مدرسه مسجد محور

مدرسه مسجد محور

همه‌ساله سازمان برنامه و بودجه، ردیف‌های فراوانی را به نام فعالیت فرهنگی به ارگان‌ها و سازمان‌هایی كه ادعای انجام كار فرهنگی را دارند، منظور می‌كند.

دنیای قلم - علی اصغر فانی: «تربیت» وظیفه اصلی نهاد آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش بستر طبیعی تربیت است. به عبارت دیگر شبهه‌ای نسبت به كاركردهای آموزش و پرورش از قبیل انتقال فرهنگ، تامین زیرساخت منابع انسانی، تربیت نیروی انسانی نیمه تخصصی برای ورود به بازار كار و... ندارند.
1- متاسفانه آموزش و پرورش در اولویت نبوده و در عین حال كوچك دیده شده است. كسری 30-25درصدی بودجه در سال‌های اخیر به تحقق كاركردهای وزارت آموزش و پرورش لطمه جدی وارد كرده است. عدم رسیدگی جدی و تضعیف این سازمان، زمینه دخالت افراد و نهادهای خارج از آموزش و پرورش را فراهم كرده است به‌طوری كه هر كس به خودش اجازه می‌دهد درباره برنامه‌ها و تصمیمات آموزش و پرورش اظهارنظر كند درحالی كه در سایر وزارتخانه‌ها این‌طور نیست.
همه‌ساله سازمان برنامه و بودجه، ردیف‌های فراوانی را به نام فعالیت فرهنگی به ارگان‌ها و سازمان‌هایی كه ادعای انجام كار فرهنگی را دارند، منظور می‌كند.
2- آموزش و پرورش یك نهاد فرهنگی و تخصصی است. بعضی‌ها فكر می‌كنند كار آموزش و پرورش ساده و پیش‌پاافتاده است. این افراد معتقدند تامین یك ساختمان و به كارگیری چند نفر دیپلمه و لیسانسیه برای تاسیس یك مدرسه كافی است درحالی كه تعامل با كودك و نوجوان نسل ‌آلفا و نسل زد نیاز به مهارت‌های بالایی دارد. دكارت معتقد است: در دنیا دو كار سخت‌ترین است: تربیت و سیاست. اگر آحاد جامعه تربیت تمام ساحتی (1) نشوند، مسوولان آینده كه دانش‌آموزان امروز هستند، قادر به اداره امور نخواهند بود.
3- آموزش و پرورش فعلی با قدمت 170 ساله قادر به تربیت دانش‌آموزان امروزی نیست. حال رقیب برای آموزش و پرورش تعریف نكنیم.
4- شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 99 با سلب اختیار از سازمان‌ها و نهادهایی كه مجوز راه‌اندازی مهدهای كودك و مراكز پیش‌دبستانی را صادر می‌كردند باتوجه به اهمیت و توجه به امر تربیت و تشكیل «سازمان‌ ملی تعلیم و تربیت» را به تصویب رساند تا برنامه‌ریزی ، محتوا، صدور مجوز و نظارت به مراكز آموزش كودكان قبل از 6 سالگی را عهده‌دار شود. روح این مصوبه وجود رویه در امر تربیت است و آن هم با مدیریت آموزش و پرورش.
5- ایجاد سازمان‌ها، نهادها و راه‌های موازی به وظایف آموزش و پرورش باعث تضعیف این دستگاه كه حداقل 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد، می‌شود. منطقی نیست به جای تامین نیاز واقعی بودجه آموزش و پرورش، به سایر سازمان‌ها اعتبارات اختصاص می‌یابد كه فاقد صلاحیت لازم هستند. 
اخیرا مجلس شورای اسلامی طرحی را تحت عنوان «مدرسه مسجدمحور» تصویب كرده است كه به موجب آن وزارت آموزش و پرورش موظف شده در قالب مدرسه غیردولتی با درخواست‌های هیات امنای مسجد، مجوز مدرسه ذیل مسجد را صادر كند. لازم به ذكر است در حال حاضر بدون تصویب قانون جدید صدور مجوز مدرسه غیردولتی طبق ضوابط بنا به درخواست هیات امنا مسجد منعی ندارد. سوال اینجاست كه پیشنهاددهندگان این طرح چه اهدافی را دنبال می‌كنند؟
نگرانی‌ها این است كه:
1- با توجه به تخصصی بودن امر تربیت، هیات امنای مسجد نتواند مدرسه را هدایت كند.
2- با توجه به نفوذ امام جماعت بعضی از مدارس، آموزش و پرورش توان نظارت بر امور مدارس مذكور را نخواهد داشت.
3- این احتمال وجود دارد كه مدارس مسجدمحور برخی از مواد آموزشی را نافع تشخیص ندهند و بالطبع به آن موارد درسی كم‌توجهی شود؛ در نتیجه به اهداف دوره‌ها و پایه‌ها نخواهیم رسید.
شایسته است وزارت آموزش و پرورش نسبت به حذف این طرح از دستور كار مجلس و شورای نگهبان تلاش كند.
1- تربیت اجتماعی و سیاسی/ تربیت علمی و فناورانه/ تربیت بدنی/ تربیت زیباشناختی/ تربیت اقتصادی و حرفه‌ای/ تربیت اخلاقی

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.