اوكراین اروپا را هم‌صدا كرد

اوكراین اروپا را هم‌صدا كرد

بعد از سال‎ها سرمایه‌گذاری اندك در این زمینه، ذخایر مهماتی خود ارتش آلمان هم رو به كاهش بوده است. نخست‎وزیر دانمارك كه از دولت‎های اروپایی می‎خواهد تلاش بیشتری درباره كمك به اوكراین انجام دهند،

دنیای قلم - محمود فاضلی: اوكراین همچنان بر كمبودهایش در زمینه مهمات و تسلیحات تاكید داشته و این موضوع را بی‌وقفه تكرار می‌كند و این در حالی است كه این كشور از میزان مهمات توپخانه‎ای كه برای عقب راندن نیروهای روسیه نیاز داشته، فراتر رفته است. با اینكه اتحادیه اروپا وعده‌هایی برای تحویل یك میلیون قطعه مهمات جنگی به اوكراین تا مارس 2024 داده، ولی به دلیل كمبود ظرفیت‎های تولیدی، امكان عملی شدن قطعی این وعده ظرف مدت یاد شده فراهم نیست. كشورهای عضو ناتو هر یك جداگانه اقدام به كمك‎های خود به اوكراین می‎كنند.


جمهوری چك، امكان تحویل بخشی از این مهمات، بیرون از چارچوب اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار داده است. به ‎گفته پیتر پاول، رییس‌جمهور چك، وزارت دفاع و صنایع داخلی این كشور آمادگی دارند در هفته‌های آینده 800 هزار واحد مهمات به اوكراین تحویل دهند. او از حجم بزرگی از گلوله توپ‎های 155 میلیمتری استاندارد ناتو و همچنین گلوله‌های 122 میلیمتری كه قبلا هم در شوروی سابق مورد استفاده قرار می‌گرفت، خبر داده است. به‎ گفته آقای پاول، 500 هزار گلوله توپ 155 (ناتو) و 300 هزار گلوله 122میلیمتری به اوكراین داده خواهد شد.


گروه نظامی «راین متال» غول تسلیحات‌سازی آلمان، از ساخت یك كارخانه تولید مهمات گلوله‌های 155 میلیمتری در اوكراین خبر داده است. هدف از این اقدام تامین توان لازم و نیاز فوری اوكراین برای مقابله با نیروهای روسیه اعلام شده است. در بیانیه صادر شده این گروه نظامی، از رسیدن به یك رقم 6 عددی از تولید گلوله‌های كالیبر 155 و همچنین دیگر قطعات خبر داده و به دلایل امنیتی، نه نام طرف اوكراینی، نه محل استقرار این كارخانه و نه تاریخ شروع تولید این مهمات ذكر نشده است. در این توافق، 51 درصد سهام كارخانه آینده به طرف آلمانی (راین متال) و 49 درصد به طرف اوكراینی تعلق خواهد داشت. مدیرعامل «راین متال» در این زمینه گفته است: «این یك مشاركت مهم و معنادار در افزایش توان دفاعی اوكراین و در خدمت امنیت اروپاست. طرح‎های جاری در اوكراین ارزشی معادل چند میلیارد یورو دارند و تعداد آنها نیز هر روز در حال افزایش است.»


