ماجرای طرح روی جلد نشریه گردون شماره 16-15 و توضیات پرویز کلانتری

ماجرای طرح روی جلد نشریه گردون شماره 16-15 و توضیات پرویز کلانتری

ماجرای طرح روی جلد نشریه گردون در شماره 15 و 16 چه بود؟ اینجا را بخوانید

دنیای قلم - عذرا فراهانی - آیا طرح روی جلد شماره 16-15 گردون باعث توقیف این نشریه شد؟


برخی دوستان تصورمی کنند این طرح با موضوع " آیا هموطنان مهاجر بازمی گردند؟  باعث توقیف نشریه گردون شده است. برای همین لازم دیدم در این خصوص توضیحاتی را ارائه کنم. اگر قرار است مطلب یا موضوعی برای ثبت در تاریخ بماند بهتر است مطلب صحیح و مستند باشد.


به استناد آرای دادگاه در سال 1371 اعضای هیات منصفه به اتفاق آرا ( آقایان افتخار جهرمی، احمد پورنجاتی، صدر واثقی، جلال رفیع، محمد جواد صاحبی، عطاالله مهاجرانی، حجج اسلام محقق داماد و فاضل میبدی) در اولین پرونده مطبوعاتی عباس معروفی پس از خاتمه جلسه دادگاه این گونه اظهار نظر کردند: با توجه به این که طرح روی جلد در شماره 16-15 از دیدگاه های مختلف مورد تفسیرهای گوناگون واقع شده از دید مثبت نیز قابل ارزیابی است، بنابراین هیات منصفه متهم را در این خصوص  بزهکار نمی‌داند. 


بر اساس نظر هیات منصفه شعبه 135 کیفری یک استان تهران عباس معروفی را به استناد ماده 34 قانون مطبوعات مصوب سال 64 از اتهامات انتسابی تبرئه کرد. 
اگر چه یکی از این اعضا ( صدر واثقی) با انتشار متنی در روزنامه سلام اعلام کرد: این جانب در دادگاه مزبور هیچ گونه رایی در نفی یا اثبات مدیر مسئول گردون ابراز نداشته‌ام و پس از چند جلسه مطالعه پرونده، آن را معد طرح در دادگاه و تصمیم گیری ندیدم و به دلایل مذکوردر دادگاه معتقد به ادامه رسیدگی بودم. لذا نظر هیات منصفه مبتنی بر اکثریت آراست نه اتفاق آرا. 


توضیح پرویز کلانتری در باره طرح روی جلد


 پنج سال پیش دوست نازنینی ( از استادان دانشگاه تهران) مهاجرت می کرد. شبانه او را به فرودگاه رساندم . از آنچه به ایران جا می گذاشت پیش از همه نگران مادر بیمارش بود که او را به من سپرد و رفت. همه شب را در فرودگاه با او گذراندم. وقتی به خانه برگشتم آفتاب تیغ می‌کشید و همان روز این نقاشی به دنیا آمد. این نقاشی نزدیک به شیوه شاگال است که خود به مناسبتی میهنش را ترک کرده بود. به همین مناسبت عنوان نقاشی هم "خداحافظ شاگال" است.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.