نادیده گرفتن عابران در تهران

نادیده گرفتن عابران در تهران

مدیریت شهری كنونی با پاك كردن صورت مساله نسبت به جمع‌آوری این پل‌ها اقدام كرده و از این به عنوان كاهش هزینه و افزایش ایمنی نام می‌برد!

دنیای قلم -زهرا نژادبهرام: با اقدام اخیر شهرداری برای برچیدن 56 (1) پل عابرپیاده به بهانه استفاده كم عابران و ناایمنی پله برقی‌های این پل‌ها، حجم تصادفات در آینده از مرز 41 درصد خواهد گذشت. هزینه بی‌مبالاتی و بی‌توجهی و عدم كارشناسی دقیق مدیریت شهری نسبت به پل‌های عابرپیاده به بهانه‌های غیرقابل توجیه نظیر هزینه‌بر بودن، استفاده كمتر و ... یا حتی زائده بصری، منجر به ناامنی جدی در معابر شهری به ویژه بخش‌های حاشیه‌ای شهر خواهد شد. این رویكرد با توجه به گزارش پلیس(2) كه 44 درصد تصادفات در شهر تهران با عابران پیاده است، نشان از عدم هماهنگی مدیریت شهری با مسوولان ترافیك شهری یعنی پلیس دارد .ضرورت آموزش و بهره‌گیری مناسب از پل‌های عابرپیاده و نور‌پردازی و مجهز ساختن آنها به آسانسور یا پله برقی در كنار رسیدگی مداوم به آنكه معمولا در بودجه‌های سالانه مصوب شورای شهر وجود دارد، الزامی جدی است. بی‌توجهی به موارد یاد شده به معنی آن است كه عابران سهمی در معابر شهری ندارند یا اگر دارند مسوولیت امنیت جان (3) آنها با خودشان است!! حال آنكه شهرها به دلیل گسترش و افزایش تعداد خودرو و معابر به گستردگی رسیده‌اند كه بدون استفاده از خودرو اعم از عمومی و خصوصی امكان تردد در شهر بسیار دشوار است و سهم عابران پیاده از این شهر دیده نمی‌شود. مگر نه آنكه برای اعاده حقوق شهروندی عابران باید ظرفیت‌های لازم برای تردد آنها در شهر فراهم آید و این مهم در كنار مناسب‌سازی پیاده‌روها و فضاهای عبوری از عرض خیابان‌ها در كنار ایجاد تسهیلات برای بهره‌گیری از پل‌های عابر است، پس چگونه است كه نه تنها آموزش لازم در سطح شهر برای بهره‌گیری از این ظرفیت فراهم نمی‌شود، بلكه پل‌های عابرپیاده به فرصتی برای ایجاد برخی بزه‌ها نظیر خفت‌گیری و آزار زنان مبدل شده است.  این مهم بیانگر آن است كه به‌رغم تمام تلاش‌های اعضای شورای پنجم و مدیریت شهری وقت برای ایمن و امن‌سازی این سازه‌های شهری در راستای رفع فضای بی‌دفاع شهری و ایمنی سازه‌های ذكر شده... 

