لیبرالیسم بورژوایی پست‎ مدرن

لیبرالیسم بورژوایی پست‎ مدرن

پروژه «لیبرالیسم بورژوایی پست‎مدرن» رورتی تلاشی است برای بازاندیشی در لبرالیسم، به گونه‎ای كه بتواند دعاوی فلسفی پست‌مدرنیسم در عصر تكثر باشد

دنیای قلم -  محمود فاضلی: كتاب «لیبرالیسم بورژوایی پست‎مدرن: بررسی و نقد اندیشه‎های ریچارد رورتی» نوشته سیدمحمد تقوی اخیرا از سوی انتشارات كویر در 250  صفحه منتشر شده است. علاقه نگارنده به اندیشه‎های وی به دوران نگارش رساله دكترای خود طی سال‎های 1995 تا 2000 در دانشگاه «هال» انگلیس باز‌می‎گردد. در آن زمان تصمیم بر آن شد كه وی دیدگاه‎های سه فیلسوف غربی درباره چند فرهنگی را مورد نقد و ارزیابی قرار دهد. رورتی یكی از این سه نفر بود. پس از اتمام رساله، نگارنده تصمیم گرفت كه مطالعات در مورد اندیشه‎های رورتی را از مبحث فرهنگ و تفاوت‎های فرهنگی فراتر ببرد و تمامی ابعاد آن را در برگیرد. در این فرآیند طولانی مدت، هر از چند گاهی بخشی از این پژوهش در مجلات تخصصی و دانشگاهی به چاپ رسید. پس از تكمیل نسبی این برنامه تحقیقاتی، نگارنده بر آن شد كه برای آشنایی علاقه‎مندان با كلیت آثار رورتی، مجموعه مطالعات خود را در قالب یك كتاب ارایه كند. نویسنده امیدوار است این كتاب در كنار سایر آثاری كه درباره رورتی به زبان فارسی انتشار یافته است و نیز ترجمه نوشته‎های وی بتواند درك درستی از اندیشه‎های وی را برای خوانندگان امكان‌پذیر كند.


نظربرخی از مفسران كه نثر رورتی را سهل و ممتنع توصیف كرده‎اند درست‎تر به نظر می‎رسد. شاید بیان این نظر از سوی پژوهش‎گری كه زبان اصلی او فارسی است شگفت‌انگیز نباشد. رورتی اصطلاحات ویژه‎ای را به كار می‎برد كه تسلط بر آن‎ها تنها پس از مطالعه بخش عمده‎ای از آثارش میسر بوده و گاهی اوقات گذاردن معادل فارسی به جای هریك از آن‎ها، از جمله‎ای به جمله دیگر متفاوت است. با این حال در برخی موارد برای وفاداری به متن انگلیسی و حفظ یكپارچگی، لازم است كه تنها از یك معادل استفاده شود.


ریچارد رورتی در آثار فلسفی خود به‌شدت به سنت فلسفی غرب و به ویژه معرفت‌شناسی متعارف می‌‎تازد و در مقابل، به دفاع از نگرش اخلاقی و سیاسی غالب در غرب معاصر، یعنی لیبرالیسم بر‌می‎خیزد و تنها درصدد اعمال اصلاحاتی بر آن است. او بر این باور است كه اگر به بررسی ماهیت و تجزیه و تحلیل مفاهیم رایج در فلسفه سنتی مانند «حقیقت محض»، «ذات هستی» و «طبیعت موجودات» بپردازیم آن‎ها را تصنعی خواهیم یافت. با این حال، وی معتقد است كه برخلاف آن چه برخی می‎پندارند، تمایل به ساختار شكنی مفاهیم پایه‎ای فلسفی نباید دلیلی بر بی‎مسوولیتی اخلاقی تلقی شود و همه ارزش‎های اخلاقی را بی‎اعتبار جلوه دهد. دغدغه رورتی حفظ فرهنگ لیبرالی حقوق‎، شر و مداراست اما او می‎كوشد كه این فرهنگ را بدون ارجاع به مفاهیم سنتی فلسفی غرب پاس بدارد. وی انتقادات فلاسفه‎، مانند نیچه، هایدگر، فوكو و دریدا بر عقلانیت برآمده از جنبش روشنگری را می‎پذیرد، اما این انتقادات را لیبرالیسم و اومانیسم قابل جمع می‎داند.


پروژه «لیبرالیسم بورژوایی پست‎مدرن» رورتی تلاشی است برای بازاندیشی در لبرالیسم، به گونه‎ای كه بتواند دعاوی فلسفی پست‌مدرنیسم در عصر تكثر باشد. بدین منظور در امتداد سنت «جان دیوِی» امریكایی، پراگماتیسم خاص و تا حدی غیرمتعارف خود را عرضه می‎كند. او مدعی است كه به جای اتكا بر مفاهیم استعلایی، ما نیازمند یك حس تعلق جمعی هستیم. حسی كه صرفا مبتنی بر اخلاق و امید مشترك باشد. هدف لبیرالیسم پست‎مدرن آن است كه افراد هرچه بیشتر عمل‎گرا و اهل مدارا و تحمل شوند. هدف كتاب بررسی پروژه فكری رورتی و نقد آن است.


رورتی در باب مجموعه متنوعی از موضوعات از فلسفه و تاریخ اندیشه تا ادبیات و اصحلاحات سیاسی و اجتماعی قلم زده است، كه در این كتاب عمدتا نظرات فلسفی و سیاسی- اجتماعی او بررسی شده است. در حوزه فلسفه و معرفت‌شناسی، دغدغه اصلی رورتی بررسی ماهیت تفكر و نوع رابطه‎ای است كه میان اندیشه و پدیده‎های بیرونی وجود دارد. در حوزه اندیشه، رورتی هرچه بیشتر از روال مرسوم و نهادهای رسمی آموزش فلسفه فاصله می‎گرفت، بیشتر به بحث‎های نظری در باب اخلاق و سیاست می‎پرداخت. در حوزه اندیشه سیاسی، او هواخواه یك نوع لیبرالیسم معطوف به قاعده است كه بر تفكیك قاطع میان دو حوزه خصوصی و عمومی پای می‎فشارد.
«زندگی‌نامه، رد نظریه بازنمایی، عقلانیت مبتی بر همبستگی، ضد بنیان‌گرایی، خودشیفتگی خصوصی و قاعده‌گرایی، عمل‎گرایی در سیاست، نادیده انگاشتن همبستگی‎ها و تفاوت‎های فرهنگی در حوزه عمومی و بازتاب اندیشه رورتی در ایران» هشت فصل كتاب لیبرالیسم بورژوایی پست‎مدرن است. 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.