تاثیر تغذیه دوران بارداری روی چند نسل

تاثیر تغذیه دوران بارداری روی چند نسل

تغذیه در بارداری می تواند روی چند نسل تاثیر بگذارد

دنیای قلم -مطالعه ای که با استفاده از نمونه‌های ژنتیکی انجام شده، نشان می‌دهد مادرانی که در اوایل دوران بارداری خود سیب و برخی گیاهان را مصرف می‌کنند، بر سلامت مغز فرزندان و حتی نوه‌های خود تاثیر می‌گذارند.نتایج تحقیق موسسه کشف زیست پزشکی موناش که در نشریه «نیچر سل بیولوژی» منتشر شده، حاکی است که برخی مواد غذایی به محافظت در برابر تضعیف عملکرد مغز کمک می‌کنند.


پژوهشگران در این مطالعه به‌طور خاص از کرم‌های گرد (caenorhabditis elegans) به‌عنوان نمونه‌های ژنتیکی استفاده کردند، چرا که بسیاری از ژن‌های این کرم‌ها با انسان مشترک است و به محققان درباره سلول‌های انسانی، نگاه درستی می‌دهد.

به گزارش ساینس دیلی، با توجه به نتایج برآمده از این پژوهش، مشخص شده است که مولکول موجود در سیب و برخی گیاهان مانند ریحان، رزماری، آویشن، پونه کوهی و مریم گلی، تضعیف کانال‌های ارتباطی مورد نیاز برای عملکرد صحیح مغز را کاهش می‌دهد. به گفته پروفسور راجر پوپاک، نویسنده ارشد این پژوهش، گروهش از یک نمونه ژنتیکی با سلول‌های عصبی شکننده که با افزایش سن حیوانات تخریب می‌شوند، استفاده کرده است.

او همچنین گفت: «ما مولکول موجود در سیب و گیاهان به نام اسید اورسولیک را شناسایی کردیم. این اسید، آنزیمی را در بدن فعال می‌کند که به ساخت چربی خاصی منتهی می‌شود. بدین ترتیب، انتقال در سلول‌های عصبی آسان ‌می‌شود، شکنندگی‌شان کاهش و در نتیجه سلامت کلی آن‌ها بهبود می‌یابد. این اولین بار است که نشان می‌دهیم یک لیپید یا چربی ارثی است و این بدان معناست که رژیم غذایی مادر نه‌تنها بر مغز فرزندانش، بلکه بر نسل‌های بعدی هم تاثیرگذار است.»

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.