مدیریت شهری كنونی با پاك كردن صورت مساله نسبت به جمع‌آوری این پل‌ها اقدام كرده و از این به عنوان كاهش هزینه و افزایش ایمنی نام می‌برد! در تحقیقی در سال 1385 صراحتا 38 درصد تصادفات با عابران پیاده در شهر تهران ذكر شده و راهكارهای پیشنهادی مبنی بر آموزش، بهبود كیفیت سازه‌ها و افزایش تعداد آنها را مورد توجه قرار داده است. (4) این مهم در كنار اظهارات رییس كمیسیون حمل‌و نقل شو‌رای ششم قابل تامل است، وی اعلام داشته «این مساله (حذ ودروها عبور كنند و این مساله موجب بروز مشكلاتی خواهد شد و در عین حال مردم را با جمع‌آوری پل‌ها تشویق به بی‌نظمی و بی‌انضباطی می‌كنیم و این در حالی است كه شاهد كاهش ایمنی تردد هم خواهیم بود.» وی در ادامه می‌گوید: «جمع‌آوری پل‌ها و تبدیل آنها به ضایعات دور ریختن سرمایه‌هاست و نكته قابل توجه این است كه سازمان ترافیك به عنوان متولی هیچ مداخله و مشاركتی در این زمینه نداشته و زمانی كه ما این پل‌ها را در سطح شهر تهران نصب كردیم حدود ۶۰ درصد تلفات كاهش یافت و با جمع‌آوری این پل‌ها قطعا شاهد افزایش تلفات خواهیم بود.»(5)  به نظر می‌رسد ساز مدیریت شهری در بخش اجرا ناكوك شده و مسیری را طی می‌كند كه تنها در آن می‌توان به دست آوردن منابع مالی از هر جهت را مشاهده كرد! حتی به قیمت ناامنی تردد درشهر!  نگاهی به شهرهای بزرگ در جهان و ایران و بهره‌گیری از این ظرفیت برای تردد عابران و حتی مبدل ساختن این نوع سازه‌ها گذشته از تردد برای طی اوقات فراغت نظیر پل طبیعت یا پل معلق فرحزاد و حتی طرح پل زندگی در محدوده اتوبان چمران و... جملگی بیانگر آن است كه بی‌توجهی به انسان در شهر تهران ظاهرا الگویی برای مدیریت اجرایی شهر شده است! آسیب‌دیدگی در پله‌های برقی متروها برای شهروندان در كنار بی‌توجهی به مناسب‌سازی معابر شهری برای تردد افراد مسن و دارای معلولیت و كودكان و ... به همراه نامناسب بودن خودروهای حمل و نقل عمومی برای این افراد مبدل به رویه‌ای شده كه معلوم نیست نهایتا سلامت چند نفر را به خطر می‌اندازند؟!حذف ردیف بودجه برای تعمیر و نگهداری پل‌های عابرپیاده در تهران كه در بودجه امسال صورت گرفته شاید دلیل اصلی این اقدام بوده كه اعضای شورای شهر و شهرداری باید نسبت به آن پاسخگو باشند. (6)  ظاهرا مدیریت شهری در راستای وظایف خود كه مبتنی بر ماده 55 قانون شهرداری‌هاست كمتر متمركز است و بیشتر به حواشی و كارهایی كه در حوزه حاكمیت و دولت است، روی آورده كه این مهم زیبنده مدیریت شهری پایتخت نیست كه باید الگوی متناسب برای همه شهرها و سرآمدی برای كشورهای منطقه و جهان باشد! از این‌رو لازم است مدیریت شهری با تاكید بر شورای شهر در اسرع وقت نسبت به این مهم مداخله كرده و با توقف جمع‌آوری پل‌های عابرپیاده نسبت به ایمن‌سازی آنها اقدام جدی به عمل آورد و در صورت لزوم متمم بودجه را با بازگرداندن ردیف تعمیر و نگهداری این سازه‌های ضروری شهری تدوین كند!
پاورقی
1-https: //www.hamshahrionline.ir/news/793028
2- https: //www.irna.ir/news/85111686
3- رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ: آمار فروردین ماه امسال نیز نشان می‌دهد ۴۰ درصد از متوفیان شهر تهران در تصادفات به عابران پیاده اختصاص دارد كه چهار درصد نسبت به سال گذشته كاهش دارد ولی باز هم عدد بالایی است.
4-https: //www.sid.ir/paper/154783/fa#downloadbottom
5-https: //www.isna.ir/news/
6-https: //hammihanonline.ir/news/society/pl-hay-abr-pyadh-kabws-tazh-thran (گفت‌وگوی كارشناس بودجه شورای شهر در این گزارش) 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.