ابتكار ناتو برای جبران غیبت احتمالی امریكا

ابتكار ناتو برای جبران غیبت احتمالی امریكا

به اعتقاد دبیركل ناتو، اعضای این سازمان نباید تولید صنایع نظامی خود را همچنان به شیوه‌ای كه در زمان صلح داشتند، ادامه دهند بلكه باید آن را در تطابق با شرایط جنگی افزایش دهند.

دنیای قلم - محمود فاضلی: اجلاس اخیر وزرای دفاع اعضای ناتو درحالی در بروكسل برگزار شد كه موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی این سازمان نظامی قرار گرفت. یكی از این موضوعات بررسی چگونگی تحویل یك میلیون پهپاد به اوكراین بود. همچنین 20 عضو ناتو به‎منظور نجات جان شهروندان اوكراینی، با تشكیل یك ائتلاف با هدف مین‌زدایی در خاك این كشور موافقت كردند. بعضی از اعضای ناتو ازجمله كانادا، فنلاند و نروژ از ارسال بسته‌های جدید كمكی خود به اوكراین خبر دادند. این بسته‌های كمكی شامل قابلیت‌های كلیدی مانند تجهیزات و قطعات یدكی جنگنده‌های  اف-۱۶ و تسلیحات مورد‌نیاز دفاع هوایی اوكراین می‌شود. تاكنون بیش از ۹۹درصد از كل كمك‌های نظامی به اوكراین توسط اعضای این اتحاد نظامی فراهم شده است. تا به امروز از سوی اعضای پیمان آتلانتیك شمالی بیش از یكصد میلیارد دلار كمك‌های نظامی، مالی و بشردوستانه به اوكراین ارسال شده و این درحالی است كه ۷۵ میلیارد دلار از این كمك‌ها را امریكا به تنهایی تامین كرده است.


به اعتقاد دبیركل ناتو، اعضای این سازمان نباید تولید صنایع نظامی خود را همچنان به شیوه‌ای كه در زمان صلح داشتند، ادامه دهند بلكه باید آن را در تطابق با شرایط جنگی افزایش دهند. استولتنبرگ همچنین با اشاره به اینكه تجهیز اوكراین با جنگنده‌های اف-۱۶ یك گام بزرگ در جهت ارتقای توان نظامی اوكراین است، تاكید كرد براساس توافق اعضای ناتو، دانمارك و هلند وظیفه رهبری تلاش‌هایی را كه از سوی بسیاری از اعضا در جهت تجهیز اوكراین به جنگنده‌های اف -۱۶ صورت می‌گیرد برعهده دارند، بلژیك، نروژ و چند عضو دیگر هم متعهد به ارایه آموزش، تامین قطعات یدكی، كمك‌های فنی و قابلیت‌های تعمیر و نگهداری این جنگنده‌ها به اوكراین شده‌اند تا درنهایت شرایط استفاده مداوم و پایدار از جنگنده‌های اف‌-۱۶ در میدان جنگ برای كی‌یف فراهم شود. وزرای دفاع ناتو همچنین تصمیم گرفتند تا یك مركز آموزشی و تحلیلی مشترك ناتو و اوكراین را در لهستان ایجاد كنند.


دبیركل سازمان ناتو در سخنرانی در كنفرانس مونیخ اظهار داشت:«ما هم‌اكنون توجه زیادی را به موضوع افزایش تولید نظامی معطوف كرده‌ایم. كارخانه‌های جدیدی در حال ساخت هستند و تولید رو به افزایش است اما لازم است كه فورا اقدامات بیشتری صورت بگیرد. او درحالی كه از وضعیت كنونی استقرار تسلیحات هسته‌ای ناتو دفاع می‌كرد مدعی شد: «هر گونه زیر سوال بردن وضعیت كنونی تسلیحات بازدارنده هسته‌ای ناتو تنها باعث تضعیف ناتو در زمانی كه ما واقعا نیازمند بازدارندگی معتبر هستیم، می‌شود. متحدان اروپایی باید در ارتباط با بودجه نظامی اقدامات بیشتری صورت دهند. اگر شما حمایت از اوكراین را بررسی كنید می‌بینید كه متحدان اروپایی و كانادا مجموعا بیشتر از امریكا به كی‌یف كمك كرده‌اند.»


