با دندان درد در بارداری چه کنیم

با دندان درد در بارداری چه کنیم

دردسر دندان‎درد در بارداری

دنیای قلم -درمان دندان‎درد در بارداری بسیار ضروری است، زیرا اگر توجهی به درمان به موقع آن نشود، این درد ممکن است به ایجاد بیماری‌های لثه و در موارد شدیدتر ایجاد تاثیرات منفی بر جنین منجر شود. از سوی دیگر درمان دندان‎درد در بارداری، به علت منع استفاده از اشعه ایکس برای عکس‌برداری و نیز مصرف بعضی از داروها، دارای چالش‌هایی است.

زهرا قربانی، عضو گروه پزشکی سلامت دهان و دندان‌پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم شهیدبهشتی در گفت و گو با فارس، با اشاره به این‌که به دلیل نفوذ هورمون‌های بارداری، لثه‌ها نرم و متورم و بسیار حساس‌تر از حالت عادی می‌شود، اظهار کرد: «این مسئله ممکن است باعث التهاب لثه و همچنین عفونت یا ایجاد پوسیدگی در دندان‌های زنان باردار شود».

وی افزود: توصیه می‌شود قبل از باردارشدن، حتما برای بررسی سلامت دندان‌ها به دندان پزشک مراجعه شود. وی خاطرنشان کرد که داروها و مواد حاوی کلسیم بر دندان اثری ندارد، تاثیر مستقیم این مواد فقط بر استخوان‌هاست. قربانی با بیان این که کلسیم زمانی از دندان برداشت می‌شود که دندان‌ها خراب یا پوسیده باشد، افزود: بارداری به خودی خود باعث ایجاد پوسیدگی و مشکلات دندانی نمی‌شود. وی با اشاره به این که به دلیل هورمون‌هایی که در دوران بارداری ترشح می‌شود، ممکن است زنان باردار بیش از دیگران در معرض ایجاد پوسیدگی قرار بگیرند، توضیح داد: حالت تهوع در زنان باردار باعث می‌شود اسید معده بر دندان اثر بگذارد؛ به این شکل که اسید مستقیم بر دندان می‌نشیند و باعث تخریب آن می‌شود؛

به عبارتی دندان زنان باردار تحت حملات اسیدی قرار دارد. قربانی به زنان باردار توصیه کرد: به هیچ عنوان بعد از حالت تهوع مسواک نزنید؛ چون مینای دندان تحت تاثیر ترشح اسید معده ضعیف شده و نباید با مسواک زدن باعث تخریب بیشتر آن شویم. باید کمی آب در دهان بچرخانیم تا اسید ترشح شده رقیق‎تر شود. نیم ساعت بعد می‌توانیم از مسواک استفاده کنیم. وی تاکید کرد: بسیاری از مادران باردار به محض این که مسواک می‌زنند، بیشتر دچار حالت تهوع می‌شوند، به آنان پیشنهاد می‌شود از مسواک‌هایی که سری کوچک‌تر دارند، استفاده و سعی کنند که مسواک کمتر با زبانشان تماس داشته باشد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.