قانون جوانی جمعیت و جمعیت رو به کاهش

قانون جوانی جمعیت و جمعیت رو به کاهش

چند روز پیش قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را در نامه‌ای به حجت‌الاسلام رئیسی به دولت سیزدهم ابلاغ کرده تا از حالا، این قانون ۷۳ ماده‌ای با ۸۱ تبصره منتظر ابلاغ دولت به دستگاه‌ها باشد و مجلس نظارت کند.

دنیای قلم -عذرا فراهانی : قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر اساس اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی، در یک کمیسیون مشترک بررسی شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت ۷ سال، در دهم آبان ۱۴۰۰ به تأیید شورای نگهبان رسید.


تشکیل ستاد ملی جمعیت با ۲۴ عضو
بر اساس ماده نخستین قانون ستاد ملی جمعیت به ریاست رئیس جمهور تشکیل می شود که در مجموع ۲۴ عضو دارد. علاوه بر رئیس جمهور، دبیر ستاد، وزرای کشور بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات بخشی از اعضا هستند.
رؤسای سازمان‌های صدا و سیما، برنامه و بودجه کشور، تبلیغات اسلامی و پزشکی قانونی کشور و همچنین، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری یا دستگاه مرتبط، مدیر حوزه‌های علمیه، دادستان کل کشور، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم در ستاد ملی جمعیت حضور خواهند داشت.


ستاد ملی جمعیت چه وظایفی دارد؟
برای ستاد ملی جمعیت ۱۲ وظیفه تعیین شده که از جمله وظایف، تهیه یک برنامه عملکرد و ایجاد هماهنگی میان نهادهای مرتبط با موضوع جوانی جمعیت و خانواده و نظارت بر نقش آنهاست.
«تدوین شاخص‌های ارزیابی و سنجش اقدامات اثربخش و رشد ازدواج و فرزندآوری به تفکیک بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه اجرایی، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی مدیران و نخبگان، اهدای سالانه جایزه ملی جوانی جمعیت، پایش زمانی و مکانی مستمر تغییرات جمعیتی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی با مشارکت مرکز آمار ایران و پایش جامعه وضعیت سقط جنین در کشور بر اساس جمع‌بندی گزارش دستگاه‌های ذیربط و پژوهش‌های مرتبط» بخش دیگر وظایف ستاد ملی جمعیت است.
در این قانون همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های زیرمجموعه دولت موظف شده‌اند تا دستورالعمل‌ها، برنامه‌ها و منشورهای مرتبط با خانواده، فرزندآوری و جمعیت را در چهارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه کنند و در زمان مقرر ارائه دهند.

نگاهی گذرا به برخی تسهیلات قانون جوانی جمعیت 

1-اعطای زمین و واحد مسکونی به خانواده‌ها

2-تسهیلات دانشجویان متأهل

3-اعطای وام تا ورود فرزندان به بورس

4-مادران با تولد فرزند دوم صاحب خودرو می‌شوند

5-از ۳ برابر شدن یارانه تا جذب نیروهای متأهل در دستگاه‌ها

6-تسهیلات مرخصی زایمان در قانون جوانی جمعیت
 
وام فرزند آوری و جمعیت رو به کاهش 

امسال  بخش مهمی از بودجه کشورصرف مساله فرزندآوری شده است. از روز ی‌که طرح فرزند آوری و دریافت وام از سوی مسئولان اجرایی کشور مطرح و اعلام شد سایت‌های زیادی دست بکار شدند و از میزان تا نحوه وام گرفتن را با آب و تاب در صفحات خود کار کردند. 
 مثل همین خبر؛ وام طرح جوانی جمعیت 
"این وام در راستای تشویق زوجین به فرزندآوری و جلوگیری از پدیده پیری جمعیت که جزو مزایای آن است در نظر گرفته شده است. دریافت این وام به میزان 550 میلیون تومان برای ساخت و خرید مسکن از سامانه ثمن امکان پذیر بوده و از شرایط استفاده آن می توان به داشتن سه فرزند یا بیشتر اشاره کرد."
کافی است نیم نگاهی به آمارهای زاد و ولد در سال های اخیر در کشور داشته باشیم. آیا با این آشفتگی اقتصادی، قیمت‌های افسار گسیخته، بیکاری و قیمت‌های سرسام آور ارز و سکه و دلار که تاثیر ثانیه ایی بر گرانی و آشفتگی اقتصادی دارد، می‌توان به این وام‌ها برای افزایش زاد و ولد  و جوان شدن جامعه و افزایش جمعیت امید بست.
 فارغ از این که چه مشگلاتی بر سر اخذ و دریافت این وام وجود دارد، آیا این دست کارها جوابگو خواهد بود. قشر ضعیف جامعه که اکنون در حال خداحافظی با خانواده بالای سه نفر است، از شنیدن کلمه وام به خود می‌لرزند و می‌دانند برای این وام چه‌مصیب‌ها سر راهشان قرار می‌گیرد. پس بگذارید مردم آسوده باشند. 
میزان زاد ولد در سال 1395 
یک میلیون و ۵۲۸ هزار و ۵۳ نفر
میزان زاد ولد در سال 1399 
یک‌ میلیون‌ و ۱۱۴ هزار و ۱۲۸
میزان زاد و ولد سال ۱۴۰۰
یک میلیون و ۱۰۰ هزار تولد
میزان زاد و ولد در سال 1401 
یک میلیون و ۷۵ هزار و ۳۸۱ نوزاد 
 میزان زاد و ولد در سال1402
۹در ماه نخست امسال تعداد متولدان کشور به ۷۹۸ هزار و ۵۵۳ نفر رسید.
مقایسه تعداد متولدین ۹ ماهه امسال با ۹ ماهه دوره ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد امسال کمترین تعداد تولد در کشور به ثبت رسیده است.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.