 دبیركل ناتو در جریان سخنرانی خود پیش از نشست وزرای دفاع ناتو در بروكسل در مورد «تداوم خطر احتمالی حملات تركیبی» گفته بود: «ما هیچ تهدید نظامی فوری برای هیچ یك از كشورهای متحد نمی‌بینیم. اما وجود خطر حملات تركیبی دایمی وجود دارد، از جمله حملات سایبری و سایر اقدامات با ماهیت تركیبی علیه متحدان. ناتو برای مقابله با این تهدیدات در حال حاضر تمرین‌های آموزشی، تبادل اطلاعات بین كشورها و همكاری با بخش مدنی را انجام می‌دهد. ما به نظارت بر اوضاع در مرزهای كشورهای این ائتلاف با روسیه ادامه می‌دهیم تا بتوانیم به هر چالشی ازسوی روسیه پاسخ دهیم.»
وزیر دفاع یونان در حاشیه اجلاس وزرای دفاع ناتو در بروكسل، الحاق یونان همراه با تركیه و 19 كشور دیگر ناتویی به ابتكار آلمان سامانه پدافندی «سپر آسمان» (sky shield initiative) را امضا كرد. در این ابتكار 21 كشور ناتو از جمله آلمان، بلژیك، بلغارستان، جمهوری چك، استونی، فنلاند، مجارستان، لتونی، لیتوانی، هلند، نروژ، اسلواكی، اسلوونی، رومانی، بریتانیا، دانمارك، سوئد، اتریش، سوییس و تركیه مشاركت دارند. با این ابتكار كشورهای شركت‌كننده هزینه پشتیبانی از سامانه‌های ضد هوایی خود را كاهش داده و خرید مشترك سامانه‎های پیشرفته را در دستور كار قرار خواهند داد. ابتكار سپر آسمان اروپا (essi) به ایجاد هم‌افزایی سیاسی، مالی و فناوری در زمینه دفاع یكپارچه هوایی و ضد موشكی مربوط می‎شود. این پیشنهاد در آگوست 2022 توسط صدر‌اعظم آلمان ارایه شد و نخستین تلاش اروپا برای ایجاد سامانه پدافند هوایی به‌ منظور مقابله با تهدید موشك‎های بالستیك اسكندر-‌ام روسیه ارزیابی می‎شود. 


این ابتكار در راستای بر طرف شدن نگرانی‎های اتحادیه اروپا در صورت دور شدن امریكا از اقدامات برای دفاع و امنیت اروپا، در پی انتخاب احتمالی ترامپ در انتخابات آتی امریكا می‎باشد. فرانسه ملاحظات جدی خود با ابتكار مذكور را ابراز نموده كه علت اصلی این ملاحظات خریداری سامانه‎های غیر اروپایی (اسراییلی و امریكایی) است. فرانسه نارضایتی خود از اینكه سامانه فرانسوی ایتالیایی samp-t از ابتكار سپر آسمان اروپا كنار زده شده را ابراز كرده است.


 مركز فرماندهی ناتو در آلمان در حال تهیه طرحی برای استقرار نیروهای مسلح این اتئلاف نظامی در سراسر اروپاست تا ماموریت آموزشی اتحادیه اروپا را تكمیل كند و به كی‌یف كمك كند تا به استانداردهای این ائتلاف نزدیك شود. ابتكار جدید نه تنها با هدف تقویت آمادگی نظامی نظامیان اوكراینی، بلكه در زمینه مدیریت استراتژی و مدیریت دفاعی نیز آن‎ها را آموزش خواهد داد. ناتو همچنین به‎دنبال حمایت و تقویت نیروهای مسلح خود برای درگیری احتمالی با روسیه است. این ابتكار احتمالا در اجلاس سران ناتو در واشنگتن در ماه جولای تایید نهایی را دریافت می‎كند. وزرای دفاع باید تصمیم بگیرند كه آیا مركز آینده از طریق حساب‌های عمومی ائتلاف یا بودجه تامین می‌شود  و اینكه آیا آموزش باید شامل مربیانی باشد كه در یك پایگاه جدید مستقر هستند یا پرسنلی كه توسط اعضای ناتو برای دوره‌های زمانی كوتاه‌تر فرستاده می‌شوند.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.