این داروها را با هر خوراکی نخورید

این داروها را با هر خوراکی نخورید

ترکیب‌هایی که ممکن است قاتل جان شما باشند

دنیای قلم -آن چه می‌خوریم تأثیر زیادی بر نحوه پردازش دارو توسط بدن ما دارد. طوری‌که برخی از غذاها می‌توانند اثربخشی دارو را افزایش دهند، در حالی‌که برخی دیگر کاهش‌دهنده این اثر هستند و حتی می‌توانند منجر به لخته شدن خون یا آسیب کبدی مرگبار شوند. به نوشته نشریه بریتانیایی «سان» مهم است که قبل از شروع مصرف یک داروی جدید، بروشور دارویی خود بخوانید تا غذاهایی را که توصیه می‌شود نخورید، بررسی کنید.


گریپ‌فروت و استاتین‌ها

استاتین‌ها داروهایی هستند که سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم را که همچنین به عنوان «کلسترول بد» شناخته می‌شود، در خون شما کاهش می‌دهند. این داروها شامل داروهایی مانند آتورواستاتین، سیمواستاتین، فلوواستاتین، لووستاتین، روزوواستاتین، پیتاواستاتین و پراواستاتین است. سایر مرکبات از جمله لیموترش و پرتقال نیز همین تاثیر را دارند. گریپ‌فروت همچنین می‌تواند عوارض جانبی برخی از داروهای فشار خون و برخی داروهای روان پزشکی را افزایش دهد.


لبنیات و آنتی بیوتیک‌ها

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست می‌توانند با جذب آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین‌ها و کینولون‌ها تداخل داشته باشند. به این صورت که کلسیم در دستگاه گوارش به آنتی‌بیوتیک متصل می‌شود و جذب و اثربخشی آن را کاهش می‌دهد. برای جلوگیری از این امر، بهتر است چند ساعت قبل یا بعد از خوردن لبنیات، آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. همچنین هنگام مصرف «مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز» برای درمان افسردگی، باید مراقب خوردن پنیرها و گوشت‌های کهنه باشید.


سبزی‌های تیره‌رنگ و داروهای رقیق‌کننده خون

اگر داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین مصرف می‌کنید، بهتر است به تعداد مصرف سبزیجات برگ‌دار و تیره‌رنگ توجه کنید. غذاهایی مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی سرشار از ویتامین k هستند که در لخته‌شدن خون شما نقش دارد. کلم‌پیچ به همراه سایر سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج و کاهو می‌تواند آثار داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین را معکوس کند و باعث افزایش لخته شدن خون شود.


قهوه و داروهای ضد روان‌پریشی

داروهای ضد روان‌پریشی می‌توانند به درمان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و اختلال افسردگی اساسی کمک کنند. اما مصرف این  داروها همراه با کافئین - به شکل چای یا قهوه - می‌تواند باعث کاهش جذب دارو در بدن شود. ضمنا کافئین می‌تواند عوارض جانبی برخی از داروهای ضد روان‌پریشی و "adhd" یا بیش‌فعالی را افزایش دهد و منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون شود.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.