علت بروز افسردگی‌ فصلی چیست؟ + راه درمان

علت بروز افسردگی‌ فصلی چیست؟ + راه درمان

افسردگی فصلی چیست؟ چه نشانه هایی دارد؟ راه درمان آن چگونه است؟ اینجا را بخوانید.

دنیای قلم- جمال شمس روانپزشک: افسردگی فصلی اختلالی است که معمولا با تغییر فصل به بالاترین میزان خود می‌رسد. به‌طورکلی افسردگی فصلی نوعی اختلال است که در آن فرد در دیگر زمان‌های سال شرایطی عادی دارد، ولی در فصلی خاص احساس اضطراب و افسردگی می‌کند. با شروع پاییز، کوتاه‌ترشدن طول روز و کمترشدن نورخورشید احتمال ابتلا به افسردگی افزایش می‌یابد. تغییرات خلق مستقیما به تغییرات فصلی مرتبط است. تابش نورخورشید و ساعت بیولوژیکی بدن که تنظیم‌کننده ترشح هورمون‌هاست می‌تواند خلق‌وخو و خواب را تحت‌تاثیر قرار دهد.

 

افرادی که با تغییر فصل دچار افسردگی می‌شوند، اگر به هر میزان نور بیشتری دریافت کنند زودتر از افسردگی و تنگی خلق رهایی می‌یابند. تمامی افرادی که دچار افسردگی فصلی می‌شوند ضرورتا مبتلا به اختلال افسردگی نیستند، ممکن است درصد کمی از افرادی که به یکباره با تغییر فصل دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند به درمان‌های مداخله‌ای نیاز داشته باشند.

 

 

بیشتر بخوانید: «خنده‌های اَلَکی» چه تاثیری در زندگی دارند؟

 

 

درمان افسردگی فصلی 

 

افسردگی فصلی

 

شیدایی یا مانیا حالتی از افسردگی است، در این مدل از اختلال خلق که همزمان با فصل بهار آغاز می‌شود انرژی فرد بسیار زیاد می‌شود به شکلی که این اختلال با تظاهراتی همانند نشاط‌زدگی، تحریک‌پذیری، فعالیت بیش از حد، خلق‌بالا به‌صورت شادی، خوش‌بینی افراطی، بیقراری حرکتی، اشکال در تمرکز و برنامه‌ریزی‌های بلندپروازانه دیده می‌شود.

 

در مبتلایان به بیماری دوقطبی، علائم مانیا و شیدایی با شروع فصل بهار و اختلال افسردگی در فصل پاییز عود می‌کند. علائم و نشانه‌های افسردگی فصلی با اختلال افسردگی دائم شباهت زیادی دارد. کاهش انرژی، تغییرات محسوس در میزان خواب، میل‌جنسی، توجه، تمرکز و تغییر در میزان اشتها از نشانه‌های افسردگی است.

 

تنها فاکتوری که افسردگی فصلی را نسبت به سایر اختلالات روانی و افسردگی‌ها متفاوت می‌کند، زمان بروز افسردگی فصلی است. بیشترین سن بروز افسردگی بین 30 تا 40 سال است و یا اختلال دوقطبی و یا بروز شیدایی در 20 تا 25 ساله‌ها بیشتر دیده می‌شود. اگر چنانچه این بیماری به موقع تشخیص و درمان‌ها پیش از شدت‌گرفتن علائم آغاز شود، روند درمان تا حدود زیادی از بروز مشکلات بعدی جلوگیری خواهد کرد. استفاده از درمان‌های دارویی، غیردارویی و یا مشاوره از جمله روش‌های درمان افسردگی فصلی است.

 

درمان این اختلال به کمک نوردرمانی، دارو و روش‌های روانپزشکی انجام می‌شود و اگر چنانچه فرد به اختلال دوقطبی مبتلا باشد باید به پزشک خود اطلاع دهد چرا که این موضوع برای زمان تجویز نوردرمانی و دیگر داروهای ضد افسردگی بسیار اهمیت دارد.

 

 

منبع: آرمان ملی

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.