قطاری كه برای همه جا داشت

قطاری كه برای همه جا داشت

دنیای قلم - احمد مازنی: یكی از كلیدواژه‌های سخنان امام خمینی تاكید بر وحدت كلمه بود، امام در عمل نیز با وحدت و انسجام همه مردم ایران و با اتحاد طیف‌های مختلف مبارزان و مخالفان رژیم سلطنتی توانست انقلاب مردم ایران را به پیروزی برساند.

كسانی كه وقایع اواخر سال ۱۳۵۶ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ را به خاطر دارند یا با مطالعه تاریخ وقایع مذكور با روند حوادث آن روزها آشنایی دارند، می‌دانند كه طیف‌های مختلف سیاسی ضدرژیم با مبانی فكری و روش‌های مختلف فعالیت می‌كردند و در عمل ارتباطی با گروه‌های دیگر نداشتند و اگر هم داشتند بسیار محدود و پراكنده بود. چریك‌های مذهبی و چپ، جبهه ملی و احزاب اقماری آن، مبارزان روحانی، بازاریان و دانشگاهیان مبارز، هر كدام با روش و منش خاص خود با رژیم سلطنتی مبارزه می‌كردند و توده‌های مردم نیز به‌رغم نارضایتی از اوضاع اقتصادی و سیاسی و مفاسد اخلاقی حاكم بر رژیم، خشم فروخورده‌ای را در درون خویش داشتند و هر گونه تلاشی برای تغییر را مشت بر سندان كوبیدن می‌دانستند، اما امام خمینی به عنوان پیشوای مذهبی و سیاسی مورد قبول اكثریت قاطع ملت تمامی گروه‌ها و اقشار مختلف ملت را به وحدت كلمه دعوت كرد و همواره تأكید می‌كرد كه اختلافات را كنار بگذارند. در نتیجه گروه‌ها و قشرهای مختلف، روی اهداف مشترك تحت رهبری امام خمینی به وحدت رسیدند.

اهدافی چون نفی سلطنت، استقلال و پیشرفت ایران در چارچوب نظام مبتنی بر آرای مردم، اما اكثریت قاطع مردم همه این هدف‌ها را در قالب جمهوری اسلامی جست‌وجو می‌كردند و تا پیروزی انقلاب اسلامی «قطار انقلاب» برای همه جا داشت و حتی در سال اول پیروزی انقلاب احزابی چون توده، چریك‌های فدایی، مجاهدین خلق (منافقین)، جبهه ملی و سایر گروه‌ها از منتهی‌الیه چپ تا منتهی‌الیه راست، در قطار انقلاب جای داشتند و در رسانه ملی با تابلوی خود با دیگران به مناظره می‌پرداختند، نشریات آزاد بود، میتینگ‌ها برگزار می‌شد و چهره‌های سیاسی نامزد انتخابات می‌شدند. اما عواملی چون: وقوع جنگ، اقدامات تروریستی گروه‌های خشونت‌طلب، وابستگی بعضی از احزاب به بیگانگان و در سوی دیگر نفوذ عناصر غیرانقلابی و بی‌اعتقاد به اندیشه امام خمینی در برخی نهادهای نظام جدید، هر كدام سهمی در پیاده شدن افراد و گروه‌هایی از قطار انقلاب داشتند و دارند. 

در اندیشه امام خمینی دامنه وحدت بسیار گسترده است، نمونه‌ای از كلام امام در این زمینه قابل ملاحظه است: 
«من از شما آقایان، از تمام ملت ایران، از تمام اقشار ایران، ازدانشجویان محترم، از تجار، از كارگران، از كارفرمایان، از همه‏ ملت خواستارم كه حفظ كنند وحدت كلمه را و نگذارند اینها در بین اقشار شما تفرقه بیندازند.» (صحیفه امام، ج‏۷، ص ۶۴)  «ما باید از همه طبقات ملت تشكر كنیم كه این پیروزی تا اینجا به واسطه وحدت كلمه‌‎ ‌‏بوده است. وحدت كلمه مسلمین ـ همه، وحدت كلمه اقلیت‌های مذهبی با مسلمین، ‌‎ ‌‏وحدت دانشگاه و مدرسه علمی، وحدت طبقه روحانی و جناح سیاسی. باید همه این‌‎ ‌‏رمز را بفهمیم كه وحدت كلمه رمز پیروزی است؛ و این رمز پیروزی را از دست ندهیم و‌‎ ‌‏- خدای نخواسته - شیاطین بین صفوف شما تفرقه نیندازند.» (صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۹) 


«یك دسته از مسلمانان شیعه هستند و یك دسته‌‌ای از مسلمانان سنی، یك دسته حنفی و یك دسته‌‌ای حنبلی و دسته‌‌ای اخباری هستند؛ اصلا طرح این معنا از اول درست نبود. در یك جامعه‌‌ای كه همه می‌خواهند به اسلام خدمت كنند و برای اسلام باشند، این مسائل نباید طرح شود. ما همه برادر هستیم و با هم هستیم، منتها علمای شما یك دسته فتوا به یك چیز و شما تقلید از علمای خود كردید و شدید حنفی، یك دسته فتوای شافعی را عمل كردند و یك دسته دیگر فتوای حضرت صادق را عمل كردند، اینها شدند شیعه، اینها دلیل اختلاف نیست. ما نباید با هم اختلاف یا یك تضادی داشته باشیم، ما همه با هم برادریم. برادران شیعه و سنی باید از هر اختلافی احتراز كنند.

امروز اختلاف بین ما تنها به نفع آنهایی است كه نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفی یا سایر فرق، آنها می‌خواهند نه این باشد نه آن، راه را این طور می‌دانند كه بین شما و ما اختلاف بیندازند.» (30/4/1359)   قطار انقلاب در سنت و سیره امام خمینی برای همه اقوام و ادیان و مذاهب ایرانی و همه جریان‌های سیاسی جا داشت. این قطار هم چنان با حفظ اصول اولیه انقلاب اسلامی و آرمان‌های شهیدان و مشی تحول‌خواهی بنیان‌گذار برای همگان جا دارد و باید از پیاده كردن مردم از قطار انقلاب خودداری و بار دیگر عموم مردم ایران كه از دفع حداكثری مدعیان، آزرده خاطر هستند را با سیاست سمحه و سهله و شرح صدر به قطار انقلاب برگرداند. در این صورت است كه می‌توانیم در نیل به اهداف انقلاب اسلامی توفیق داشته باشیم. ادامه دارد

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.