نفی خشونت علیه زنان راهبرد دستیابی به صلح پایدار

نفی خشونت علیه زنان راهبرد دستیابی به صلح پایدار

روز جهانی نفی خشونت در قالب پویش 16 روزه برای آشنا‌سازی جوامع نیز هست كه با خشونت به هر شكل آن مقابله كنند ولی سكان اصلی در دست رهبران كشورهاست.

دنیای قلم -  زهرا نژادبهرام: روز 5 آذر مصادف با 25 نوامبر به نام روز «نفی خشونت علیه زنان» در همه ابعاد زبانی، رفتاری، فیزیكی و غیر فیزیكی در جهان نامگذاری شده تا با اتكا به گرامیداشت این روز، بستر خشونت علیه زنان در جهان فارغ از هر نوع تفاوتی برچیده شود. همه ساله سازمان ملل این روز را با نام‌های متفاوت در جهت اتخاذ راهبرد اساسی تعریف می‌كند تا رهبران كشوره‌ها را به این سو هدایت كند كه نیازمند برنامه‌های اجرایی و موثر برای نفی خشونت علیه زنان در جوامع خود هستند.

این مناسبت كه به صورت كمپین یا پویش نارنجی به مدت 16 روز در همه جهان گرامی داشته می‌شود تلاشی برای بیان اهمیت موضوع و تاكید بر توجه خاص برآن است.  این مهم به دو علت اساسی جهانی شمرده شده است؛ نخست از آن جهت كه مساله خشونت علیه زنان پدیده‌ای قابل مشاهده در همه كشورها است و دوم آنكه نیازمند راهبرد و شیوه مشترك و در عین حال فراگیر برای نفی آن است.

روز جهانی نفی خشونت در قالب پویش 16 روزه برای آشنا‌سازی جوامع نیز هست كه با خشونت به هر شكل آن مقابله كنند ولی سكان اصلی در دست رهبران كشورهاست. آنها با به‌كارگیری روش‌های مقابله با خشونت، قانونگذاری، آموزش، حمایت و تنبیه متخلفان دستیابی به اهداف این روز و پویش جهانی را فراهم می‌كنند.

بر اساس گزارش دبیركل سازمان ملل در سال 2021 «در اوج‌گیری بحران كرونا بر اساس بررسی صورت گرفته در 12 كشور، تعداد موارد گزارش شده خشونت علیه زنان و دختران به نهاد‌های گوناگون، 83 درصد از 2019 تا 2020 افزایش داشته و موارد گزارش شده به پلیس، 64 درصد رشد كرده است. در ابتدای ماه‌های همه‌گیری كووید، تماس با خطوط تلفنی كمك‌رسان، به ‌طور متوسط 60 درصد در سراسر اتحادیه اروپا افزایش یافت. تماس با خط تلفن خشونت جنسی پرو درسال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ تقریبا دو برابر شد. در تایلند تعداد مراجعه‌كنندگانی كه در آوریل ۲۰۲۰ از واحدهای بحران خشونت خانگی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌كردند، بیش از دو برابر از زمان مشابه سال گذشته بود. 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.