این عادتها به سلامت شما لطمه می زند

این عادتها به سلامت شما لطمه می زند

عادتهایی که به سلامت شما ضربه می زند را اینجا بخوانید

دنیای قلم -در طول روز کارهای ریز و درشتی انجام می‌‌‌‌دهیم که به‌‌‌‌ظاهر ساده و بدون خطر به‌‌‌‌نظر می‌‌‌‌رسند؛ اما تداوم‌‌‌‌شان می‌‌‌‌تواند برای سلامت ما خطر داشته باشد. در این مطلب سراغ همین کارهای ساده رفتیم که می‌‌‌‌توانند باعث مشکلات جبران ناپذیری شوند. با ما باشید.

1- مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک| بسیاری از ما، به‌‌‌‌هر بهانه‌‌‌‌ای مثل     دندان درد و گلودرد، سریع یک آنتی بیوتیک مصرف می‌‌‌‌کنیم، غافل از این‌‌‌‌که مصرف زیاد و خودسرانه آن هم باعث می‌‌‌‌شود در مواقع لازم دارو اثری روی بیماری نداشته باشد؛ هم درگیر عوارض گوارشی شویم، هم باکتری‌‌‌‌های مفید بدن را از دست بدهیم.
2- مسواک در سرویس بهداشتی| برخی از ما مسواک را در محیط مربوط و غیربهداشتی مثل سرویس بهداشتی و حمام قرار می‌‌‌‌دهیم. محل‌‌‌‌هایی که امکان تجمع و رشد باکتری وجود دارد و بهداشتی بودن مسواک را به‌‌‌‌خطر بیندازد.
3- مصرف چای داغ| اگر نوشیدنی‌‌‌‌های گرم مثل چای و قهوه را فقط داغ مصرف می‌‌‌‌کنید در جریان باشید که در خطر ابتلا به مشکلات جدی مری هستید؛ چون نوشیدنی داغ به مخاط دستگاه گوارش به‌‌‌‌خصوص مری آسیب جدی می‌‌‌‌زند.
4-خوردن آب یخ|نوشیدن آب بسیار سرد هم می‌‌‌‌تواند باعث کبد چرب، احساس تشنگی مداوم، منقبض شدن روده‌‌‌‌ها و خطر ابتلا به یبوست شود. سعی کنید آبی که می‌‌‌‌نوشید با دمای بدن‌‌‌‌تان اختلاف خیلی زیادی نداشته باشد.


5-مسواک بیش از 3 دفعه| بهداشت دهان و دندان خیلی مهم است، اما برخی عادت دارند به محض خوردن هر چیزی یک بار مسواک بزنند درحالی‌‌‌‌که مسواک زدن بیش از 3 بار در یک روز باعث بیماری لثه می‌‌‌‌شود.
 6-مدام در معرض آفتاب بودن| آفتاب باعث می‌‌‌‌شود ویتامین d ما تامین شود؛ حس نشاط داشته باشیم و سیستم ایمنی بدن تقویت شود؛ اما اگر بیش از اندازه در معرض نور خورشید باشیم به‌‌‌‌خصوص اگر از کرم ضد آفتاب استفاده نکنیم، اشعه فرابنفش خورشید ما را در معرض پیری زودرس و مشکلات دیگر مرتبط با پوست قرار می‌‌‌‌دهد.
7-غذای داغ در ظرف پلاستیکی| خوردن غذا و نوشیدنی داغ در ظرف‌های پلاستیکی باعث می‌‌‌‌شود ذرات تشکیل دهنده پلاستیک که به‌‌‌‌خاطر داغی غذا یا نوشیدنی فعال شده‌‌‌‌اند وارد خون ما شوند و برای سلامت‌مان خطرآفرین باشند.
8- استفاده از شوینده‌‌‌‌های قوی| این‌‌‌‌که چند وقت یک‌بار برای مهمانی یا عید و... خانه را با ضدعفونی‌‌‌‌های قوی تمیز کنید چیز عجیبی نیست؛ اما اگر چند روز یک‌‌‌‌بار برای تمیز کردن خانه از شوینده‌‌‌‌های قوی استفاده می‌‌‌‌کنید سیستم تنفس و پوست‌‌‌‌تان را در خطر قرار می‌‌‌‌دهید.
9- روبالش را جدی نمی‌‌‌‌گیرید| پوست سر ما در طول روز در معرض چیزهای مختلفی است و شب‌‌‌‌ها که سر روی بالش می‌‌‌‌گذاریم، پوست‌‌‌‌های کهنه روی آن می‌‌‌‌ریزد و در مجموع می‌‌‌‌تواند مرکز گرد وغبار و باکتری‌‌‌‌ها باشد. پس شستن مرتب روبالشی را جدی بگیرید تا باعث حساسیت شما نشود.
10- فیش‌‌‌‌های خرید را نگه ندارید| فیش‌‌‌‌های خرید حاوی ماده‌‌‌‌ای به‌‌‌‌نام بیسفول a  هستند که جذب خون ما می‌‌‌‌شود. پس فیش‌‌‌‌ها را بی‌‌‌‌دلیل نگه ندارید و بعد از لمس فیش غذا نخورید. 

سید سورنا ساداتی| ‌ روزنامه‌‌‌‌نگار

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.