اگر خانم مسنی هستید اینجا را بخوانید

اگر خانم مسنی هستید اینجا را بخوانید

راز سلامتی زنان پابه سن گذاشته چیست

دنیای قلم -پژوهش‌‌های جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی غنی از پروتئین، به‌ویژه پروتئین گیاهی، بر سلامت زنانی که پا به سن می‌گذارند، موثر است. محققان با بررسی داده‌های بیش از ۴۸ هزار زن دریافتند افزایش هر ۳ درصد مصرف پروتئین گیاهی، سلامت زنانی را که سنشان رو به افزایش است تا ۳۸ درصد بهبود می‌بخشد. این به آن معناست که این زنان دردهای مزمن کمتر، تحرک فیزیکی بهتر و تنها کمی کاهش قدرت شناختی داشتند. 


  سلامت جسم و روان با پروتئین گیاهی 


اندرس اردیسون کورات، نویسنده ارشد این پژوهش، گفت: «پروتئین گیاهی به‌ویژه با وضعیت سلامت روان خوب و نداشتن نقص در حافظه مرتبط است.» او در ادامه با تاکید بر نقش پروتئین گیاهی در افزایش پیوند عضلات و عملکرد فیزیکی مناسب بدن گفت: «فایده استفاده از پروتئین گیاهی در مقایسه با سایر مواد مغذی در رژیم غذایی این است که پروتئین‌های گیاهی خطر بیماری قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.» اردیسون کرات می‌گوید: «علاوه بر این، پروتئین‌های گیاهی از منابع غذایی به دست می‌آیند که کربوهیدرات‌های با کیفیت، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتر و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ دارند.» 


  دستاوردهای نظرسنجی از 48 هزار نفر 


به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، محققان برای تاثیر پروتئین بر افزایش‌سن سالم، سراغ داده‌های مربوط به نظرسنجی ۴۸ هزار شرکت‌کننده -که هر چهار سال یک‌بار در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۶ جمع‌آوری شده بود- رفتند. سن این زنان در شروع تحقیق بین ۳۸ تا ۵۹ سال بود و از شرایط جسمی و روانی خوبی برخوردار بودند. اردیسون کورات در‌این‌باره می‌گوید: «زنان بزرگ سال ۳۱ تا ۵۹ ساله به صورت روزانه به ۵ تا ۶ اونس (معادل ۱۴۰ تا ۱۷۰ گرم) پروتئین نیاز دارند. افزایش ۳ درصدی پروتئین برای زنان میان سال - در رژیم غذایی که بر مبنای دریافت دو هزار کالری در روز است – حدود ۶۰ کالری یا نیم اونس پروتئین است.» این مقدار پروتئین را می‌توان از یک فنجان عدس یا لوبیای پخته‌شده به دست آورد.


  منابع پروتئین گیاهی 


در اوایل این پژوهش مشخص شده بود که نان، سبزیجات، پاستا، سیب‌زمینی، آجیل و کره بادام‌زمینی از منابع پروتئین گیاهی به شمار می‌روند.  مواد غذایی گیاهی که پروتئین بالایی دارند عبارتند از: عدس، نخود سبز، اسفناج و کلم بروکلی. طبق این بررسی‌ها، زنانی که پروتئین گیاهی بیشتری مصرف می‌کردند در سال‌های بعدی زندگی‌ خود ۴۶ درصد بیشتر از سلامت برخوردار بودند. همچنین احتمال سلامت در زنانی که پروتئین‌های حیوانی بیشتری مانند گوشت گاو، مرغ، شیر، ماهی و پنیر مصرف می‌کردند، ۶ درصد کمتر بود. این گزارش جدید در واقع تقویت‌کننده پژوهش‌های پیشین است که نشان می‌داد افرادی که پروتئین‌های گیاهی مصرف می‌کنند با داشتن سطح کلسترول پایین‌تر‌، توانایی بهتر در سوزاندن کالری، سطح پایین‌تر التهاب و زوال عقل و سطح سلامت بیشتری خواهند داشت.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.