ورزش دست‌کمی از دارویی جادویی ندارد که به وضعیت جسمی مناسب و سلامت شناختی کمک می‌کند. متخصصان توصیه می‌کنند که در هفته دست‌کم ۱۵۰ دقیقه فعالیت جسمی متوسط و دو روز فعالیت تقویت عضلات داشته باشید. اگر گنجاندن ورزش منظم در برنامه روزانه برایتان دشوار است، سعی کنید به هر روشی که می‌توانید تحرک داشته باشید، از بالا رفتن از پله‌ها گرفته تا پیاده‌روی و انجام کارهای خانه.


مراقب سلامت روانتان باشید

 تنهایی و انزوای اجتماعی اثری منفی بر سلامت دارد و با چاقی، بی‌تحرکی و مصرف دخانیات مرتبط است. انزوای اجتماعی خطر ابتلا به زوال عقل را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. برای مقابله با انزوا، لازم نیست تلاش زیادی بکنید، حتی یک تماس تلفنی کوتاه کافی است و می‌تواند از احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی بکاهد. استرس و فشار روحی اجتناب‌ناپذیر است اما تا جایی که می‌توانید، آن را مدیریت کنید.


از خواب غافل نشوید

 پژوهش‌ها نشان می‌دهد کمبود خواب، به‌ویژه در میان سالی، خطر ابتلا به زوال عقل را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. توصیه عمومی این است که بزرگ سالان هر شب بین 7تا 9ساعت بخوابند. البته افراد با یکدیگر متفاوت‌اند اما بیشتر افراد می‌دانند به چقدر خواب نیاز دارند تا حالشان خوب باشد.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.