وقتی زن لوط درد سر ساز می‌شود
مروری بر یک پرونده مطبوعاتی قدیمی

وقتی زن لوط درد سر ساز می‌شود

درست دو دهه پیش در چنین روزی کوروش شجاعی مدیر مسئول روزنامه خراسان با چاپ شعری با عنوان "پودر رختشویی" متهم به نشر مطالب خلاف موازین اسلامی و خلاف عفت عمومی شد و پایش به دادگاه باز شد.

دنیای قلم -عذرا فراهانی: محمدعی رامین دبیر هیات نظارت بر مطبوعات در نامه‌ایی به مدیر مسئول روزنامه خراسان نوشت: موضوع چاپ شعری با عنوان «پودر رختشویی مندرج در شماره ۱۷۵۱۶ مورخ ۱۳۸۸/۱۲/۲۷ در جلسه مورخ ۱۳۸۹/۱/۱۶ هیأت نظارت بر مطبوعات مورد رسیدگی قرار گرفت.

هیات مذکور مصوب نمود، به سبب تحریف مطالب دینی و "افسانه خواندن داستان زن لوط" که در آن شأن آیات الهی مراعات نشده است، مستند به بند ۷ ماده ۶ قانون مطبوعات به جناب عالی تذکر جدی داده شود. همچنین ضروری است ضمن عذرخواهی از مردم و مخاطبان روزنامه در مورد تخلف صورت گرفته اقدام جبرانی انجام پذیرفته و نیز نسبت به مراعات دقیق قانون مطبوعات توجه لازم را به عمل آورید.ضمنا به منظور بررسی حقوقی این تخلف موضوع به دستگاه قضایی ارجاع شد.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران  به استناد گزارش محمد علی رامین برای کوروش شجاعی کیفرخواست صادر و با درخواست تعیین کیفر پرونده را به دادگاه کیفری یک ارسال کرد.
رای شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران (1)

بر اساس کیفر خواست صادره مدیر مسئول روزنامه خراسان متهم به نشر مطالب خلاف موازین اسلامی و خلاف عفت عمومی از طریق چاپ شعری با عنوان "پودر رختشویی" که در آن اقدام به تحریف مطالب دینی با عنوان "جسارت زن لوط را غبطه می خوریم و این که زن لوط افسانه ای بیش نیست" می باشد. 

متهم در مقام دفاع بیان داشت فیلترهای زیادی را در روزنامه گذاشته ایم که همه مسائل رعایت شود و در این مورد اشتباه شده است و به خاطر فشار کاری بوده است و البته روزنامه یک روزنامه ولایتی می‌باشد و خدمات زیادی انجام داده است. (نقل به مضمون) هیات منصفه پس از استماع دفاعیات متهم به اتفاق آرا وی را مجرم دانست ولی کوروش شجاعی را مستحق تخفیف تشخیص داد. النهایه دادگاه با توجه به کیفرخواست صادره و نظریه هیأت منصفه و دفاعیات غیر مؤثر متهم انتساب اتهام به متهم موصوف را محرز دانسته و به استناد ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی و با رعایت بندهای یک و دو از ماده ۶ قانون مطبوعات وی را به تحمل نود و یک روز حبس تعزیری محکوم می نماید. 

دادگاه با عنایت به نظریه هیأت منصفه مینی بر تخفیف در مجازات متهم به استناد بند الف تبصره ذیل ماده ۳۵ قانون مطبوعات مجازات حبس تعزیری را تبدیل به سه میلیون ریال جزای نقدی می نماید. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دیوان عالی کشور می باشد.

(1)  – کتاب اسناد و پرونده های مطبوعاتی ایران دهه 80 عذرا فراهانی


 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.