این دومین قرارداد بزرگ «راین متال» در اوكراین است. در اكتبر 2023 نیز این شركت با شركت دولتی udi اوكراین (كه قبلا نام آن ukroboronprom) بوده، توافقاتی انجام داده كه در مرحله اول به تعمیر و نگهداری نقلیه نظامی مربوط می‌شود و سپس به سوی تولید مستقیم در اوكراین خواهد رفت. اولین كلنگ این كارخانه مهمات‌سازی با حضور اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در منطقه‎ای واقع در شمال آلمان زده شد كه در درون یك مجتمع صنایع دفاعی «راین مال» قرار دارد. این واحد صنعتی از سال 2025 مهمات مورد نیاز توپ‎های 155 میلیمتری استاندارد ناتو، مورد استفاده در بسیاری از توپ‎های جنگی ناتو را تولید می‌كنند و به تدریج تولید خود را به 200 هزار گلوله در سال می‎رساند.  راین متال قصد دارد در مجموعه سایت‎های تولیدی‎اش در اروپا تعداد 700 هزار عدد گلوله در سال 2025 تولید كند. این رقم الان بین 400 تا 500 هزار عدد است. این كارخانه قبل از حمله روسیه به اوكراین سالانه 70 هزار عدد گلوله توپخانه‎ای جنگی می‎ساخت. مدیرعامل راین متال می‌گوید: «امریكایی‌ها قصد دارند در اروپا خودشان یك میلیون گلوله توپخانه در سال تولید كنند و با همكاری اروپایی‌ها آن را به دو تا سه میلیون در سال برسانند.» با این حال نیاز اوكراینی‌ها به دلیل شلیك هزاران گلوله در روز، بسیار بالا و فوری است. این در حالی است كه خود كشورهای اروپایی نیز با كمبود مهمات برای نیازهای خودشان روبه‌‎رو هستند.

بعد از سال‎ها سرمایه‌گذاری اندك در این زمینه، ذخایر مهماتی خود ارتش آلمان هم رو به كاهش بوده است. نخست‎وزیر دانمارك كه از دولت‎های اروپایی می‎خواهد تلاش بیشتری درباره كمك به اوكراین انجام دهند، از ارسال تمام توپخانه نظامی‌ كشورش به عنوان كمك به اوكراین خبر داده و مدعی است در اروپا، هنوز هم «ذخیره تسلیحاتی بدون استفاده وجود دارد.» وی اخیرا تاكید كرده كه «اوكراینی‌ها الان از ما درخواست كمك دارند. آنها همین الان به توپخانه نیاز دارند. ما این تصمیم را در همین راستا گرفته‎ایم. برخی از تولید و افزایش تولید حرف می‎زنند. بحث تولید نیست، چون ما تسلیحات داریم و سامانه‌های دفاعی كه خودمان به آنها نیاز نداریم، باید به اوكراین داده شوند.» سوئد از یك كمك 633 میلیون یورویی (7 میلیارد و 100 میلیون كرون) به اوكراین خبر داده است. این كمك می‌تواند به شكل تجهیزات جنگی مورد استفاده در جنگ در برابر روسیه اهدا شود. به گفته وزیر دفاع سوئد «دلیل اینكه ما به حمایت‎های‌مان از اوكراین ادامه می‎دهیم، مساله انسانیت و نجابت انسانی است. روسیه جنگی غیرقانونی، غیرموجه و غیرقابل دفاع علیه اوكراین آغاز كرده است.» روند ارسال تسلیحات از یونان به ‎عنوان یكی از اعضای ناتو به اوكراین نیز ادامه دارد. یونان قصد دارد 32 واحد توپخانه μ101α1 با كالیبر 105 میلیمتری از ذخایر نیروی زمینی به اوكراین ارسال كند. قرار است 32 واحد توپخانه مورد نظر به قیمت 1.950 میلیون یورو به جمهوری چك فروخته شده و در ادامه این كشور آنها را به اوكراین منتقل كند. نحوه انتقال ابهاماتی ایجاد كرده، چراكه یونان رسما و به‎طور مستقیم كمك‎های نظامی به اوكراین (ازجمله خودروهای زرهی بی‌ام‌پی -1) ارسال كرده است و انتقال از طریق فروش به چك سوالاتی ایجاد كرده كه هنوز پاسخی برای آن وجود ندارد. یونان در حال حاضر دارای 180 واحد توپخانه امریكایی μ101α1 است كه طی دهه‎های 1950 و 1970 تهیه كرده است. اگرچه توپخانه مذكور قدیمی است، اما منسوخ نشده است. 
تحلیلگر مسائل بین‌الملل

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.